5 trends in online marketing in 2024
- Media
- 22 dec 2023 @ 11:10
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 22 dec 2023 @ 11:10
- Sjaak Hoogkamer
Social media die als zoekmachine worden gebruikt en de invloed van generatieve AI op Google search.
Dat zijn slechts twee van de vijf ontwikkelingen die Mitch Voskuilen, CEO en founder van AI-marketingstartup Billy Grace, signaleert en die van invloed zijn op het werk van online marketeers in 2024. ‘Generatie Z gebruikt TikTok vaker als zoekmachine dan Google. Ondertussen verandert Google weer doordat het generatieve AI integreert in z’n zoekmachine.’
Ontwikkelingen voor 2024
‘Online marketing is een van de vakgebieden die het meeste merkt van de technologische innovaties.
Of het nou gaat om nieuwe toepassingen als AI of de opkomst van nieuwe sociale platformen: digitale marketeers merken al snel de invloed van innovatie in hun dagelijkse werk.
Tel daar veel nieuwe wetgeving en vluchtig veranderend klantgedrag bij op en je komt uit op een dynamisch speelveld dat we kennen als online marketing. Deze vijf veranderingen in het digitale speelveld gaan komend jaar het verschil maken voor online marketeers,’ aldus Voskuilen..
1: Wetgeving maakt first party data belangrijker
Europese wetgeving als de GDPR en DSA dwingt online platformen anders met data om te gaan. Ook maakt Apple het met iOS-updates steeds lastiger om een profiel van gebruikers op te bouwen. Het verzamelen van first party data en het bouwen van eigen (geanonimiseerde) profielen is daarom nodig om accurate data-analyses mogelijk te maken van online campagnes.
2: AI-gegenereerde video
Het afgelopen jaar zagen we veel afbeeldingen en teksten die gemaakt waren door generatieve AI. In 2024 komen er steeds meer video’s online die door AI gemaakt zijn. Video’s zijn belangrijk om online vindbaar te zijn, omdat ze bijdragen aan SEO. Daarbij worden AI-video-tools steeds krachtiger en gebruiksvriendelijker.
3: Social media zijn de nieuwe zoekmachine
Voor Generatie Z is Google niet langer de belangrijkste zoekmachine, maar TikTok. Driekwart van de consumenten gebruikt social media als zoekmachine. 87 procent van de marketeers gelooft dat consumenten merken via sociale platforms zullen ontdekken in plaats van traditionele zoekmachines. De opdracht is vrij simpel: zorg dat je een zoekstrategie hebt op alle platformen en content op social media maakt die ook als antwoord op zoekopdrachten en -vragen kan dienen.
4: De opkomst van de AI-certificeerders
Steeds meer mensen leren werken met AI, maar dat betekent niet dat iedereen er even handig mee is. In 2024 zien we de eerste AI-certificeerders op de werkvloer. Zij toetsen het kennis- en ervaringsniveau (junior, medior, senior) van collega’s. Zo weten bedrijven of die (nieuwe) collega daadwerkelijk expert is in het werken met AI. Kijk dus niet raar op als je komend jaar gevraagd wordt om een AI-examen af te leggen als je ergens solliciteert.
5: Introductie van Google Search Generative Experience
De zoekmachine van Google gaat gebruikmaken van generatieve AI en daardoor qua gebruikservaring ietsje meer op ChatGPT lijken: je ‘praat’ met een chatbot die je antwoorden toont die zo relevant zijn, dat je waarschijnlijk niet verder wil grasduinen in de andere zoekresultaten. SEO en SEA gaan ingrijpend veranderen door deze AI-toepassing. Dat betekent dat online marketeers komend jaar geen excuus hebben om zich niet in AI te verdiepen.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

