[Mijn marketing] Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

[Mijn marketing] Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'
  • Algemeen
  • 4 jun 2020 @ 10:03
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EntertainmentMarketing

Jurry Oortwijn (32) is head of marketing & promotion bij poppodium Paradiso. Hij is onder de indruk van de 'Bel voor een wonder'-campagne van Museum Catharijne Convent. 'Nadat ik die poster een paar keer zag, heb ik gebeld. Het viel niet tegen.'

Hard geraakt

Met Paradiso gaat het niet fantastisch. We zijn een non-profit organisatie die voor meer dan 90% afhankelijk is van eigen inkomsten. Dan word je hard geraakt. Op dit moment houdt de NOW-regeling ons op de been. Deze week zijn we begonnen met kleine evenementen voor 30 personen. Die houden het moreel hoog, maar zijn niet rendabel.

Onzeker

Als je me begin maart had verteld dat Paradiso drie maanden dicht zou gaan, had ik je niet geloofd. Dat is inmiddels wel anders. Ik maak me zorgen om de gehele culturele sector, want de toekomst is onzeker en niet iedereen gaat het redden. Verder ben ik qua werk minstens even druk als vóór corona en weet ik me ook in tijden van lockdown prima te vermaken.

Passie

Het is fijn om te zien dat er door de coronacrisis meer aandacht is voor lokale ondernemers, of het nu om winkels, horeca of muziek gaat. Ik heb zelf erg genoten van de Drive Thru van Skatecafé. Uitbaters Jan, Jordy en Colin hebben een broertje dood aan 'half werk' en de passie die ze in hun projecten stoppen straalt er vanaf.

Kleurrijk

Ik volg biermerk Oedipus Brewing sinds de oprichting en heb het zien groeien van een kleine brouwerij tot het moment dat Heineken vorig jaar een minderheidsbelang in de brouwerij nam. Groei zonder gezichtsverlies, dat vind ik mooi. Alle uitingen zijn nog even kleurrijk en met dezelfde liefde en aandacht gemaakt. Ze blijven continu innoveren en hun zogenoemde 'universe' uitbreiden. En, niet geheel onbelangrijk, ze brouwen nog altijd heerlijke bieren.

Bel voor een wonder

De campagne van Museum Catharijne Convent vind ik erg goed. Dat zijn die rode abri's met witte letters 'Bel voor een wonder' en dan met een 030-nummer erop. Nadat ik die poster een aantal keren had gezien, heb ik gebeld. Het viel niet tegen.

Zoom-achtergrond

Paradiso werkt vrijwel nooit samen met reclamebureaus, maar ik vind dat ...,staat uit Amsterdam toffe campagnes maakt. Ook ontwikkelen ze goede Zoom-achtergronden.

Zin en onzin

Mijn favoriete marketeer is ex-collega Barend-Jan Brieffies, die nu bij Excelsior Recordings werkt. Zijn manier van omgaan met de zin en onzin van marketing heeft me veel geleerd.

Geen concessies

De Australische band King Gizzard & The Lizard Wizard heeft marketing goed in de vingers. Zeven muzieknerds uit Melbourne die zichzelf continu opnieuw uitvinden. Ze brengen alles in eigen beheer uit en dat straalt er vanaf. Het artwork van de platen, posters en visuals bij shows zijn er altijd subliem uit, geen concessies. Ze werken met talentvolle illustratoren, ontwerpers en een vaste fotograaf. Bij die band klopt alles.

Ergernis

Ik erger me best veel. Op dit momenteel is dat vooral aan het te pas en onpas gebruikmaken van songteksten van Ramses Shaffy in allerlei coronacampagnes en -uitingen. En de stortvloed van campagnes die zinsneden als 'juist nu' en 'het nieuwe normaal' toepassen.

Originele gesprekken

Ik luister naar veel podcasts, maar ben altijd blij als er een nieuwe aflevering van Yous & Yay online staat. Lange, originele gesprekken met interessante gasten. Om in coronasferen te blijven, geniet ik ook van Met Groenteman in Quarantaine.

Gatenposter

Mijn uitdaging is om alles wat ik doe op het gebied van marketing zo dicht mogelijk bij mezelf houden. Als ik er niet achter sta, doe ik het liever niet. Het is ook de reden dat ik het zo naar mijn zin heb bij Paradiso. Een voorbeeld in dit kader is onze iconische 'gatenposter' van grafisch designbureau Experimental Jetset. Prachtig vormgegeven met feitelijke informatie, altijd op dezelfde plekken in Amsterdam zichtbaar. Dit is ons programma en het is goed, anders hadden we het niet geprogrammeerd. Daar heb je geen weldoordachte slogans voor nodig.

Uitverkochte shows

Ik hoor regelmatig mensen 'Dat verkoopt zichzelf toch, daar is geen marketing voor nodig' over Paradiso zeggen. Niets is minder waar. Zelfs bij gegarandeerd uitverkochte shows is het belangrijk om goede marketing te bedrijven en de juiste mensen te bereiken. Die kun je vervolgens weer inzetten om minder bekende artiesten te promoten.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken