Campagne: lever accu’s en batterijen apart in
- Algemeen
- 6 jun 2023 @ 08:15
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 6 jun 2023 @ 08:15
- Michiel van Zaane
De campagne Doe maar apart start in de Week van de Veiligheid (5 tot en met 9 juni). Deze campagne roept consumenten en bedrijven op losse batterijen, accu’s en elektrische apparaten in te leveren bij inleverpunten en milieustraten en niet met ander afval weg te gooien.
De actie is een initiatief van de Stichting Open, BRBS Recycling, NVRD, NRF, Stichting Stibat Services, TLN en Vereniging Afvalbedrijven. Batterijen staan bij inzamelaars en verwerkers van afval de afgelopen drie jaar in de top 3 van oorzaken van brand. ‘Losse batterijen en apparaten met batterijen tussen het rest-, bedrijfs-, bouw- en sloop- en metaalafval geven problemen bij de inzameling en verwerking. Dit leidt vaak tot veiligheidsrisico’s zoals afvalbranden. Als batterijen en elektrische apparaten bij het restafval terechtkomen, gaan ook nog eens veel waardevolle grondstoffen verloren’, zegt Steven van Eijck, voorzitter van Stichting Open. ‘Dat moeten we niet willen, daarom deze aparte campagne’.
Gescheiden inleveren
De campagne ‘Doe maar apart’ maakt gebruik van radio en social media. De nadruk ligt op het gescheiden inleveren van elektrische apparaten, losse batterijen en accu’s. ‘Een mobieltje kan al voor 93% worden gerecycled. Inleveren en niet weggooien dus. Dat is veilig en levert bruikbare metalen voor een circulaire economie op.’ De campagne loopt van 5 tot en met 25 juni met extra aandacht voor jong volwassenen.
Klein elektrisch afval bestaat uit producten zoals smartphones, scheerapparaten, elektrisch gereedschap, e-smokers (vapes), elektrisch speelgoed, losse lithiumbatterijen en (fiets)accu’s. Batterijbranden kunnen ontstaan bij het inzamelen, transport en verwerking van diverse soorten apparaten en batterijen. ‘Vooral het gebruik van vapes onder jongeren is zeer zorgelijk’, volgens Van Eijck, ‘Deze e-smokers vertegenwoordigen maar liefst 84% van alle risicovolle apparaten in het restafval, maar ook veel accu’s afkomstig uit boormachines en fietsen worden aangetroffen.’
Consumenten en bedrijven worden in de campagne gewezen op de inleverpunten in winkels en milieustraten. Op de campagnewebsite www.doemaarapart.nl wordt een communicatie-toolkit aangeboden met daarin een logo, poster, animatie en advertentie voor huis-aan-huis-bladen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

