70% van de Nederlanders ervaart contactarmoede

- Media
- 27 jan 2025 @ 08:13
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 27 jan 2025 @ 08:13
- Kel Koenen
Een zorgwekkende trend komt aan het licht: maar liefst 70% van de Nederlanders ervaart contactarmoede, een gevoel van tekort aan écht sociaal contact. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in het kader van de Mooiste Contact Maand, een initiatief van het KPN Mooiste Contact Fonds.
De cijfers tonen aan hoe de digitalisering van communicatie steeds meer leidt tot eenzaamheid en een gebrek aan menselijk contact. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlanders dagen kent waarop ze met niemand persoonlijk spreken en 30% beoordeelt hun sociale contacten als onvoldoende. Hoewel het versturen van berichten via WhatsApp of e-mail voor velen handig is, geeft bijna de helft van de ondervraagden (47,5%) toe dat een telefoontje of bezoek vaak een betere keuze zou zijn geweest.
De opkomst van smartphones lijkt een dubbele rol te spelen. Aan de ene kant vereenvoudigen ze communicatie, maar aan de andere kant geeft een meerderheid van de ondervraagden aan dat ze door smartphones minder vaak bellen of gebeld worden. Ruim 15% pakt zelfs minder dan één keer per maand de telefoon om een dierbare te bellen. Ook wordt het lastig gevonden om een gesprek aan te gaan met iemand die afgeleid is door zijn telefoon.
‘Behoefte aan écht sociaal contact groeit’
Ondanks de alarmerende cijfers, blijkt er ook hoop: 45% van de respondenten wil in 2025 meer investeren in persoonlijke gesprekken en bezoekjes. Dit benadrukt de behoefte aan bewustwording en acties om contactarmoede tegen te gaan. Het KPN Mooiste Contact Fonds, opgericht in 2007, zet zich al jaren in om sociaal contact te versterken. Samen met maatschappelijke partners werkt het fonds aan initiatieven zoals KlasseContact, dat langdurig zieke kinderen weer in contact brengt met hun klasgenoten.
De Mooiste Contact Maand is bedoeld om Nederlanders te inspireren om contactarmoede te doorbreken. Het fonds roept op om vaker de telefoon op te pakken of iemand persoonlijk te bezoeken, in plaats van te blijven scrollen op sociale media. ‘Echt contact begint bij een kleine stap: een telefoontje, een bezoekje of een oprechte vraag’, aldus de initiatiefnemers.
Foto: Rapper Qucee bij de lancering van de Mooiste Contact Maand
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van kleine gebaren in nieuwe...
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- Nieuw retailmedia-format brengt merken dichter bij consument
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
Laatste Nieuws
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

