[Mijn marketing] Jérôme Kuijken: ‘Ik ben mijn hele leven al gek op merken’

[Mijn marketing] Jérôme Kuijken: ‘Ik ben mijn hele leven al gek op merken’
  • Algemeen
  • 24 aug 2020 @ 17:02
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Jérôme Kuijken (41) is managing partner van De Speld & Partners, het branded content-bureau van satirisch platform De Speld. Veel tv-commercials zijn saai en functioneel, vindt hij. 'Creatieve parels zijn zeldzaam, terwijl ze juist zo belangrijk zijn voor merken.'

Record

Ik ben gelukkig gezond, maar ook op mijn hoede. Hoewel we met De Speld bezoekersrecords braken in maart en april, zagen we onze advertentie-inkomsten snel teruglopen. Sneller dan gepland moesten we ons verdienmodel aanpassen. Dat pakte goed uit. Het aantal betalende leden verdubbelde. En ons nieuwe boek 'Nederland: het boek', dat vanaf oktober in de winkels ligt, komt tot stand met behulp van een crowdfunding die onze lezers massaal steunden.

Cultuur

Ik ben mijn hele leven al gek op merken. Dat is de reden dat ik voor dit vak heb gekozen. Een favoriet merk kiezen, vind ik daarom lastig. Maar ik was laatst op bezoek bij een oud-collega die nu voor lifestyle-merk Patta werkt en toen viel me wat een magie er om die winkel op de Zeedijk hangt. Een lange rij voor de deur van mensen die zich speciaal voelen, omdat ze daar iets mógen kopen. Cultuur en merk zijn bij Patta op natuurlijke wijze geïntegreerd. Indrukwekkend.

Marktleider

Het ligt voor de hand, maar mijn favoriete campagne van dit moment is die van Nike. Dit merk snapt de huidige tijd beter dan zijn concurrenten en laat dat zien met deze prachtige film. Een paar jaar geleden raakte Nike zijn marktleiderschap kwijt aan Adidas, maar die geeft het nu het nakijken.

Typisch

Ik voel verwantschap met reclamebureau Natwerk in Amsterdam. Hun werk is typisch, je pikt het er zo tussenuit. Frank de Ruwe (oprichter, red.) is het creatief geweten van het bureau; waar bij ons dat de redactie is.

Eigenwijs

Benjamin van der Kloet van Innocent Drinks is mijn favoriete marketeer. Een leuke, eigenwijze man.

Saai

Er zijn uitzonderingen, maar ik vind tv-commercials vaak zo saai en functioneel. Er worden geen keuzes gemaakt, lijkt wel. Creatieve parels zijn zeldzaam, terwijl ze juist zo belangrijk zijn voor merken. Ze maken het verschil, bepalen het onderscheidend vermogen van een merk en daarmee of een merk interessant is of juist niet.

Humor

Ik zie het als mijn persoonlijke marketinguitdaging om merken maatschappelijk relevanter te maken met behulp van humor en satire.

Ongepolijst

Mijn favoriete podcast is WTF van Marc Marron. Die man is nogal open over zijn mentale gesteldheid en dat maakt zijn podcast-serie erg persoonlijk. Ik heb gehuild toen hij zijn kat liet inslapen, maar na wat updates over zijn privéleven interviewt hij vanuit zijn eigen garage net zo makkelijk Barack Obama of Brad Pitt. Zijn ongepolijste manier van podcasten deed mij besluiten om met Rogier van Kralingen De Wilde Mannen van de Media te gaan maken.

Hebberig

Monocle vind ik een fascinerend magazine. Het is een soort luxe Wehkamp-gids met alleen maar spullen waar ik acuut hebberig van word. Hun branded content staat op eenzaam hoog niveau wat mij betreft.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken