Merken discrimineren. Nou en?

Merken discrimineren. Nou en?
  • Algemeen
  • 16 mei 2013 @ 00:00
  • Link
  • Marc van Eck
    Marc van Eck

    CEO
    New Growth Strategies
  • Geen tag

De Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch haalde het nieuws omdat het klanten met een grotere maat doelbewust uitsluit. Het merk kiest voor deze aanpak, omdat het zich wil identificeren met aantrekkelijke slanke mensen. Daarom gaat de dameskleding tot maat L en kleding voor heren gaat tot maat XXL, niet bedoeld voor vet maar voor spieren. Allerhande groeperingen spreken er schande van. 'Abercrombie discrimineert! Abercrombie sluit bepaalde groepen uit!' Maar is dit echt discrimineren, of is dit gewoon als merk ergens voor staan?

Ieder merk sluit bepaalde groepen uit. Zo is Louis Vuitton voor de minder gefortuneerden onder ons onbereikbaar. En hebben veel schoenmerken laarzen met een schacht waar alleen vrouwen met slanke kuiten in passen. De sarongs van de stewardessen van Singapore Airlines gaan tot maximaal maat 34. In een BMW Z3 kan een vriend van mij niet rijden omdat hij te lang is. De Rabobank weigerde recentelijk een collega van mij die daar wilde gaan sparen omdat ze alleen nieuwe klanten willen die ook via de Rabobank al hun betalingen doen, want dat is immers coöperatief. Sommige etensmerken hebben geen glutenvrije samenstelling en het merk Tivall sluit echte vleeseters uit. En het kledingmerk Ulla Popken maakt al jarenlang geen kleding voor damesmaten kleiner dan 42 en hier ligt niemand wakker van.

Rubens Republic
Kortom, ergens voor staan is van alle tijden. En sterke merken kiezen dus wat ze wel en niet willen zijn en daarmee discrimineren ze. Want een van de definities van discrimineren is namelijk 'onderscheid maken'. En dat is nu precies waar een merk voor bedoeld is. Misschien is het probleem van te veel merken wel dat ze te weinig discrimineren, dat ze nergens meer echt voor staan.
Waarbij natuurlijk wel duidelijk wordt dat er echt behoefte is aan een Abercrombie & Fitch-achtig merk voor de volleren onder ons. Want anders zouden zij zich hier niet druk om maken. Mensen die trots zijn op eigen voorkomen en niet zo nodig de hele dag willen sporten en gezondheidsreepjes willen eten. Die vol willen leven en genieten. Wij hebben al een mooie merknaam bedacht: Rubens Republic. Iedereen met een mooi plan kan de merkrechten voor een vette prijs van ons overnemen. Wie biedt?

Marc van Eck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken