Clement Postmus (ORN): De buzz of de bezemwagen
- Media
- 13 feb 2015 @ 11:12
- Link
-
Clement Postmus
CEO
ORN Omroep Reclame Nederland - OnlineMarketingOnline advertisingInnovatie
- 13 feb 2015 @ 11:12
- Clement Postmus
Dublin is hét Silicon Valley van Europa. Kolossen als Google, Facebook en LinkedIn hebben hun burchten hier geplaatst. Een zwerm start-ups geven de stad een nerdy flair. De stad zoemt van de digitale slagkracht en innovatiedrang. De markante medewerkers dragen met verve die grondtoon uit. Recentelijk maakte ik opnieuw kennis met de stad en haar bewoners tijdens mijn bezoek aan het ‘Data Driven Marketing Alliance Congres’ aan de illustere Dublin City University.
Vijfentwintig jaar geleden beviel de eerste kennismaking met Dublin maar matig. De stad was toen in verval: vies, verwaarloosd en versleten. Het nieuwe Dublin bezet nog steeds geen positie op mijn steden top 5, maar Dublin bruist aan alle kanten. De Ieren lijken bovendien de crisis veel vlotter achter zich te laten. Waar we in Nederland nog een volgende ronde bezuinigingen afkondigen en angstvallig faillissementen uitstellen, vertoont de Ierse economie prettige herstelsignalen. Er wordt flink geïnvesteerd, de huizenprijzen stijgen en er ontstaan nieuwe arbeidsplaatsen. De gemiddelde Ier kijkt strijdbaar omhoog. Dat het merendeel van de nieuwe banen wordt ingepikt door Roemenen, Tsjechen. Oekraïners, Bulgaren en Polen, Spanjaarden, Pakistanen, Indiërs, Russen en ook Nederlanders, daar hoor je geen onvertogen woord over.
Helaas was de investeringsgolf nog niet beland bij mijn hotel. Het muffe bouwsel kon amper de twee-sterren kwalificatie dragen. De kartonnen muren vormden geen enkele belemmering voor de akoestiek van de bijbehorende studentendisco. Dezelfde zweterige bierhal deed de volgende ochtend dienst als ontbijtzaal. Het Ierse ontbijt werd met gepaste elegantie geserveerd. Nog nooit waren bacon, bloedworst en witte bonen zo goed op hun plek. Nee, een snoepreisje was het bezoek allerminst. Gelukkig maakten het congres en de bedrijfsbezoeken heel veel goed.
Het was al snel duidelijk dat in Ierland de data driven marketing niet alleen werd gepredikt. Sublieme praktijkverhalen en creatieve marktvernieuwing vonden gretig aftrek onder de aanwezige mediabureaus en conventionele partijen. De geoogste inzichten kregen alvast provisorisch ruimte in het eigen business model. Wij stortten ons ook met genoegen op het opgefriste speelveld. Nou zijn onze uitgangspunten al zeer ruim. De omroepen die we vertegenwoordigen onderscheiden zich met unieke content. Bovendien kunnen die verhalen ook nog eens onbeperkt binnen het interessegebied van de gast worden gepresenteerd. Dat maakt van ORN een van de allergrootste nieuwsvoorzieners van Nederland. Wij komen verder door dichtbij te blijven.
Minstens even inspirerend was mijn ontmoeting met een Nederlandse ambtenaar. Met zijn imposante postuur, dito baard en aanstekelijk enthousiasme is hij mede verantwoordelijk voor het winnen van buitenlandse bedrijven voor vestiging in Nederland. De diplomaat onthulde bijvoorbeeld waarom digiganten Google en Facebook, toch het koude Dublin verkiezen boven Amsterdam, ondanks het gunstigere Nederlandse belastingklimaat. Hij vertelde dat we in Nederland nogal moeite hebben met een vrijer vestigingsklimaat voor buitenlandse werknemers. Gepaste en betere scholing zal onze kenniseconomie echter op korte termijn niet ten volste kunnen voeden. Onder meer de mediabranche krijgt onvermijdelijk snel te maken met onstilbare kennis-honger. Betaalbare en goed opgeleide buitenlandse werknemers kunnen niet alleen de schadelijke schaarste voorkomen maar zullen een perfecte graadmeter vormen voor het gewenste niveau. Dublin bewijst dat de toestroom van buitenlandse kenniswerkers een positief effect heeft op de scholing én de prestaties van de Ieren.
Natuurlijk zijn er nog andere effecten van toepassing op de welvarende groei van mediabedrijven in Ierland. Maar laten we in Nederland ten eerste ruimhartiger gebruik maken van de mogelijkheden om een geschikte toestroom van kenniswerkers te bevorderen. Zodat we eindelijk weer eens voorop kunnen lopen in plaats van dat slome gestrompel nabij de bezemwagen. Tot slot is het geruststellend dat er capabele mensen zijn aangesteld om de Ierse en de Nederlandse economie te stimuleren. Of dat nou gebeurt met de nachtelijke consumptie van Guinness en whisky of onder het genot van een smoothie in de burcht van LinkedIn. Er wordt aan gewerkt.
Clement Postmus is CEO van ORN Omroep Reclame Nederland
-
Clement Postmus
- Werkt bij: ORN Omroep Reclame Nederland
- Functie: CEO
- Website:http://www.orn.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes