Parabel over de vos en de taarten
- Media
- 1 dec 2017 @ 09:56
- Link
-
Marianne van Soomeren
Mediastrateeg
Van Soomeren Media Advies - Pitches
- 1 dec 2017 @ 09:56
- Marianne van Soomeren
De vos had een plannetje. Hij wilde graag de allerlekkerste taarten gaan verkopen in zijn eigen winkeltje in het bos. Er was maar één probleem: hij kon geen taarten bakken en had ook geen idee hoe dat moest. Daarom nodigde hij alle dieren uit het bos uit om hun lekkerste taart te maken. Samen met de taart moest ook het recept erbij geleverd worden. Wie de mooiste en lekkerste taart zou maken, zou met de vos het winkeltje gaan runnen en ze zouden samen rijk worden.
Aldus geschiedde. Alle dieren gingen enthousiast aan de slag: het konijn maakte een heerlijke worteltjestaart, de muis een cheesecake, de bok een bokkenpootjestaart enzovoort. De een sloofde zich nog meer uit dan de ander in de hoop gekozen te worden als de compagnon van de vos.
Op de dag van de wedstrijd verzamelde de vos alle recepten en proefde hij alle taarten. Hij at zich helemaal rond. De dieren stonden nieuwsgierig om hem heen om te kijken wie er zou winnen. De vos wilde er nog een nachtje over slapen, zei hij.
De volgende dag volgde de uitslag. Alle dieren stonden gespannen om de vos heen. Wie zou er gewonnen hebben? De vos schraapte zijn keel. 'Degene die de lekkerste taart heeft gebakken is...' De vos liet een stilte vallen. 'Niemand.' Niemand?? Nee niemand.
De dag erna startte de vos zijn winkeltje, alleen. Met een assortiment van de allerlekkerste taarten van het bos...
Dit is niet zo maar een verhaaltje. En gaat niet over de terugkeer van de Fabeltjeskrant.
Het is een parabel over pitches. Want ondanks alle goedbedoelde richtlijnen die er zijn om een bureaupitch in goede banen te leiden, kan dit zo maar eens de werkelijkheid zijn.
Begrijp me goed, als je als adverteerder wil werken zonder inmenging van een bureau is dat natuurlijk helemaal goed. In deze tijd halen adverteerders steeds meer expertise binnenshuis. En willen minder afhankelijk zijn van bureaus. Heel logisch in deze tijd waarin digitale media-inzet zoveel directe invloed heeft op de business.
Ga pitchen als je écht behoefte hebt aan een nieuw creatief of mediabureau. Investeer in een duidelijk en vooral eerlijk pitchproces. Met een heldere briefing en evaluatiecriteria. Met zo nodig objectieve begeleiding zodat er een terechte winnaar gekozen wordt waar je weer jaren mee vooruit kan.
Pitchen is in mijn ogen bedoeld om te onderzoeken of er een relatie kan ontstaan, een echte samenwerking. Want zeg nou eerlijk, de vos uit deze parabel wil toch niemand zijn....
---
Marianne van Soomeren is consultant bij 3MO
-
Marianne van Soomeren
- Werkt bij: Van Soomeren Media Advies
- Functie: Mediastrateeg
- Website:https://www.linkedin.com/in/marianne-van-soomeren-2712814/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing