Dopper activeert missie vanaf Copacabana
- Sponsoring
- 15 aug 2016 @ 10:37
- Link
-
Steffie Bossink
Projectmanager
2Basics - MarketingMerkenRio2016Activatie
- 15 aug 2016 @ 10:37
- Steffie Bossink
Best opvallend. Een oer-Hollands merk, geen sponsor of partner van het IOC of LOC, is gedurende Spelen prominent aanwezig op het momenteel meest populaire en zichtbare strand van de wereld: de Copacabana.
Een groepje mensen heeft zich verzameld bij de Olympische Ringen die drie bij zes meter groot op het strand staan. Het uit Haarlem afkomstige bedrijf Dopper heeft hier in opdracht van de gemeente Rio de Janeiro voor gezorgd. Het flessenbedrijf heeft de Ringen gemaakt van gerecycled materiaal, waarmee de gemeente wil laten zien dat zij duurzame ambities heeft voor de stad.
Duurzame boodschap in Rio
De social enterprise Dopper streeft naar een wereld waar mensen zich bewust zijn van het milieu, waarin actief de hoeveelheid single-use plastic afval wordt verminderd en iedereen toegang heeft tot veilig drinkwater. Waar kunnen zij deze missie momenteel beter verspreiden dan in Rio de Janeiro, de stad die gedurende Spelen duizenden bezoekers van over de hele wereld trekt.
De Ringen blijken een publiekstrekker. Wie wil er nou niet op de foto met de Olympische Ringen op het beroemdste strand van de wereld? We worden aangesproken door een Braziliaanse werknemer van Dopper die vertelt over het merk en haar ambities. Dit wordt met een milieubewuste, eetbare flyer versterkt. Hij spoort ons vervolgens aan om de boodschap van het merk te verspreiden.
Met de social activatie #BeTheMessenger wordt een foto, genomen door een fotograaf van Dopper, rechtstreeks via een eigen gekozen social media-kanaal de wereld in gebracht om zo bereik te creëren. De hashtag ‘BeTheMessenger’ wordt vaker gebruikt door het merk, nu met een Olympisch tintje.
Schoon milieu, schone stranden
Na enkele locals te hebben gesproken, blijkt de relevantie om besef te creëren over duurzaamheid en een schoon milieu hoog. De stranden van Rio waren volgens hen nog nooit zo schoon, maar tegelijkertijd zijn zij bang dat dit na de Spelen geen stand houdt. Jammer dat Dopper, hoewel zij op verschillende plekken op de wereld daadwerkelijke projecten hebben lopen, hier in Rio vooralsnog met deze activatie ook alleen een boodschapper lijken.
Met de hoeveelheid water die je tijdens het sporten drinkt is de koppeling van Dopper aan sport logisch. Daarbij heeft Dopper een speciale Sport Cap ontwikkeld, een dop met flexibele tuit, waarmee in het kader van efficiëntie en duurzaamheid je bestaande Dopper ook tijdens het sporten gebruikt kan worden.
Er is al sprake van dat Dopper ook het een en ander gaat doen tijdens de Zomerspelen in Tokio 2020. Misschien dat het merk zich dan nog beter kan profileren door bijvoorbeeld sporters te voorzien van ‘SportDoppers’. En direct business weet te koppelen aan hun activatie. Want hoewel wij als ‘messengers’ een bijdrage hebben geleverd, hadden we misschien wel een Dopper willen aanschaffen. Helaas hebben we nog geen punt gevonden waar ze hier worden verkocht.
In aanloop naar de Spelen is er veel bericht over ‘minder bedrijven die inhaken op Rio’. Uiteraard zijn er genoeg merken die wél met hun content, campagnes en activaties inspringen op hét sportevent van 2016. Vanuit Rio de Janeiro, maar ook vanaf de Olympic Experience in Den Haag, brengt breedtesport- en marketingbureau 2Basics deze 'Olympische' twee weken opvallende merkactivaties in beeld.
Lees ook: Claro valt als eerste op met relevante sales-actie.
-
Steffie Bossink
- Werkt bij: 2Basics
- Functie: Projectmanager
- Website:http://www.2basics.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nike's Oranje Fatalis-campagne voor... 09-07-2025
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers