Jeugdeducatiefonds en Bol.com doneren boeken tegen zomer-leesdip

Jeugdeducatiefonds en Bol.com doneren boeken tegen zomer-leesdip
  • Sponsoring
  • 9 jun 2023 @ 11:07
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Om een eventuele leesdip bij kinderen in de zomervakantie tegen te gaan, delen het Jeugdeducatiefonds en bol.com bollebozen Boekiebags uit. Bol.com bollebozen heeft deze rugzakken gemaakt en gevuld met onder meer een leesboek en een doeboek.

De uitdeelactie vindt plaats op scholen door heel Nederland waarvan 50 procent van de leerlingen onder de armoedegrens leeft. In totaal ontvangen 30.000 kinderen een Boekiebag, verdeeld over 180 scholen. Met de Boekiebags kunnen kinderen hun boeken deze zomer met zich meenemen zodat ze overal kunnen lezen, ook als ze op een zonnige dag op pad gaan.

Het Nederlandse leesniveau is tussen 2016 en 2021 gedaald ten opzichte van andere westerse landen, zo blijkt uit het nieuwste PIRLS-onderzoek uit 2023 waarbij de leesprestaties van 10-jarigen werden onderzocht. Waar de leesvaardigheidsscore van leerlingen uit Nederland in 2016 nog hoger was dan het Westerse gemiddelde, is deze in 2021 gelijk aan het gemiddelde van de 21 Westerse landen die meegenomen werden in het onderzoek. ‘Dat is een zorgelijke ontwikkeling’ vindt Nelleke Brouwer, directeur van de Utrechtse basisschool OBO de Klopvaart. ‘Het laat zien dat het extra belangrijk is dat iedereen toegang heeft tot boeken. Door te lezen leggen kinderen de basis voor de toekomst, zowel voor hun schoolcarrière als voor het vinden van hun weg in de samenleving. Leesplezier is daarbij heel belangrijk, zodat ze lezen gaan zien als iets dat ze graag doen. We zijn blij dat de Boekiebags worden uitgedeeld. De kinderen zijn de zomer zoet met de leuke inhoud van de rugzakjes.’

Geen zomer-leesdip
Een van de doelen van deze actie is het voorkomen van een leesdip in de zomer. Gedurende het jaar worden kinderen op school dagelijks gestimuleerd om te lezen. Als dit wegvalt tijdens de zomervakantie wordt gesproken van een zomer-leesdip, wat effect kan hebben op het leesniveau. Vorig jaar deelden het Jeugdeducatiefonds en bol.com bollebozen samen Letterpretpakketten uit om het leesniveau van kinderen tijdens de zomermaanden op peil te houden.

Geldgebrek kan een belemmering zijn in de ontwikkeling van kinderen. Basisscholen waarvan meer dan de helft van de leerlingen in armoede opgroeit, kunnen een beroep doen op het Jeugdeducatiefonds. Arie Schilling, coördinator Jeugdeducatiefonds: ‘Kinderen die opgroeien onder de armoedegrens ervaren thuis ontzettend veel zorgen, waardoor school soms op de tweede plek komt te staan. Bovendien worden zij tijdens de zomervakantie vaak minder gestimuleerd om te lezen dan andere kinderen. Met deze actie zorgen we ervoor dat ook deze kinderen leesvoer hebben en weg kunnen dromen met een eigen boek. Zo dragen we bij aan het creëren van gelijke kansen voor ieder kind, iets dat voor het Jeugdeducatiefonds altijd de drijfveer is.’

Thomas Feuerstacke, verantwoordelijk voor speelgoed, media en boeken bij bol.com: ‘Bol.com begon in 1999 als online boekwinkel, dus boeken vormen nog altijd het hart van ons bedrijf. Wij vinden het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd plezier hebben in lezen, want het is enorm belangrijk voor hun ontwikkeling. Het mag niet zo zijn dat ongelijkheid effect heeft op de leesontwikkeling en daarmee ook de bredere ontwikkeling van kinderen. Met bol.com bollebozen willen we, door samen te werken met partners en maatschappelijke organisaties zoals het Jeugdeducatiefonds, bijdragen aan gelijke kansen voor kinderen in Nederland en België.’

Gouden wikkel
Voor vier kinderen kan het geluk niet op, want zij vinden in hun Boekiebag een gouden wikkel. Deze dient voor de hele school van de vinder als toegangsbewijs voor het bollenbozen Kinderboekenleesfeest. Het evenement vindt plaats in de week van 4 tot en met 15 oktober, tijdens de Kinderboekenweek. Wat er op het evenement gaat gebeuren is nog een verrassing.

Foto: Thomas Feuerstacke (bol.com) en Nelleke Brouwer (directeur OBO de Klopvaart) delen Boekiebags uit in Utrecht. Credits: Jeroen Paling.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken