[column] Sinterklaasjournaal: de magie van luchtigheid
- Media
- 22 nov 2023 @ 16:01
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 22 nov 2023 @ 16:01
- Gastblogger
Sinds 2001 wordt Het Sinterklaasjournaal uitgezonden op de publieke omroep. Dieuwertje Blok is al sinds jaar en dag de vrolijke presentatrice die ons meeneemt in de avonturen van Sinterklaas en zijn pieten. Danique van der Meijs, senior AV Media Specialist bij Dentsu, analyseert het succes van het programma.
Hoewel er in de loop der jaren extra verslaggevers zijn toegevoegd, is de essentie onveranderd gebleven. Men zegt vaak dat vernieuwing goed is voor een programma, maar ondanks dat het format van het Sinterklaasjournaal al jarenlang bestaat, blijft de populariteit onverminderd groot.
Maar wie vormt eigenlijk het kijkerspubliek van dit goedheilignieuws? Bestaat dit voornamelijk uit kinderen tot 9 jaar, of geniet de jongere generatie van 20 tot 30 jaar ook van de subtiele grapjes? Dit vraagt om nader onderzoek, aangezien het de moeite waard is om te ontdekken.
Afgelopen week waren er speculaties over de kijkcijfers en werd het programma live door 1,9 miljoen mensen bekeken. Nu de kijkers live en uitgesteld gekeken bij elkaar opgeteld worden, komen we uit op bijna 2,5 miljoen kijkers.
De eerste aflevering van dit seizoen op maandag 13 november was het best bekeken programma van de dag. Zelfs het NOS nieuws, RTL nieuws of ieder ander nieuwsprogramma konden niet tippen aan het nieuws over de goedheiligman.
Wanneer we het kijkersprofiel analyseren, valt op dat een kwart van het publiek behoort tot de doelgroep van 3 tot 9 jaar. Een kwart klinkt niet veel, maar 51% van jeugdige kijkers heeft de eerste aflevering gezien. Dit is begrijpelijk, gezien zij op de hoogte willen zijn van Sinterklaas en zijn pieten en natuurlijk of hun cadeautjes veilig aankomen. Maar zijn het naast de kinderen dan de ouders die meekijken?
Nou niet persé, want de leeftijdsgroep van 10 tot en met 20 jaar kijkt ook graag naar het Sinterklaasjournaal. Van de bijna 2,5 miljoen kijkers viel 17% in deze doelgroep. Sterker nog: 25% van de totaal aantal kijkers heeft geen kinderen! Waardoor we kunnen concluderen dat de avonturen van Sinterklaas en zijn pieten voor alle leeftijden leuk zijn.
Op 1 januari 2021 is echter door de politiek besloten dat adverteerders niet meer rondom kinderprogrammering van Zapp te zien mogen zijn. Dit is uiteraard zeer teleurstellend voor adverteerders, aangezien zij nu niet kunnen profiteren van dit aanzienlijke televisiesucces.
Is het Sinterklaasjournaal altijd zo populair geweest? Nou zeker niet!
Terwijl het lineaire kijkgedrag van heel Nederland afneemt, neemt het kijkgedrag bij het Sinterklaasjournaal toe. Als we de kijkcijfers van 10 jaar geleden vergelijken met de aflevering van dit jaar, wordt het programma drie keer zoveel bekeken dan in 2013. Zelfs als we vergelijken met het afgelopen jaar, dan zien we een groei van 29% in kijkcijfers in 2023.
‘Mogelijk komt dit doordat het nieuws recentelijk beladen is geweest. Wellicht verlangen wij naar luchtiger nieuws en een fenomeen dat ons terugbrengt naar betere en leukere tijden,’ aldus Danique van der Meijs, Senior AV Specialist dentsu (zie foto hieronder).
Foto: NTR
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- reclame
- sinterklaasjournaal
- kijkcijfers
- doelgroep
- sint
- dentsu creative
- jong en oud
- dieuwertje blok
- populair
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes