Kritiek Heineken: 'Te veel Olympische sponsors'
- Sponsoring
- 15 aug 2016 @ 11:06
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - Olympische SpelenMerkenSponsoringRio2016
- 15 aug 2016 @ 11:06
- Redactie Sponsoring
Er zijn op de Olympische Spelen in Rio veel te veel sponsors die het logo met de vijf ringen mogen gebruiken. Deze kritiek is afkomstig van bierbrouwer Heineken, zelf sponsor van NOC*NSF. Het IOC vindt dat het allemaal wel meevalt, ook al gaat het in totaal om maar liefst zestig sponsors.
Heineken heeft zijn kritiek gedeeld met persbureau Bloomberg. Hans Erik Tuijt, hoofd globale sponsoring, zegt in een interview dat de huidige Olympische Spelen zo veel sponsors kent dat de grote nauwelijks van de kleine zijn te onderscheiden. 'Al die sponsors, groot en klein, gebruiken nu het logo met de vijf ringen en de mensen zien het onderscheid niet. Ik denk dat ze een punt hebben.'
Sponsorgeld vormt 20% van de totale inkomsten van de Spelen. Juist daarom vindt Tuijt dat het Internationaal Olympisch Comité (IOC) moet oppassen dat al die kleinere sponsors de impact van grote sponsors niet ondergraven.
Zelfs winkelcentrum als sponsor
Het Braziliaanse organiserend comité had veel sponsors ter compensatie van de kosten voor de organisatie, die de 2 miljard dollar overstijgen. Daarbij komt nog dat Brazilië in een diepe crisis verkeert. In Rio mogen zestig sponsors het logo met de Olympische ringen gebruiken. Dat zijn zowel multinationals als Panasonic en Coca-Cola als kleinere bedrijven die lokaal een bijdrage leveren. Zo is er een winkelcentrum dat zich het officiële winkelcentrum van de Spelen mag noemen omdat het zijn parkeerplaats beschikbaar heeft gesteld.
Heineken krijgt bijval van Tim Crow, bestuurder van het Londense sportadviesbureau Synergy. 'Er komt een punt waarop je moet zeggen: genoeg is genoeg', zegt Crow in het FD. 'Het IOC moet eens goed naar de sponsoring kijken. Ik ben er zeker van dat er nu merken zijn die zich afvragen of ze wel met de sponsoring moeten doorgaan. Als er niets verandert kunnen de Spelen in Tokio over vier jaar uitkomen op zeventig of tachtig sponsors. Hoe moet je je dan nog onderscheiden van al die anderen?'
Het IOC reageert luchtig. De organisatie laat via een persverklaring weten in staat te zijn 'om een balans te vinden tussen het binnenhalen van de nodige sponsorgelden en het beschermen van ons unieke Olympische merk'.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers