[branded content] Van tevreden medewerkers naar trotse medewerkers dankzij effectieve communicatie

[branded content] Van tevreden medewerkers naar trotse medewerkers dankzij effectieve communicatie
  • Algemeen
  • 18 mei 2023 @ 06:25
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 18 mei 2023 @ 06:25
  • Sales

Nog vaak worden kerst- en eindejaarsgeschenken gegeven zonder daar echt goed over na te denken. Zonde vinden ze bij Hokra. Zij geloven namelijk dat dit bij uitstek een communicatiemoment is waarmee je klanten én medewerkers kunt verrassen.

Terecht, zo blijkt uit onderzoek van Edelman (Trust Barometer 2022): zo’n 60% wil werken bij een bedrijf dat handelt naar hun waarden en overtuigingen. Jantina Leeuwis, account director en partner Hokra, zegt hierover: “Met een kerst- en eindejaarsgeschenk kun je een krachtige boodschap overbrengen. Te weinig bedrijven grijpen die kans.”

Uit onderzoek van Edelman (Trust Barometer 2022) blijkt ook dat maar liefst 92% verwacht dat bedrijven en merken helpen bij het oplossen van grote problemen zoals klimaatverandering en armoede. Niet zo gek dat meer en meer bedrijven duurzaamheid een centrale plaats in hun strategie geven en steeds vaker de discussie over hun duurzaamheidskarakter. Mede daardoor neemt de vraag naar duurzame geschenken toe.

Duurzame cadeaus

Een cadeau aan relaties geven puur en alleen om het geven, dat kan allang niet meer. “Geschenken zijn tegenwoordig steeds meer circulair of recyclebaar, gaan lang mee of worden intensief gebruikt. En dat valt allemaal onder de noemer duurzaam.” Hoe dat zich vertaalt naar de praktijk? Hokra maakte voor waterbouwer Van Oord eindejaarsgeschenken voor de medewerkers van Van Oord, een vertaalslag van de strategie van de waterbouwer – We create a better world for future generations by delivering marine ingenuity – naar het communicatiethema: It’s in your hands. Dit laatste gaat over hoe je iedere dag hierin weer het verschil kan maken. In grote én kleine dingen. Daarom ontving iedereen een kaart met tekst en uitleg over het cadeau - een zeepje van zeewier uit de Noordzee in een doosje gemaakt van de duurzame grondstof olifantsgras. Ook de kaart werd hiervan gemaakt - en de gedachte erachter. Op de kaart stond een link naar het ‘echte’ cadeau: een website waar men kon kiezen uit een selectie circulaire en duurzame cadeaus.

Effectief communicatiemiddel

Met een kerst- en eindejaarsgeschenk laat een organisatie haar medewerkers weten dat ze worden gewaardeerd. Maar die blijk van waardering kan vaak veel meer lading krijgen dan nu gebeurt. Een promotioneel artikel zoals een kerstpakket is namelijk meer dan alleen een cadeau. Het is een sterk communicatiemoment om relaties te verrassen met een geschenk. “Eindejaar- en kerst zijn grote (intern) communicatiemomenten en kerst en eindejaarsgeschenken zijn zeer effectieve communicatiemiddelen. Je geeft er als organisatie een signaal af brengt er een boodschap mee over. Alleen denken veel bedrijven op dit moment nog te weinig over die boodschap na. Om hiervoor tot een overtuigend blauwdruk te komen, stellen ze bij Hokra vragen over de kernwaarden van een organisatie: wat vinden ze belangrijk en waarom en welke boodschap willen ze overbrengen? Wij geloven dat je met een passend geschenk voor je medewerkers een zeer effectief communicatiemiddel in handen hebt”, aldus Jantina.

Het verschil maken

Ook voor Royal HaskoningDHV (RHKD) en haar 6.000 medewerkers in 23 landen wereldwijd bedacht en ontwikkelde Hokra een passend eindejaarsgeschenk. Op RHKD’s website staat ‘We place sustainability at the core of everything we do’. De impact van die belofte raakt uiteraard ook de visie op de eindejaarsgeschenken vindt Hokra. Onder andere daarom kwamen ze met het idee om geen fysieke geschenken te maken en te versturen, maar de waardering voor de medewerkers op een andere manier te uiten. Hoe en waarmee? Door een geschenk dat aantoonbaar ertoe doet en dat impact maakt op een mensenleven. “Daarmee maak je als organisatie namelijk het verschil en zijn medewerkers trots op het feit dat ze voor je werken. Het cadeau werd een mooiere toekomst met als thema: ‘We thank you by giving a gift to the world’. We gaven dit thema handen en voeten door een samenwerking aan te gaan met Just Diggit en Treebytree. Organisaties die de opwarming van de aarde tegengaan door Afrika te vergroenen en mensen over de hele wereld inspireren en motiveren om mee te doen”, vertelt Jantina. “Alle medewerkers van Royal HaskoningDHV kregen dit jaar dus geen fysiek bedankje, maar een e-mail waarin ze konden kiezen uit meerdere digitale geschenken. Een daarvan was een eigen boom planten in Afrika. Via Just Diggit en Treebytree ontvingen ze een certificaat waarmee ze de boom tien jaar lang kunnen volgen. Ook zien ze welke boom van hen is en welke boer hem onderhoudt.” Dat dit een schot in de roos was, bleek wel uit het hoge aantal donaties en de vele bomen die daarmee zijn geplant. Medewerkers kregen niet alleen een cadeau dat paste bij de waarden van de organisatie maar verrichtten zelf ook een goede daad.

Krachtige manier

Om tot een idee te komen dat naadloos aansluit op een organisatie, haar medewerkers en klantrelaties koppelt Hokra de waarden van de organisatie, interne communicatiethema’s en duurzaamheid aan elkaar. “Wij geloven én ervaren iedere keer weer dat het belangrijk is om te focussen op de boodschap die je over wilt brengen en geschenken daarop aan te laten sluiten. We vragen ons daarvoor af: waarom krijg je het cadeau, blijf je het gebruiken en blijf je het zien?” De uitkomst leidt eigenlijk altijd tot een boodschap en een geschenk dat medewerkers begrijpen. Een krachtige manier om de interne en/of externe boodschap te communiceren. Een die - dankzij de gedachte erachter – beter wordt ontvangen en onthouden. Dankzij deze visie en aanpak verheft Hokra een promotioneel artikel tot een communicatiemoment waarmee je als organisatie waardering uitspreekt richting medewerkers én motivatie biedt voor de toekomst. Het maakt dat je gaat van tevreden medewerkers naar trotse medewerkers.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Hokra
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken