'Boudewijn Poelmann dirigeerde loterij-miljoenen naar Feyenoord'

'Boudewijn Poelmann dirigeerde loterij-miljoenen naar Feyenoord'
  • Sponsoring
  • 26 feb 2019 @ 10:59
  • 10756 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkVoetbalSponsoringFondsenwerving

Boudewijn Poelmann, directie-voorzitter van de Postcode Loterij, heeft via een constructie 20 miljoen euro aan geld voor goede doelen naar Feyenoord gedirigeerd. Dat meldt Follow the Money (FTM) na eigen onderzoek, maar de loterij spreekt de aantijgingen tegen.

Deze constructie zou volgens FTM niet correct zijn, omdat er sprake is van belangenverstrengeling. Poelmann is namelijk ook mede-eigenaar van Feyenoord.

Het geld kwam via een sponsordeal bij de club terecht. Poelmann zou druk hebben gezet op Stichting Doen, de grootste ontvanger van de loterijmiljoenen, om haar dochterbedrijf Qurrent naar voren te schuiven als shirtsponsor van de Rotterdamse voetbalclub.

Een opmerkelijke move, want Qurrent was verlieslijdend. Toch kon het bedrijf sponsor worden dankzij de garantstelling van Doen voor 5,75 miljoen euro per jaar, van 2017 tot en met 2021.

Het sponsorcontract leverde Qurrent geen nieuwe klanten op. Vorig jaar verkocht Doen het bedrijf aan Greenchoice, dat de naam Qurrent na dit seizoen van de shirts laat halen.

Reactie van Postcode Loterij

'Wij betreuren de inhoud van het artikel dat zaterdag 23 februari is gepubliceerd door Follow The Money', staat als reactie te lezen op Postcodeloterij.nl. 'Wij herkennen ons niet in het beeld dat geschetst wordt van de wijze waarop de Postcode Loterij werkt en hoe de besluitvorming verloopt rond de schenkingen aan de goede doelen. Meer in het bijzonder aan Stichting Doen, het verdeelfonds van de loterij, waar ook een deel van de schenkingen vanuit de loterij naar toegaat. De financiële bijdrage van de Postcode Loterij aan de ruim 100 goededoelen-organisaties voor een groene, rechtvaardige wereld, waaronder aan Stichting Doen, wordt op basis van een zorgvuldige procedure jaarlijks goedgekeurd door een onafhankelijke Raad van Commissarissen.'

Martijn van Klaveren, woordvoerder Nationale Postcode Loterij: 'Met haar schenking aan Stichting Doen heeft de Postcode Loterij het gebruik van 100% groene energie willen stimuleren. En dat is hard nodig. Nederland steunt de fossiele industrie met 7,6 miljard euro per jaar. Tegelijkertijd is Nederland wat betreft het gebruik van groene energie op Luxemburg na de slechtste van Europa. Qurrent heeft er met hulp van Stichting Doen hard aan getrokken om in een drukke markt een plek te veroveren en heeft met 120.000 klanten laten zien dat veel Nederlanders groene energie willen afnemen. Al 5 jaar is Qurrent door de Consumentenbond uitgeroepen tot meest groene energieleverancier. Inmiddels is Qurrent verkocht aan Greenchoice. Door deze samenbundeling van groene energiebedrijven kan de groep mensen die groene energie afneemt uitgroeien tot een stevige speler in de markt die een belangrijke bijdrage levert aan verbetering van ons leefklimaat. De Postcode Loterij beschouwt daarom dit project als een succes.'

Het FTM-artikel doet het voorkomen alsof Poelmann een belang zou hebben gehad bij de sponsorovereenkomst die Feyenoord indertijd sloot met Qurrent. Van Klaveren: 'Boudewijn Poelmann zag een kans voor Qurrent om een grote stap te maken in naamsbekendheid. Hij heeft Qurrent daarop geattendeerd. Bij de gesprekken en de besluitvorming over een mogelijke overeenkomst was hij niet aanwezig.'

Lees het complete onderzoeksverhaal op FTM.nl.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken