Consumentenonderzoek: consument pikt onrecht niet meer
- Algemeen
- 1 sep 2023 @ 11:32
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 sep 2023 @ 11:32
- Sjaak Hoogkamer
De Nederlandse consument komt vaker voor zichzelf op tegen bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van massaclaimspecialist ConsumentenClaim onder 1300 deelnemers.
Een financiële compensatie blijkt niet de primaire motivatie om te claimen. Gerechtigheid, gehoord worden en het voorkomen van misstanden zijn bijna net zo belangrijk voor consumenten.
Consument in strijd tegen onrecht
75% van de respondenten is van mening dat consumenten steeds meer voor zichzelf opkomen bij onrecht. De meesten voelen zich gedupeerd door bedrijven, maar kunnen zelfstandig of via hun rechtsbijstandverzekering te weinig uitrichten. 72% van de respondenten vindt dat ze samen sterker staan tegenover bedrijven door het aansluiten bij een collectieve claim. Daarnaast is 35% van de respondenten van mening dat consumenten, door strengere wetgeving, tegenwoordig meer rechten hebben om voor zichzelf op te komen.
Groter bewustzijn door social media
50% van de respondenten vindt dat zij door de toenemende aandacht in social media zich meer bewust zijn van onrecht door bedrijven. De ondervraagden geven aan hierdoor te worden aangespoord om mee te doen. Dit betekent dat social media een belangrijke rol speelt als katalysator voor de bewustwording van consumenten.
Banken, energie, overheid in Top 3 op claimlijst
90% van de respondenten wil in de toekomst weer meedoen aan een claim. Hieruit blijkt dat dat de claimtrend van consumenten zich doorzet. De Top 3 sectoren waarvoor consumenten willen meedoen aan een collectieve actie zijn: 1. banken, 2. energie en 3. overheid.
Grote verschillen per provincie
Opvallend is dat respondenten uit Groningen het meest aangeven met een claim mee te doen om toekomstige misstanden te voorkomen. Zeeuwse respondenten doen dit het vaakst uit financiële overweging. Respondenten uit Friesland hebben banken het meest op hun klachtenlijstje. In Flevoland is dit de energiebranche en in Overijssel hebben ze de meeste klachten over de overheid.
Stef Smit, Directeur ConsumentenClaim: ‘De consument laat zijn stem meer horen dan vroeger. Er is een toenemende claimbereidheid. Dat zien wij tevens aan de stijging van het aantal deelnemers per claim. De mogelijkheden om je gelijk te halen zijn veel groter dan 10 jaar geleden. Dat komt met name door een betere Europese wetgeving op het gebied van consumentenrecht. Er zijn veel consumenten die niet weten dat je met een collectieve claim je recht kan halen. En dat de drempel om mee te doen heel laag is.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

