Sjuul en het belang van goede marketing

  • Media
  • 15 jan 2016 @ 22:31
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Ik weet het, ik ben niet de eerste die iets roept over het nieuwe werkveld van Sjuul Paradijs, voormalig hoofdredacteur van de Telegraaf. Menig blogger en columnist heeft – ongetwijfeld handenwrijvend – de afgelopen dagen al een vrolijk stukje geschreven over het bedrijf Trusted Media en de diensten die Paradijs samen met compagnon Emmer gaat aanbieden. Hun credo: Contentmarketing is de nieuwe weg.

Ik kan het toch niet laten.

Een paar maanden geleden hoorde en zag ik Sjuul Paradijs op een congres, waar hij het podium kreeg om zijn nieuwe bedrijf alvast aan te kondigen. Los van het feit dat de Telegraaf blijkbaar nooit heel veel opleidingsbudget aan een goede presentatietraining heeft gespendeerd, was ook toen de inhoud van zijn verhaal al zodanig, dat naarmate zijn verhaal vorderde er steeds intensiever naar diverse schoenpunten werd gestaard. Het ongemak hing als een nevel in de zaal. Het is een presentatie die ik niet snel zal vergeten.

Wat ging hier niet goed?

Natuurlijk - ik sluit me aan bij collegabloggers- en columnisten die er de afgelopen dagen hun licht al over lieten schijnen – de inhoud: hoezo is contentmarketing de nieuwe weg? Die les kennen we toch allang? Er is al zoveel over gezegd, dat ik er slechts één opmerking aan wil toevoegen: Ik mis in het verhaal van Trusted Media een doordachte strategie om je bereik stevig in de steigers te zetten. Want een goed verhaal is belangrijk, maar het verhaal op het juiste moment bij die lezers krijgen voor wie het bedoeld is, gaat iets verder dan een paar simpele posts plaatsen op Facebook, Twitter en LinkedIn.

Maar er was nog iets anders wat het zo ongemakkelijk maakte. Ik moest opeens denken aan de ‘Echt-Nep Matrix’ uit 2007 van Joseph Pine en David Gilmore, twee marketinggoeroes die beroemd zijn geworden met hun theorie over de beleveniseconomie. Eerlijk is eerlijk, toen ik voor het eerst over deze matrix hoorde, moest ik grinniken en vond ik het een open deur. Maar in de paktijk blijkt het een handige tool om in kaart te brengen waarom authenticiteit zo belangrijk is.

Waar het natuurlijk om gaat, is dat consumenten een feilloze antenne blijken te hebben voor alles wat niet oprecht en authentiek, of in de woorden van Pine en Gilmore: geloofwaardig en waarachtig is. En dan worden het geen klanten.

Dat is precies waar bij Trusted Media de schoen wringt. Hoe kan Paradijs opeens verklaren dat oude media dood zijn, terwijl hij nog geen jaar geleden het boegbeeld van diezelfde oude media was? Mannen van Trusted Media, jullie zitten in het verkeerde vakje. Zorg ervoor dat jullie opschuiven van linksonder naar rechtsboven. Pas dan komen de opdrachten binnen.

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.twitter.com/FemkeLeemeijer

www.kantoorfiftyfour.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken