Albert Heijn meldt zich in top 3 van Twinkle100

Albert Heijn meldt zich in top 3 van Twinkle100
  • Online
  • 19 sep 2019 @ 13:10
  • 16885 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Met een Nederlandse online omzet van 1,64 miljard euro is Bol.com de vertrouwde lijstaanvoerder in de nieuwe Twinkle100. Coolblue bezet de tweede plaats, daarachter volgt met Albert Heijn een nieuwe nummer 3.

De Twinkle100 rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland naar omzet. Zojuist is de twaalfde editie van de lijvige publicatie gepresenteerd in DeFabrique in Utrecht, tijdens een exclusieve lunch met de bedrijven op de lijst.


 
Voor het eerst staat een supermarktketen op het podium van de Twinkle100, al is het verschil met de nummers één en twee groot. Nummer 3 Albert Heijn, dit jaar uitgeroepen tot ‘beste Winkel van Nederland’ en net als bol.com onderdeel van Ahold Delhaize, blijft Zalando en Wehkamp nipt voor. Amazon bezet de zesde plaats op de lijst. Jumbo maakt zijn entree in de top-10 (plek 8), websupermarkt Picnic valt daar met een elfde plek net buiten.
  
Top-10 Twinkle100 2019
De complete top-10 van de Twinkle100 2019, met achter hun naam de online omzet in Nederland in 2018 (ex btw en retouren):

1.

 Bol.com

1.640.000.000

2.

 Coolblue

1.000.000.000

3.

 Albert Heijn

565.000.000

4.

 Zalando

550.000.000

5.

 Wehkamp

530.000.000

 6. 

Amazon

350.000.000

7.

 The Learning Network

268.000.000

8.

 Jumbo

265.000.000

9.

 MediaMarkt

220.000.000

10.

 H&M

215.000.000

 

 

 

De grootste honderd online retailers in Nederland worden in de Twinkle100 uitgebreid geprofileerd. In de uitgave is onder meer te lezen op welke platforms hun sites draaien, waar ze hun bezoek vandaan halen, hoe snel hun websites laden en hoeveel volgers ze hebben op sociale media. Studenten van het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam inventariseerden onder andere hun betaalmethoden, bezorgpartners, keurmerken en reviews.

De grootste honderd online retailers in Nederland worden in de Twinkle100 uitgebreid geprofileerd. In de uitgave is onder meer te lezen op welke platforms hun sites draaien, waar ze hun bezoek vandaan halen, hoe snel hun websites laden en hoeveel volgers ze hebben op sociale media

 
900 euro per Nederlander
In de nieuwe Twinkle100 staan in totaal 250 online productverkopers gerangschikt. Samen boekten zij een totale omzet van 11.831.237.000 euro, ofwel 900 euro per volwassen Nederlander. De hekkensluiter realiseerde een online omzet van 6,1 miljoen euro. Vorig jaar lag de ondergrens nog op 5,0 miljoen euro. ‘Er wordt goed geboerd in de top van e-commerce Nederland’, constateert Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle. ‘Met name de online food-verkopers groeien hard, ook de bouwmarkten laten een indrukwekkende groei zien.’
  

Zakelijke partners
Koploper bol.com loopt uit op de concurrentie, al is de omzetgroei in de Twinkle100 voor een belangrijk deel te danken aan de verkopen van zakelijke partners. Van Oosterhout: ‘Tienduizenden handelaren gebruiken bol.com als verkoopplatform, waaronder steeds meer bedrijven uit de Twinkle100. Zonder hun omzetbijdrage was de lijstaanvoerder Coolblue maar amper voorgebleven. Als je de partneromzet los zou trekken en apart zou vermelden in de Twinkle100, zou dat een hele hoge notering in de top-10 opleveren.’

 

De Twinkle100 is te bestellen op www.twinkle100.nl.

 
 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken