[Mijn marketing] Jop Quirindongo: 'In Scandinavië wordt mooi design-werk gemaakt'

[Mijn marketing] Jop Quirindongo: 'In Scandinavië wordt mooi design-werk gemaakt'
  • Algemeen
  • 8 okt 2020 @ 11:44
  • 19000 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Jop Quirindongo (44) is 'visual identity specialist' vanuit zijn eigen bureau Lowres Creative Studio. Iedereen denkt tegenwoordig dat 'ie een goede designer is, stelt hij. ‘Er zijn talloze tools om een mooi logo te maken, maar zo bouw je nog geen sterk merk. Dat wordt weleens vergeten.'

Visuele identiteit

Mijn projecten voor Lowres Creative Studio lopen dit jaar lekker door. Vorig jaar heb ik de keuze gemaakt om in te zetten op lange termijn-klanten, in plaats van korte klusjes. Dat is prettig voor de continuïteit, maar vooral ook fijn omdat ik merken op die manier voor langere tijd kan helpen met het onderhoud van hun visuele identiteit. Ik merk dat veel bedrijven daar behoefte aan hebben.

Jeans

Op dit moment ben ik fan van Denham, het jeansmerk dat is opgericht door Jason Denham. Het is een relatief jong, maar inmiddels uitgegroeid tot een internationaal merk. En het mooie is dat het ook wel echt trouw blijft aan de traditionele denim heritage, zoals je dat bijvoorbeeld in Japan ziet. Ze maken ook echt fantastische jeans.

Grote ideeën

Ik ben onder de indruk van de identiteit van Regent's Place, ontwikkeld door Dixon Baxi. Regent's Place is een stuk land in het centrum van Londen, met een focus op duurzame stedenbouw. Door middel van innovatieve architectuur, doordachte groene ruimtes en gemeenschapsverbindingen is het een plek waar grote ideeën vorm krijgen. De identiteit van het gebied laat dat écht zien.

Tijdloos

Ik kan altijd genieten van het werk van designbureau Pentagram uit Londen. Hun werk is tijdloos, en dat maakt het wat mij betreft sterk. Daarnaast is Kurppa Hosk uit Stockholm een van mijn meer recentere favorieten. Er wordt in Scandinavië sowieso erg sterk designwerk gemaakt, vind ik.

Strategisch fundament

Iedereen denkt tegenwoordig dat 'ie een goede designer is. Er zijn natuurlijk talloze tools waarmee je gemakkelijk een logo, maar ook een website kunt maken, die er ook vaak nog eens goed uitziet. Maar het nadeel is dat je op die manier niet echt een sterk merk bouwt. Het is meer een korte termijn-oplossing. Naar mijn idee heeft een sterk merk een strategisch fundament nodig; jammer dat dat af en toe vergeten wordt.

Brand design

Ik kijk bijna dagelijks op Brand New, een van de beste online magazines waar nieuwe merkidentiteiten worden besproken. Zo blijf ik op de hoogte van wat er gebeurt. Helaas hebben ze net een paywall geïntroduceerd, maar dan is het alsnog de moeite waard voor iedereen die interesse heeft in brand design.

Eigen promotie

Als designer ben ik in mijn eentje, en het is niet eenvoudig om tussen alle projecten door ook tijd te maken voor mijn eigen promotie. Ik moet er echt bewust tijd voor inruimen, dat lukt me niet altijd even goed.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken