[Column] Wie wint de tv-oorlog?

[Column] Wie wint de tv-oorlog?
  • Media
  • 27 sep 2019 @ 00:12
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • KijkcijfersMediaJournalistiekTelevisie

Het vertrek van Eva Jinek bij de publieke omroep staat niet op zichzelf. Er is namelijk een keiharde tv-oorlog gaande tussen NPO, RTL en Talpa. John de Mol kocht half Hilversum al weg, dus kon RTL niet achterblijven. De vraag is natuurlijk wie deze strijd gaat winnen.

Een paar jaar terug kende het tv-landschap redelijk overzichtelijke machtsverhoudingen. NPO1 en RTL4 staken elkaar naar de kroon, terwijl SBS worstelde om meer dan een bijrol te spelen. Toen stapte John de Mol in en werd er enorm veel geïnvesteerd in met name SBS6. Tegelijk faalde RTL4 met de latenight-talkshow van eerst Humberto Tan en later Twan Huys.

NPO leek de lachende derde te worden, maar kwam zelf in de knel door de plannen van minister Slob om de publieke omroep deels reclamevrij te maken. Ook de zoveelste bezuinigingsronde hakt er flink in.

Groeiende concurrentie

Inmiddels is NPO1 nog altijd de grote publiekstrekker, maar SBS6 heeft het gat met RTL4 definitief gedicht. En reken maar dat er nog rek zit in de kansen van Talpa. Kortom: de drie concurrenten groeien naar elkaar toe. Hoe maak je dan het verschil? Door toppers aan te trekken.

De komst van Jinek (naar verluidt voor een jaarsalaris van meer dan een miljoen euro) is een gouden greep voor RTL, maar voor de presentatrice zelf is het een groot carrière-risico. Het timeslot waar ze nu zo enorm succesvol is namens KRO-NCRV, heeft RTL al jaren weinig resultaat opgeleverd. Twan Huys maakte dezelfde overstap en faalde.

Maar goed, Jinek is natuurlijk een exceptioneel talent. Haar 'publieke' talkshow stond direct als een huis en kon de vergelijking aan met het ongenaakbaar geachte Pauw. Dus waarom zou ze dat niet ook kunnen bij RTL?

Gaat Matthijs ook weg?

De vraag is natuurlijk of het hierbij blijft. Het doet allemaal een beetje denken aan het transfer-window in het voetbal, dat pas sluit als het seizoen al is begonnen. Al jaren zijn er geruchten dat DWDD-boegbeeld Matthijs van Nieuwkerk ook eindelijk eens iets nieuws wil. Daarbij zal hij zich allicht gesterkt voelen door het telkens terugkerende geruzie over zijn salaris.

De mogelijke opvolger van Jinek staat inmiddels al te trappelen: Fidan Ekiz, een eigenwijs talent (De Halve Maan) en ex-vrouw van de minstens zo eigenwijze Telegraaf-journalist Wierd Duk. Geen gekke optie, zeker nu andere vaak genoemde namen (Dionne Stax, Margriet van der Linden en Nadia Moussaid) het niet lijken te gaan worden.

De NPO is altijd een opleidingsinstituut geweest, wat een van de vele verdiensten is van de publieke omroep. In de huidige tv-oorlog kun je je echter afvragen of het verstandig is om een nieuwe anchor als Ekiz meteen voor de leeuwen te gooien. Jinek start bij RTL als marktleider Pauw met winterpauze gaat, maar iedereen in Hilversum verwacht dat Jeroen Pauw zelf niet voor maanden van de buis zal verdwijnen. De kijkcijfers 's avonds worden door de reclame-inperkingen van Slob alleen maar meer belangrijk voor de begroting van de publieke omroep.

Diepe zakken

RTL kijkt natuurlijk ook goed naar het opkomende SBS6. Een boegbeeld als Jinek kan zeker helpen om kijkers terug te winnen of vast te houden. Maar goed, daar stelt Talpa een nog veel groter icoon tegenover: Linda de Mol. Of RTL zich herpakt zal de toekomst uitwijzen. Feit is dat de marges kleiner worden. Als er meer toppers vertrekken bij de NPO zal die trend zich alleen maar verder doorzetten.

Winnen dan de diepe zakken van RTL of de nog veel diepere zakken van John de Mol? Talpa heeft het momentum, maar Jinek heeft ook het goede gevoel voor wat werkt en scoort. Bovendien krijgt ze in Beau van Erven Dorens (ze zijn trouwens beide genomineerd voor een Televizier-Ring) een minstens zo getalenteerde collega.Toch lijkt het erg ambitieus om de redding van RTL Nederland op te hangen aan slechts twee populaire anchors.

Jeroen Mirck, mediajournalist MarketingTribune

Luister ook de media-podcast die AD deze week heeft gemaakt. Ook daar komt de tv-oorlog ter sprake.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken