Hoe je de McDonald's in voice-land wordt
- Online
- 20 jul 2018 @ 14:56
- Link
-
Cansu Dengiz
spraakstrateeg & digital concept creator
Freelance - Digitaal
- 20 jul 2018 @ 14:56
- Cansu Dengiz
Wil je als merk een skill voor een voice assistant maken die bij de top-of-mind hoort? In deze blog geef ik een paar handvaten.
Laten we een spel spelen. Ik noem een woord en jij denkt aan het eerste merk dat in je opkomt. Daar gaan we:
A) Fastfoodketen
B) Supermarktketen
C) Tandpasta
D) Smartphone
De kans is groot dat dit je antwoorden zijn:
A) McDonald’s
B) Albert Heijn
C) Colgate
D) iPhone
Straks, als spraakgestuurde technologie ook in ons taaltje aanwezig is en - ik kan het niet vaak genoeg zeggen - de markt er klaar voor is, dan wil je dat je merk bij de top-of-mind hoort. De pioniers. Dat kan onder meer door je spraakgestuurde dienst in te zetten als marketingtool. Zo voer ik de laatste tijd steeds meer gesprekken waarvan ik mezelf dit hoor zeggen: ‘Als ik Michiel Muller (founder en ceo Picnic) zou zijn, zou ik mezelf storten op die skill. Het past perfect bij hun DNA.’
Het enige wat telt in het leven is lef, dus trok ik de stoute schoenen aan en heb ze maar gemaild, want - ja ja, komt ‘ie - nú investeren in conversational interfaces en conversational marketing is hoe je de McDonald’s van skill-land wordt.
Oké, maar hoe doe je dat?
Neem Tide, een wasmiddel-merk. Zij hebben op de Alexa een skill gemaakt die in vijf stappen uitlegt hoe je een wijnvlek uit je kleding kan verwijderen. Het voelt niet aan als een commercial, de stappen zijn simpel en het dient een geheime angst. Namelijk: wat als ik niet snel kan handelen voordat het wijn mijn kleding of tapijt intrekt en het straks mijn lievelingstapijt ruïneert? Try finding the key-question of your flow.
Wat Tide kan, kan jij ook
Het enige wat telt in het leven is lef. Heb je geen lef om te experimenteren en designen, begin met observeren. Start klein, maar denk groot. Check bij jezelf waar jij een geheime angst voor hebt en of voice assistants daar een oplossing voor zouden kunnen bieden. Want dat is de truc: zorg dat het écht een behoefte vervult. Of geheime angst. Je snapt ‘m.
-
Cansu Dengiz
- Werkt bij: Freelance
- Functie: spraakstrateeg & digital concept creator
- Website:https://www.linkedin.com/in/cansudengiz
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Etos brengt kerstverhalen tot leven11-12-2025
- Artiesten lanceren anti-vape track03-12-2025
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

