[Mijn marketing] Joost Marsman: 'Ik geloof in de transformatieve kracht van verhalen'
- Algemeen
- 29 apr 2021 @ 11:56
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Marketing
- 29 apr 2021 @ 11:56
- Lucas Boon
Joost Marsman (45) is oprichter van Soul Kitchen, hoofdredacteur van MaatschapWij en zanger van Is Ook Schitterend (IOS). Hij stoort zich aan reclamemakers die zichzelf en hun werk niet een beetje kunnen relativeren. 'Het motto van Soul Kitchen is niet voor niets: work is play.'
Duurzame gedragsverandering
Naast mijn werk voor Soul Kitchen ben ik hoofdredacteur van online duurzaamheidsplatform MaatschapWij. Een project dat ik in 2016 from scratch met een fantastisch team heb mogen neerzetten. Leerzame jaren. Het platform is inmiddels een sterk merk aan het worden en inspireert steeds meer mensen tot sociale en duurzame gedragsverandering. Mooi om het te zien groeien.
Yin yang
Vóór corona wist ik al dat ik muziek weer meer ruimte in mijn leven moest geven. Daarom heb ik het afgelopen jaar de Chinese muur die ik had opgetrokken tussen mijn werk als reclamemaker en muzikant gesloopt. Ik ben het allebei. Het één kan niet zonder het ander. Het is mijn yin en yang. Ik ben nu heel zuinig op die balans.
Tijdmachine
Ha, de begintijd van Is Ook Schitterend, dat is alweer een kwart eeuw geleden. Zoals Charles Dickens ooit schreef: It was the best of times, it was the worst of times. Maar ik heb voornamelijk goede herinneringen. Het succes kwam snel en we waren erg jong. Met alles wat daarbij hoort. We treden niet meer op, maar we zijn wel weer aan het schrijven en repeteren. Dat voelt als een soort tijdmachine. Het grootste verschil met toen: het heilige moeten is eraf. Het mág. En het kan, want we zijn er godzijdank allemaal nog.
Must read
Patagonia is mijn favoriete merk. Lees het boek van oprichter Yvon Chouinard: Let my people go surfing. Het zijn eigenlijk drie boeken in één: een autobiografie, het verhaal van een uniek bedrijf en een gedetailleerde blauwdruk voor hoop. Een must read voor elke marketeer.
Storytelling
Het is mijn persoonlijke uitdaging om de filosofie en werkwijze van Soul Kitchen goed uit te leggen. Hoe je als merk door branding, storytelling en contentmarketing te verbinden consistent bouwt aan je positionering. Aan het bereiken, inspireren en activeren van je publiek. Ik geloof heilig in de transformatieve kracht van verhalen.
Geen bullshit
Ik kijk te weinig reclames, besef ik. Maar ik vind Triodos Bank altijd erg goed, al is het vooral zenden. Ik hou van goed vertelde verhalen van bedrijven en organisaties die positieve, sociale of duurzame impact willen maken. Die -letterlijk en figuurlijk- geen bullshit verkopen.
Force for good
Dawn en Havas Lemz zijn mijn favoriete bureaus. Zij werken beiden vanuit de filosofie dat je creativiteit moet inzetten als force for good, daarom zijn ze ook B Corp geworden. Dat is talking the talk én walking the walk.
Belachelijke ambities
Mijn favoriete marketeer is Henk-Jan Beltman van Tony’s Chocolonely. Niet omdat hij een goede vriend van me is, maar omdat hij gewoon heel goed is én keihard werkt. Stronteigenwijs en overtuigd dat hij zijn belachelijke ambities gaat waarmaken. Heerlijk.
Intellectuele luiheid
Ik erger me binnen de reclame aan intellectuele luiheid. Purpose washing. En aan mensen die zichzelf -en hun werk- niet een beetje kunnen relativeren. Het motto van Soul Kitchen is niet voor niets: work is play.
Eigen materiaal
Het is net als bij merken: ik vind dat een artiest die z'n eigen materiaal schrijft, dichtbij zichzelf blijft en tegelijkertijd een wereldwijd publiek aanspreekt marketingwise de perfectie benadert. Denk aan Taylor Swift en natuurlijk Billie Eilish.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing