‘Graaiflatie’ is Van Dale Woord van het Jaar 2023

- Algemeen
- 19 dec 2023 @ 07:42
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 19 dec 2023 @ 07:42
- Michiel van Zaane
Het woord ‘graaiflatie’ is Van Dale Woord van het Jaar 2023 geworden. Met 65% van de stemmen hield graaiflatie ‘vreugdebier’ en ‘nepobaby’ achter zich.
Van 5 t/m 18 december kon gestemd worden. Er is bijna 15.000 keer gestemd op de kandidaten voor de verkiezing van het Woord van het Jaar 2023. Met 65 % van de stemmen is graaiflatie winnaar van deze verkiezing en gaat het woord de geschiedenis in als het officiële Van Dale Woord van het Jaar 2023.
De top drie van 2023:
1. graaiflatie
2. vreugdebier
3. nepobaby
Definitie van graaiflatie: ‘(de) inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen • onder invloed van Engels greedflation, gevormd van graaien [zichzelf verrijken] + inflatie’.
Ook in België werd graaiflatie, met 36,7 % van de stemmen, het Woord van het Jaar 2023.
De Van Dale Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de woorden klimaatklever (2022), prikspijt (2021), anderhalvemetersamenleving (2020), boomer (2019), blokkeerfries (2018), appongeluk (2017), treitervlogger (2016), sjoemelsoftware (2015), dagobertducktaks (2014), selfie (2013), project X-feest (2012), tuigdorp (2011), gedoogregering (2010), ontvrienden (2009), swaffelen (2008) en bokitoproof (2007).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

