Streamingdiensten moeten meer investeren in Nederlandse producties
- Media
- 2 nov 2023 @ 07:47
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 2 nov 2023 @ 07:47
- Michiel van Zaane
Grote streamingdiensten die in Nederland actief zijn, moeten vanaf 1 januari 2024 vijf procent van hun jaaromzet gaan investeren in Nederlandse audiovisuele producties zoals series, films en documentaires.
Op 31 oktober heeft de Eerste Kamer ingestemd met dit wetsvoorstel van staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media). Dankzij de investeringsverplichting komt er structureel meer geld beschikbaar voor het maken van Nederlandse AV-producties en neemt het aanbod van Nederlandse verhalen toe op streamingdiensten.
Staatssecretaris Uslu: ‘Als je als streamingdienst succesvol bent op de Nederlandse markt dan draag je ook bij aan het Nederlandse aanbod. Zo kunnen Nederlandse kijkers en een internationaal publiek genieten van prachtige producties uit ons land.’
In andere Europese landen zoals België, Frankrijk en Duitsland zijn al maatregelen genomen om private aanbieders bij te laten dragen aan nationale audiovisuele producties.
De nieuwe wet geldt voor streamingdiensten met een jaaromzet in Nederland van meer dan € 10 miljoen euro. Het gaat bijvoorbeeld om Netflix, Disney+ en Amazon Prime. Dit levert naar verwachting meer dan € 40 miljoen aan investeringen op.
De streamingdiensten mogen investeren in alle typen producties met uitzondering van sport. Ten minste de helft van het bedrag moet gaan naar Nederlandse films, series en documentaires. Juist dit culturele aanbod moet volgens de Raad van Cultuur worden gestimuleerd om te kunnen concurreren met het grote internationale aanbod.
Minimaal 60% van de producties moet gemaakt zijn door een onafhankelijke producent. Zo komt er meer variatie in het aanbod en worden makers in de audiovisuele sector versterkt: van scenarioschrijvers tot regisseurs en van cameramensen tot production designers.
Er komt een jaarlijks overzicht in welk typen producties er wordt geïnvesteerd. Na drie jaar vindt er een evaluatie plaats die inzicht geeft in hoe de investeringsverplichting in de praktijk werkt.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

