Leger des Heils-campagne ‘I care, I share’ roept op tot delen

- Algemeen
- 28 mei 2024 @ 08:04
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 28 mei 2024 @ 08:04
- Michiel van Zaane
De nieuwe campagne ‘I care, I share’ van het Leger des Heils roept mensen op om te delen: kleren, maar ook tijd. Met de campagne moedigt het Leger mensen organisaties aan om zich in te zetten voor de samenleving.
‘Vanuit de missie van het Leger des Heils om er te zijn voor anderen, willen we mensen en organisaties aanmoedigen om zich in te zetten voor een samenleving waarin I care, I share centraal staat,’ legt directeur Harm van Teijlingen van Leger des Heils Dienstverlening uit.
De campagne begint bij Leger des Heils ReShare. Al meer dan 100 jaar zamelt het Leger des Heils tweedehands kleding en textiel in. Via de ReShare Stores kunnen mensen die moeite hebben om rond te komen, voor een klein bedrag kwalitatief goede kleding aanschaffen. Ook gaat er veel kleding naar noodhulp in diverse landen en wordt er gerecycled om textiel een tweede leven te geven.
Vervuilend
De textielindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Voor de productie van een kilo katoen is circa 8.000 liter water nodig, 67 badkuipen vol. Door de opkomst van goedkope maar slecht geproduceerde kleding en het hoge tempo waarin collecties elkaar tegenwoordig opvolgen is de hoeveelheid weggegooide kleding enorm. Ieder jaar gooit een Nederlander gemiddeld zo’n 12 kilo kleding in de vuilnisbak. Een enorme verspilling, gezien de vele mogelijkheden van tweedehands kleding en hergebruik. Met de ‘I care, I share’-campagne wil het Leger des Heils dan ook extra aandacht vragen voor het bredere belang van kleding recyclen. Niet alleen zorgt het zorgvuldig inzamelen van kleding voor meer aanbod in tweedehands winkels, maar zo voorkomen we ook de productie van afval door hergebruik te stimuleren.
‘Om de enorme afvalberg van textiel tegen te gaan, is het nodig dat kledingproducenten verplicht worden om duurzaam te produceren en alleen nog kwalitatief hoogwaardige kleding maken,’ aldus Esther Coppoolse, een van de initiatiefnemers van de campagne en voormalig creative director van Elle Nederland. ‘Het is even zo belangrijk dat consumenten beter omgaan met hun kleedgedrag. Mijn advies: Ik zou mensen willen adviseren om goed te bedenken wat hun persoonlijke stijl is en niet elke grillige trend na te jagen. Veel mensen hebben een kast vol kleren die ze nooit dragen; kleding die niet bewust gekocht is. Mensen moeten zorgvuldiger kiezen: tweedehands, duurzaam en lokaal geproduceerd. Als je goed voor je kleding zorgt, gaat jouw stijl langer mee en kun je er bovendien later iemand anders blij mee maken.’
Het is de bedoeling dat de campagne als paraplu gaat fungeren om de brede zorg voor mens en milieu van het Leger des Heils en de daarbij horende activiteiten onder de aandacht te brengen, maar ook om uit te leggen waarom en hoe je iets samendoet.
een circulaire textielketen staan centraal in onze organisatie. We streven voortdurend naar innovatie en samenwerking om de gehele textielketen te verbeteren. Door meer textiel te recyclen, verminderen we de hoeveelheid afval die in verbrandingsovens belandt en verlagen we de noodzaak tot productie van nieuw textiel.
Credits:
Strategie algemeen: Anke Meulendijks =
Creative Direction and styling: Esther Coppoolse (Bird Club)
Executive Producer: Martien Koning (Bird Club)
Artdirector: Tara van Munster
Fotografie: Marie-Louise Hodge
Assistent fotografie: Naomie Laan
Videografie: Paul van Rije
Haar en make-up: Sandra Govers voor Ellis Faas Cosmetics & Kevin Murphy
Assistent Haar en make-up: Candle Triebel
Assistent styling: Demi Hollak
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

