Streamingdiensten moeten meer investeren in Nederlandse producties

  • Media
  • 2 nov 2023 @ 07:47
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Grote streamingdiensten die in Nederland actief zijn, moeten vanaf 1 januari 2024 vijf procent van hun jaaromzet gaan investeren in Nederlandse audiovisuele producties zoals series, films en documentaires.

Op 31 oktober heeft de Eerste Kamer ingestemd met dit wetsvoorstel van staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media). Dankzij de investeringsverplichting komt er structureel meer geld beschikbaar voor het maken van Nederlandse AV-producties en neemt het aanbod van Nederlandse verhalen toe op streamingdiensten.

Staatssecretaris Uslu: ‘Als je als streamingdienst succesvol bent op de Nederlandse markt dan draag je ook bij aan het Nederlandse aanbod. Zo kunnen Nederlandse kijkers en een internationaal publiek genieten van prachtige producties uit ons land.’

In andere Europese landen zoals België, Frankrijk en Duitsland zijn al maatregelen genomen om private aanbieders bij te laten dragen aan nationale audiovisuele producties.

De nieuwe wet geldt voor streamingdiensten met een jaaromzet in Nederland van meer dan € 10 miljoen euro. Het gaat bijvoorbeeld om Netflix, Disney+ en Amazon Prime. Dit levert naar verwachting meer dan € 40 miljoen aan investeringen op.

De streamingdiensten mogen investeren in alle typen producties met uitzondering van sport. Ten minste de helft van het bedrag moet gaan naar Nederlandse films, series en documentaires. Juist dit culturele aanbod moet volgens de Raad van Cultuur worden gestimuleerd om te kunnen concurreren met het grote internationale aanbod.

Minimaal 60% van de producties moet gemaakt zijn door een onafhankelijke producent. Zo komt er meer variatie in het aanbod en worden makers in de audiovisuele sector versterkt: van scenarioschrijvers tot regisseurs en van cameramensen tot production designers.

Er komt een jaarlijks overzicht in welk typen producties er wordt geïnvesteerd. Na drie jaar vindt er een evaluatie plaats die inzicht geeft in hoe de investeringsverplichting in de praktijk werkt.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken