Tweede Kamer stemt in met verplichte investering streamingdiensten
- Media
- 7 jun 2023 @ 10:53
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 jun 2023 @ 10:53
- Michiel van Zaane
Grote streamingdiensten die in Nederland actief zijn, moeten 5% van hun Nederlandse jaaromzet investeren in Nederlandse producties. De Tweede Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel van staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media). Dankzij deze investering komt er meer geld voor het maken van Nederlands aanbod.
Met deze maatregel wil staatssecretaris Uslu ervoor zorgen dat er ook voldoende Nederlandse producties te zien zijn bij grote streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland. Nederlandse verhalen krijgen op deze platforms steeds minder ruimte, met name door groeiende budgetten voor buitenlandse films, series en documentaires.
Met dit wetsvoorstel wil de staatssecretaris ervoor zorgen dat er meer series als Het jaar van Fortuyn, De verschrikkelijke jaren tachtig, Dirty Lines en Het gouden uur zijn te zien. En films zoals Knor, Soof en Along the Way of prachtige documentaires zoals Shabu en Shadow Game.
40 miljoen extra
Het wetsvoorstel verplicht streamingdiensten met een jaaromzet in Nederland van meer dan € 10 miljoen om 5% van die omzet te investeren in Nederlandse producties. Zo’n investering houdt bijvoorbeeld in dat streamingdiensten zelf een Nederlandse titel (co)produceren, of een bestaande, recente Nederlandse productie aankopen en aanbieden. Dit levert zeker €40 miljoen aan extra investeringen op in de Nederlandse film- en televisiesector.
De helft van de investeringen moet naar films, series en documentaires, de andere helft kan door de streamingdienst zelf besteed worden, zolang het om een Nederlandse productie gaat. Investeringen in verslag doen van sportevenementen of -wedstrijden vallen niet onder het wetsvoorstel. In het wetsvoorstel is ervoor gekozen dat minimaal 60% van de producties gemaakt moet zijn door een onafhankelijke producent. Op deze manier is er meer variatie in het aanbod en verstevigen we de Nederlandse productiesector.
De nieuwe wet kan in werking treden na goedkeuring door de Eerste Kamer.
Foto: ©rido/123RF.COM
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

