Lars Evers, CEO Jellow: 'Vraag naar freelancers stijgt'

Lars Evers, CEO Jellow: 'Vraag naar freelancers stijgt'
  • Algemeen
  • 11 feb 2021 @ 10:51
  • 15861 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Sinds de uitbraak van corona groeit de vraag naar freelance specialisten, aldus on demand freelance platform Jellow. CEO Lars Evers: ‘Dit komt doordat bedrijven nu vaker projectmatig werken en hiervoor direct de beste specialist willen inhuren.’

Evers vervolgt: ‘Alleen al de vraag naar online specialisten is met 373% gestegen, maar ook freelance opdrachten binnen web- en app-development steeg met 106%.’ Aan het begin van de coronacrisis werd er eerst fors gesneden in freelance-contracten en werden de werkzaamheden over de vaste medewerkers verdeeld. Evers: ‘Maar nu nog geen jaar later blijken de rollen omgedraaid en is er juist meer dan ooit vraag naar freelance specialisten.’

Webshop en online marketing

De ‘projectmatige werkvorm’ en de vraag naar freelance specialisten groeit: ‘In het tempo waarin we nu leven en waarin digitalisering vrijwel een must is, is bij veel bedrijven projectmatig werken in een stroomversnelling gebracht. Dit komt veelal doordat zij bijvoorbeeld meer tijd en geld willen steken in hun eigen website en de vindbaarheid ervan. Budgetten worden anders verdeeld en voor sommige bedrijven biedt dit de mogelijkheid om dit in online specialismen te steken. Een voorbeeld is dat de verkoop van producten zich nu grotendeels online voordoen. Een goed werkende webshop en online marketing is hierbij belangrijk. In plaats van hier een vaste kracht op aan te nemen, vliegen bedrijven dit aan als een project en huren de beste specialist in die snel en effectief werk aflevert.’

Onderzoek Jellow

Jellow deed onderzoek naar de groei van freelancers op hun platform waaruit onder meer bleek dat het aantal freelance opdrachten binnen web- en app development steeg met 106%. En de vraag naar online specialisme steeg zelfs met 373% ten opzichte van voor de corona-uitbraak. ‘Dit is erg positief natuurlijk, in vergelijking met de eerdere berichten waaruit bleek dat het aantal freelance opdrachten erg gedaald waren. Binnen Jellow is de vraag naar specialisten in web- en app-development over het algemeen populair, maar juist in deze tijd merken we vooral dat de vraag naar online specialismen ook stijgt, zoals sea-, seo, Facebook- en contentmarketeers. Waar we bij Jellow met name trots op zijn is dat de meeste freelancers in deze schaarse vakgebieden in ons netwerk zitten.’

Over Jellow
Jellow is een on demand freelance platform met een freelance pool van ruim 42.000 HBO/WO-specialisten in de vakgebieden marketing, sales, communicatie, design, development, HR, finance en management. Op jellow.nl kunnen opdrachtgevers direct contact maken met de freelancers die zij nodig hebben en dit bespaart tijd en intermediaire kosten. Jellow werkt onder meer voor T-Mobile, Rijksuniversiteit Groningen, Nationale Loterij en Nationale-Nederlanden.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken