[interview] Kennismaking met de nieuwe SAN-directeur Jeroen van den Brink

[interview] Kennismaking met de nieuwe SAN-directeur Jeroen van den Brink
  • Algemeen
  • 2 sep 2020 @ 08:51
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsInterviewMarketing

Velen kennen zijn vriendelijke gezicht al uit de bureauwereld, waar hij laatstelijk Publicis Nederland leidde: Jeroen van den Brink. Maar dat hij ook bestuurslid is van de Franse Kamer van Koophandel in Nederland, is (vrij) onbekend evenals dat hij Frits Schuring vanaf nu opvolgt bij de SAN. Tijd om bij te praten.

Van monsieur Publicis naar mister SAN. Jeroen, hoe blik je terug op je indrukwekkende reclamecarrière?
'Ik laat Publicis met een goed gevoel achter. Ik heb hier immers bijna 20 jaar doorgebracht en in al die jaren een enorme schat aan ervaring opgedaan. Maar ook met enorm veel getalenteerde mensen mogen werken en voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers  de mooiste campagnes mogen maken. Het Publicis van nu is natuurlijk niet meer het Publicis van toen. Het Publicis Groupe van nu is naar mijn mening een bureau dat klaar is voor de uitdagingen van nu en van morgen. Een volledig geintegreerd aanbod van diensten en producten waarin data, technologie en creativiteit naadloos in elkaar overgaan. Wat is gebleven van het bureau van toen is de aandacht voor de mens. Bij de Groupe stonden en staan klanten en medewerkers centraal. Een van de mooiste complimenten die ik van een van onze opdrachtgevers kreeg was dat Publicis een mensen mens bureau was. Daar ben ik tot de dag van vandaag nog erg trots op.'

Jij en Frits gaan ver terug, toch? Hoe belandde je in het marcom-vak en wat is het bruggetje naar de adverteerdersjury?
'Ik heb na mijn studie aan de Hotelschool in den Haag -ja, dezelfde als waar Frits ooit gestudeerd heeft- eigenlijk altijd aan de Marketing en Communicatie kant gewerkt.  De eerste jaren nog binnen de internationale hotellerie maar toen ik destijds op een borrel met Sergio Orlandini, destijds commissaris bij Golden Tulip, sprak over hoe ik vond dat we met het merk en merkactivatie om moesten gaan introduceerde hij mij bij het toenmalige bureau van KLM. Er ging een wereld voor mij open en ja, een jaar later werkte ik bij een reclamebureau. Dat heb ik ruim 30 jaar met enorm veel plezier gedaan. En toen kwam het bericht voorbij dat Frits met pensioen zou gaan. In eerste instantie via de wandelgangen maar al vrij snel volgende de formele aankondiging en daarmee de vacature openstelling. Dat kwam voor mij op een uitgelezen moment. De samenvoeging van Publicis was een feit en daarmee ontstond voor mij de ruimte om andere dingen te gaan doen. Maar één ding wist ik zeker, ik wilde met het vak bezig blijven. Als directeur van de SAN sta ik midden in het vak, mooier kan het niet.'

Je zal een heel SAN seizoen samen met de huidige directeur Frits Schuring de SAN gaan leiden, waarna die zich eind mei 2021 terugtrekt en met pensioen gaat. Wat vind je zelf van deze prijs?
'Inderdaad. Frits volg je niet zomaar op dus hij werkt mij in tot de uitreiking van mei 2021. De SAN staat als een huis en heeft zich in haar 30 jarig bestaan echt in het hart van het vak geplaatst. Gedragen door adverteerders, bureau’s. en media exploitanten. Het winnen van een Accent is de ultieme erkenning van het vak. Ik heb door de jaren heen veelvuldig het podium mogen betreden en mogen ervaren wat een Accent, ook binnen de organisaties, voor een gewicht heeft.'

De Accenten zijn al decennia een begrip. De voorganger van MarketingTribune speelde nog een belangrijke rol bij de oprichting, evenals de BvA. Stap je met een goed gevoel in? Wat ga je doen in je eerste 100 dagen?
'Ik gaf het al aan, de SAN staat als een huis, in 30 jaar zorgvuldig gebouwd en uitgebouwd. Dat resulteert in jaarlijks een fantastisch aantal inzendingen en steeds weer nieuwe initiatieven als NKOTB, de Next merkenbouwer en afgelopen jaar de reclameparels. Met een club die zo’n belangrijke rol speelt in het hart van het vak moet je naar mijn mening niet lichtzinnig omgaan. Dus ik zal de komende tijd met name gebruiken om alle in en outs te leren kennen. Om te praten en met name te luisteren met en naar onze sponsoren en andere stakeholders om te ervaren welke stappen ook zij voor zich zien voor de SAN.'

Wat wil je hebben bereikt over pakweg vijf jaar?
'De SAN is een sterk merk en zoals ook in alle inhoudelijke bijdrages in het SANboek dit jaar wordt onderstreept moet je aan je merk blijven werken, steeds met open vizier maar ook met respect voor de ziel van het merk. Ik hoop dat mijn bijdrage aan de SAN de komende jaren die overtuiging reflecteert en dat we daarmee ook in de toekomst de inspirator en aanjager zullen zijn van creatief, relevant en overtuigend werk.'

Wordt vervolgd

tekst: Peter van Woensel Kooy

CV Jeroen van den Brink (1962)

opleiding: Hotelschool Den Haag

carrière:
3 jaar Sales en Marketing Golden Tulip Hotels

2 jaar Hansnel Reclamemakers

2 jaar Communicatie en Design

6 jaar DMB&B

Medeoprichter De Reclamefabriek

20 jaar Publicis waarvan de laatste 3 als Managing Director

overige activiteiten:

* Lid raad van Bestuur Franse kamer van Koophandel in Nederland

* 10 jaar bestuur SJP ( Stichting jaarprijzen personeelscommunicatie, inmiddels opgegaan in de Esprix)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken