‘Streamingdiensten moeten 4,5% omzet investeren in Nederland’
- Media
- 23 mrt 2023 @ 13:00
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 23 mrt 2023 @ 13:00
- Michiel van Zaane
Videostreamingsdiensten moeten 4,5% van hun in Nederland gegenereerde omzet gaan investeren in Nederlandse films, series en documentaires. De Tweede Kamer debatteerde hierover met staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media). Op 28 maart wordt over het wetsvoorstel gestemd.
Het doel van de investeringsverplichting voor Video on Demand en streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en HBO Max, is om het aanbod van Nederlandse films, series en documentaires te stimuleren. Belangrijke aanleidingen ervoor zijn de Europese richtlijn over audiovisuele mediadiensten en het sectoradvies Zicht op zo veel meer van de Raad voor Cultuur.
De investeringsverplichting moet gaan gelden voor bedrijven met een omzet van meer dan 10 miljoen euro. Wuite (D66) stelt voor om die grens te verlagen naar 2 miljoen. Dat sluit beter aan bij de regels in andere Europese landen. Maar Uslu wil de drempel op 10 miljoen houden. Het is volgens haar juist beter om kleinere en startende streamingdiensten uit te zonderen van de investeringsverplichting.
In België vallen ook videoplatforms zoals Facebook, TikTok, Instagram en YouTube onder de investeringsregeling, constateert Mohandis (PvdA). Hij wil dat de staatssecretaris deze optie ook voor Nederland gaat onderzoeken.
Op 28 maart 2023 stemt de Tweede Kamer over de voorgestelde wijzigingen in de Mediawet.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

