[branded content] ‘Slim4 is het fundament onder onze inkoop’

[branded content] ‘Slim4 is het fundament onder onze inkoop’
  • Algemeen
  • 21 mrt 2024 @ 07:33
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 21 mrt 2024 @ 07:33
  • Sales

AGU geniet brede bekendheid als oer-Hollands merk in fietskleding, regenkleding en fietstassen. Minder bekend is dat het ook een groothandelsbedrijf is. De variëteit in assortimenten en afzetkanalen stelt speciale eisen aan AGU’s voorraadbeheer.

In lijn met de topsportmentaliteit werd Excel enkele jaren geleden ingewisseld voor Slim4. ‘De voorraadsoftware van Slimstock heeft ons grip gegeven’, vertelt Head of Category Management Bart de Ruijter. ‘Na een dynamische periode door corona, hebben we het stuur nu stevig in handen. We lopen minder voorraadrisico, terwijl de productbeschikbaarheid voor onze klanten juist is gegroeid. In dit nieuwe jaar schakelen we door.’

Hoewel AGU vooral als merk bekendheid geniet, blijkt uit de volledige naam hoe de onderneming is geworteld: de Alkmaarse Groothandels Unie ontstond in 1966 uit een fusie van drie leveranciers van fietsonderdelen uit de kaasstad. Verkocht AGU in de beginjaren met name zadels, bellen, kettingen en fietsverlichting, later verschoof de focus naar kleding en accessoires.

Wielerkleding

AGU bleef innoveren in het gebruik van technieken en materialen. Onder de eigen naam werd met veel succes ook wielerkleding in de markt gezet, die dankzij de sponsoring van complete teams en individuele toprenners als Steven Rooks en Leontine van Moorsel wereldwijd onder de aandacht kwam. Als kledingontwikkelaar en sponsor van Team Visma | Lease a Bike prijkte AGU op de gele tricots waarin Jonas Vingegaard de afgelopen twee edities van de Tour de France won. ‘AGU wil in alles meedoen met de besten’, zegt Jan Kraaijeveld van Slimstock op het kantoor van zijn klant in Alkmaar. ‘Dat geldt dus ook voor de inkoop en verkoop.’

Voorraadbeschikbaarheid superbelangrijk

Om voorraden te beheren en optimaliseren besloot AGU in maart 2020 om Slim4, de software van Slimstock, in gebruik te nemen. ‘De gedachte was dat we een rustige periode tegemoet zouden gaan voor de implementatie’, vertelt De Ruijter. ‘Het tegenovergestelde bleek waar: corona brak uit.’ Terwijl het steeds moelijker werd om aan producten te komen, steeg de vraag enorm; mensen waren gebonden aan vrijheidsbeperkende maatregelen, maar ze mochten wel buiten sporten. ‘Iedereen wilde de fiets op. Het was een uitdagende tijd, waarin voorraadbeschikbaarheid superbelangrijk werd’, aldus De Ruijter. ‘We waren gewend om te bestellen via Excel. Slim4 was ingeladen op basis van historische gegevens, maar aan de vraagkant gebeurde er natuurlijk van alles in die beginperiode. In hoeverre moesten we daar dan op varen? Al snel bleek dat we geholpen waren met de inzichten uit Slim4.’

Terug naar de tekentafel

Toen corona naar de achtergrond verdween, besloten Slimstock en AGU de parameters opnieuw tegen het licht te houden. ‘We zijn terug naar de tekentafel gegaan, er was ook zoveel veranderd’, vertelt Kraaijeveld, sales director bij de leverancier van voorraadsoftware. ‘We hebben in 2022 een nieuwe blauwdruk gemaakt met inachtneming van allerlei gewijzigde factoren, zoals klanten, het team, KPI’s, de supply chain en beschikbare informatie. Dat is nodig om voorraadvraagstukken goed te kunnen beantwoorden, voorbij de waan van de dag. Met een gravelfiets kun je de Tour de France niet winnen, om maar even bij het fietsen te blijven. Overigens blijven we optimaliseren, het is een continu verbeterproces.’

Dynamiek

De software draait goed, aldus De Ruijter, die er bijna dagelijks mee werkt. ‘De basis staat. We hebben nu de grip die we zo lang hebben gemist, wat betreft zowel onze groothandelsvoorraad als onze merkvoorraad. Het bijzondere is natuurlijk dat wij als merk zakendoen met distributeurs van over de hele wereld, terwijl we als groothandel aan de andere kant van de tafel zitten.’ Zo heeft AGU te maken met allerlei leveranciers en serviceniveaus, daarbuiten uiteraard met seizoensinvloeden en juridische ontwikkelingen als de verplichtstelling van een tweede slot voor de verzekering van e-bikes. Nogal wat dynamiek dus. De Ruijter: ‘We hebben het stuur inmiddels stevig vast. We kunnen schakelen, remmen en richting aangeven, zeg ik wel eens. Nu wordt het tijd om door te schakelen, vooruit te kijken en nog strakker te gaan managen op voorraad en beschikbaarheid.’

Rust, schaalbaarheid en capaciteit

Slim4 heeft AGU rust gebracht, aldus De Ruijter. ‘Waar mensen eerder vaak naar me toekwamen met vragen over de voorraad – hebben we niet te veel, of juist te weinig? – kunnen we nu varen op de software. Verder heeft het de schaalbaarheid vergroot. Ik heb veel meer comfort gekregen om te kunnen handelen, onze inkoopstromen zijn ook aan de software gekoppeld. Slim4 is het fundament onder onze inkoop geworden. Ook kunnen we het voorraadbeheer nu bijbenen met de helft van de capaciteit.’ Kraaijeveld valt bij: ‘Werknemers hoeven minder hun handen te gebruiken voor repeterende zaken. Ze komen er meer aan toe om hun hersens te gebruiken, bijvoorbeeld om parameters te finetunen. Wat dat betreft wordt het werk minder operationeel en meer analytisch.’

Het belang van forecasts

In dit nieuwe jaar wil AGU inzetten op verbetering van de forecast accuracy, vertelt De Ruijter. ‘Je kunt kijken naar de resultaten van je handelen, maar ook naar de driver daarvan: de forecasts. We kunnen meer inzichten uit het systeem halen, want de data zijn er. Vervolgens kunnen we daar acties aan koppelen. We hebben ons assortiment al geclassificeerd op basis van orderregels en omzet, van AA tot CC, zo weten we waar we de meeste winst mee kunnen behalen. Uiteindelijk zullen betere forecasts betere resultaten tot gevolg hebben.’

Minder voorraad, meer klanttevredenheid

In het afgelopen jaar heeft AGU zijn voorraad al significant afgebouwd volgens De Ruijter, met tientallen procenten. ‘Ondertussen is de beschikbaarheid van de producten juist verbeterd – hardlopers zijn never out of stock – en is de klanttevredenheid toegenomen. We gaan door op de ingeslagen weg. Verder zullen we de forecasts dus verbeteren, ook door de expertise van het verkoopteam en klanten erbij te betrekken. Mogelijk kan de BI-tool van Slimstock helpen om onze klanten nog beter te bedienen, daar gaan we dit jaar ook naar kijken.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Slimstock
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken