Vooruitblik op 'Superbowl in eSports'

  • Sponsoring
  • 20 okt 2016 @ 12:19
  • Link
  • Kevin Loos
    Kevin Loos

    Creatief
    2Basics
  • EntertainmentTrendsOnline gamingSportmarketing

De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.

1. Vooruitblik op LCS Final: 'Superbowl in eSports'

Momenteel is het League of Legends World Championship in volle gang. Op 29 oktober wordt in Los Angeles de finale gespeeld, die ook wel de Super Bowl in eSports wordt genoemd. Om een idee te krijgen van de omvang van dit event een aantal facts van vorig jaar op een rij:

  • De Mercedes-Benz Arena in Berlijn (17.000 plaatsen) was in 4 minuten uitverkocht.
  • De wedstrijd trok online 36 miljoen unieke kijkers.
  • Gedurende het hele toernooi werd er 360 miljoen uur live eSports gekeken.

Uiteraard is de finale online te bekijken, maar in Nederland zijn er ook verschillende bioscopen die het evenement live uitzenden. Ondanks dat de wedstrijd gespeeld wordt als het hier nacht is, verwacht ik volle zalen.  

2. FIFA17: Koen Weijland gaat gamen voor Ajax en primeur voor AZ

Ook voetbalclubs raken steeds geïnteresseerder in eSports. Nederlands bekendste FIFA-speler Koen Weijland gaat aan de slag bij Ajax. Het leverde de club gigantische media-aandacht op. Wat ik in het buitenland zie gebeuren, is dat een succesvolle stap in eSports valt of staat met het activeren ervan. Ajax lijkt dit ook in te zien. In de Kalverstraat werd in samenwerking met EA een FIFA17 pop-up store geopend, en werd ‘echt’ voetbal met FIFA17 gecombineerd op de A’DAM Toren.

In Alkmaar deden ze het anders. Daar werd in de rust van de wedstrijd AZ-Go Ahead Eagles op het veld een potje FIFA17 gespeeld. De wedstrijd werd live uitgezonden op de grote schermen in het stadion, wat AZ een primeur opleverde. Eén van de spelers was vlogger Fifalosophy, een vlogger met 400.000 abonnees op YouTube. De harde kern van AZ kon er de lol van inzien en juichte na de enige goal, terwijl spelers van Go Ahead Eagles hun warming-up staakten om de game te volgen.

3. Ook seizoen 2 YoungCapital Dutch College League live op FOX Sports

Vorige week startte seizoen 2 van de YoungCapital Dutch College League (DCL). Ten opzichte van de eerste editie heeft de eerste Nederlandse eSports competitie zich op veel punten positief ontwikkeld:

  • Aantal teams in de Premier League (hoogste competitie) is uitgebreid van 6 naar 12
  • Wekelijks worden er 4 wedstrijden gespeeld op woensdagavond i.p.v. dinsdagmiddag
  • Deze wedstrijden worden ook dit jaar live uitgezonden op FOX Sports
  • De DCL is vanaf dit seizoen officieel partner van Twitch

Begin deze maand vertegenwoordigden de winnaars van het eerste DCL seizoen         Nederland op het WK eSports voor landenteams in Jakarta, georganiseerd door de          International eSports Federation. Twee winstpartijen bleken net niet goed genoeg om door de poulefase heen te komen.

4. NBA team Philadelphia 76’ers wil via eSports millennials bereiken

Eind september stapte ook Philadelphia 76ers in eSports. De basketbalclub nam twee al bestaande eSports organisaties over. Gaming verantwoordelijke Greg Richardson was duidelijk over de beweegredenen: 'Deze markt heeft zichzelf gecreëerd en is nu een product waar 250 miljoen mensen naar kijken. En als ze kijken, doen ze dat anderhalf uur per dag.'

CEO Scott O’Neil gaf in het persbericht ook nog een interessante quote over de doelgroep die met competitive gaming te bedienen is. 'Je kunt niet om het feit heen dat het Amerikaanse bedrijfsleven met eSports een manier vindt om millennials te bereiken. Iets wat met reguliere balsporten gewoon niet meer lukt.'

Kevin Loos is marketeer bij 2Basics, dat zorgt voor duurzame relaties tussen merken en 13,1 miljoen sporters, waaronder eSporters. Zo verbindt en activeert het bureau YoungCapital als hoofdsponsor van de Dutch College League, de eerste eSports-competitie die wekelijks live op FOX Sports wordt uitgezonden.

Kevin Loos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken