Greenpeace lanceert Zero Saturday
- Algemeen
- 28 nov 2019 @ 11:40
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Duurzaam designMaatschappij
- 28 nov 2019 @ 11:40
- Nanny Kuilboer
Als tegengeluid op ‘koophorrordagen’ als Black Friday en Cyber Monday roept Greenpeace zaterdag 30 november uit tot Zero Saturday en spoort iedereen in Nederland die dag ‘Niks’ te kopen. ‘Niks’ is een composteerbaar wit pasje dat gemaakt is van 100 procent aardappelzetmeel en wie ‘Niks’ koopt, geeft daarmee een bijdrage aan Greenpeace.
Anna Schoemakers, directeur Greenpeace Nederland: ‘Op Zero Saturday roepen we mensen op geen spullen te kopen die ze niet nodig hebben. We snappen dat spullen nodig zijn, maar hoe vaak kopen we weleens een artikel dat niks toevoegt? Door op Zero Saturday “Niks” te kopen en geen geld uit te geven aan nutteloze zaken willen we dat mensen gaan nadenken over zinloos koopgedrag. De commerciële “koophorrordagen” hebben een grote impact op het klimaat. Het kopen van spullen draagt het meest bij aan klimaatverandering, blijkt uit onderzoek van Babette Porcelijn, schrijver van het boek De verborgen impact. Dit komt door bijvoorbeeld het elektriciteitsgebruik dat nodig is voor het maken van het product en het transport van datzelfde product. De meeste impact op klimaat heeft al plaatsgevonden nog voordat het in de schappen ligt. De impact die het kopen van spullen op het klimaat heeft, is groter dan dat van vlees eten of vliegen.’
Deel meest waardeloze aankoop tijdens Black Friday-week
Greenpeace roept iedereen op om hun meest waardeloze aankoop ooit op Instagram te delen met vermelding van #ikkoopNIKS. De origineelste inzending ontvangt een jaar lang de Biologische Groenten- en Fruit Tas van Odin Biologische supermarkt.
NIKS kan op de speciale NIKS-webshop niks.greenpeace.nl worden besteld.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
- Tien marketingtrends in 2026 volgens Kantar
- Vakanties: vroegboeken start steeds vroeger
- Marketingfacts lanceert digitale hoofdredacteur AImke
- [interview] Marketeer Ilse Kaljee over nieuwe Centraal...
- Hoe een lokaal verhaal met nationale impact zorgt voor een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

