‘Streamingdiensten moeten 4,5% omzet investeren in Nederland’

  • Media
  • 23 mrt 2023 @ 13:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Videostreamingsdiensten moeten 4,5% van hun in Nederland gegenereerde omzet gaan investeren in Nederlandse films, series en documentaires. De Tweede Kamer debatteerde hierover met staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media). Op 28 maart wordt over het wetsvoorstel gestemd.

Het doel van de investeringsverplichting voor Video on Demand en streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en HBO Max, is om het aanbod van Nederlandse films, series en documentaires te stimuleren. Belangrijke aanleidingen ervoor zijn de Europese richtlijn over audiovisuele mediadiensten en het sectoradvies Zicht op zo veel meer van de Raad voor Cultuur.

De investeringsverplichting moet gaan gelden voor bedrijven met een omzet van meer dan 10 miljoen euro. Wuite (D66) stelt voor om die grens te verlagen naar 2 miljoen. Dat sluit beter aan bij de regels in andere Europese landen. Maar Uslu wil de drempel op 10 miljoen houden. Het is volgens haar juist beter om kleinere en startende streamingdiensten uit te zonderen van de investeringsverplichting.

In België vallen ook videoplatforms zoals Facebook, TikTok, Instagram en YouTube onder de investeringsregeling, constateert Mohandis (PvdA). Hij wil dat de staatssecretaris deze optie ook voor Nederland gaat onderzoeken.

Op 28 maart 2023 stemt de Tweede Kamer over de voorgestelde wijzigingen in de Mediawet.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken