De duivels van Facebook

De duivels van Facebook
  • Media
  • 12 apr 2018 @ 09:01
  • 23419 x gelezen
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • PolitiekOnlinePrivacySocial media

De sociale mediamiddelen die ons de huidige vrije en globale samenleving gaven, worden nu gebruikt om haar te ondermijnen, leert de Cambridge Analytica-hack. Vandaar de vraag: Wat is de echte schuld van Facebook? En vooral: wat niet?

Alle ogen zijn nu gericht op Mark Zuckerberg terwijl het Amerikaanse Congres hem drilt over het verkopen van privé-gegevens. Hoe ver moeten we gaan tegen Facebook? Het antwoord is: minder ver dan we zouden willen. We moeten – helaas - Zuckerberg steunen.

Waarom? Niet omdat Facebook zo goed is geweest voor ons. We waarschuwen al jaren hiervoor. Toch bleven ze al die tijd hoogmoedig lak houden aan onze wensen. Zuckerberg riep zelfs: ‘Privacy is dead.’ Hij verdient onze steun dus zeker niet.

Waarom dan wel? Om dat oude adagium: ‘The enemy of my enemy is my friend’. Die hack heeft namelijk iets veel duisterder dan Facebook onthuld. De mannen erachter zijn neofascisten met dictatoriale neigingen. De duivel heeft een move gemaakt.  

Extreemrechts

Wat The Guardian allemaal heeft ontdekt… het leest als een Tom Clancy. Zo is er de illustere miljardair Robert Mercer, de man die extreemrechts in de VS financiert. Natuurlijk Steve Bannon, de originele verspreider van fake news. Maar ook Alexander Nix die de blackmail-afdeling runde, naast de gesprekken met Russische officials.

Alles om te saboteren. Doelbewust. In de volle wetenschap dat ze de democratie aanvielen. Het doel heiligde de middelen. Bannon zegt dat zelfs letterlijk. Ze omarmen het predicaat ‘hater’ als geuzennaam, openlijk. Een brute aanval van het kwaad dus.

De aanval werkte. Brexit. Trump. Rusland. Xenofobie is weer ‘in’. Net als racisme en geweld tegen homoseksuelen en joden. Ook voelen na een lange periode van vervolging, de despoten zich weer gesterkt. En ja, Facebook heeft inderdaad die deur opengezet.

Big Data-bullshit

Maar Facebook is ook slachtoffer. Nog geen tien jaar geleden gaven ze ons iets prachtigs, een sociaal medium dat symbool stond voor vrijheid en gelijkheid. Als modern bedrijf is Facebook vooral schuldig aan ouderwets gedrag. Zij heeft transparantie niet serieus genomen. Dat is dus de les: wees niet arrogant, wees echt maatschappelijk verantwoord. Anders val je.

Je kunt als bedrijf ook een stap verder gaan zelfs. Waarom niet onze Facebook-profielen achter de blockchain plaatsen? Zo heeft Tim Cook aangekondigd al hun producten aan te passen aan de wens van de consument: privacy. Apple is de nieuwe voorvechter. Het roept de vraag op of we niet allemaal gewoon moeten stoppen met die Big Data-bullshit.

Neersabelen

Dus hoe graag ik ook Facebook wil neersabelen (en geloof, dat wil ik echt graag!) deze ronde doe ik niet mee. Niet vanwege hun geweldige gedrag. Maar omdat ik daarmee in de kaart speel van de echte haatzaaiers: Zuckerberg wordt nu in het Congres zelfs aangevallen door mensen die keihard van die hack hebben geprofiteerd. Beëlzebub roert zich.

Dus hoe kwalijk en vooral dom Zuckerberg ook is geweest, laten we niet vergeten dat er zich een veel, veel grotere vijand nu heeft geopenbaard. Het échte kwaad is weer terug in de wereld. Laten we dus die duivels eerst aanpakken en de democratie verdedigen. Mark pakken we later wel.

Rogier van Kralingen is schrijver, muzikant, spreker, founder van productiebedrijf The Whole Story en auteur van o.a. The Outerweb.

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken