‘Streamingdiensten moeten 4,5% omzet investeren in Nederland’
- Media
- 23 mrt 2023 @ 13:00
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 23 mrt 2023 @ 13:00
- Michiel van Zaane
Videostreamingsdiensten moeten 4,5% van hun in Nederland gegenereerde omzet gaan investeren in Nederlandse films, series en documentaires. De Tweede Kamer debatteerde hierover met staatssecretaris Uslu (Cultuur en Media). Op 28 maart wordt over het wetsvoorstel gestemd.
Het doel van de investeringsverplichting voor Video on Demand en streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en HBO Max, is om het aanbod van Nederlandse films, series en documentaires te stimuleren. Belangrijke aanleidingen ervoor zijn de Europese richtlijn over audiovisuele mediadiensten en het sectoradvies Zicht op zo veel meer van de Raad voor Cultuur.
De investeringsverplichting moet gaan gelden voor bedrijven met een omzet van meer dan 10 miljoen euro. Wuite (D66) stelt voor om die grens te verlagen naar 2 miljoen. Dat sluit beter aan bij de regels in andere Europese landen. Maar Uslu wil de drempel op 10 miljoen houden. Het is volgens haar juist beter om kleinere en startende streamingdiensten uit te zonderen van de investeringsverplichting.
In België vallen ook videoplatforms zoals Facebook, TikTok, Instagram en YouTube onder de investeringsregeling, constateert Mohandis (PvdA). Hij wil dat de staatssecretaris deze optie ook voor Nederland gaat onderzoeken.
Op 28 maart 2023 stemt de Tweede Kamer over de voorgestelde wijzigingen in de Mediawet.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- NMO publiceert Mediatrends 2023
Laatste Nieuws
- NMO publiceert Mediatrends 202319-03-2024
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing