Top-3 wet- en regelgeving voor marketeers in 2014

  • Algemeen
  • 16 jan 2014 @ 08:49
  • Link
  • Sheila Klein Schiphorst
    Sheila Klein Schiphorst

    PR & Communicatie manager
    SHE PR & Marketing
  • Politiek

2014 is van start gegaan. De crisis laten we maar voorgoed achter ons. Mooie, nieuwe marketingcampagnes mogen weer bedacht worden. Maar let op! Ook in 2014 is er weer een bak aan (nieuwe) regels waar je rekening mee moet houden als je deze leuke campagnes gaat bedenken/ontwikkelen. Nou ja, als je boetes wilt voorkomen natuurlijk…

Want het blikveld van de juridische waakhonden is verbreed naar alle marketingkanalen. En ook de consument wordt met de dag mondiger en zal het niet nalaten om een klacht over je in te dienen. En aangezien voorkomen beter is dan genezen, geef ik je hierbij de top 3 van marketing wet- en regelgeving die je in 2014 in de gaten moet houden!


1. Reclamecode Social Media
Jawel lieve marketeers van Nederland, sinds 1 januari 2014 moet je ook bij het ontwikkelen van reclamecampagnes via social mediakanalen als Facebook en Twitter rekening gaan houden met wet- en regelgeving. Per 1 januari is namelijk de Reclamecode Social Media opgenomen in de Nederlandse Reclame Code (zie de pdf onderaan dit artikel).

Bindend voor alle bedrijven
Dit betekent concreet dat er klachten ingediend kunnen worden over jouw social mediacampagnes bij de Reclame Code Commissie. Denk nu alsjeblieft niet dat de Code op jouw organisatie niet van toepassing is. Hij is namelijk bindend voor alle bedrijven in Nederland die social media inzetten om hun product en/of dienst te promoten. En nee, er worden geen uitzonderingen gemaakt. Ook niet voor bijvoorbeeld de charitatieve of overheidssector.

Wat houdt de Code in?
In de Code staat onder meer dat indien een adverteerder iemand voordeel biedt voor het verspreiden van reclame via social media én dit voordeel de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloedt, de relatie tussen de adverteerder en de consument die de uiting verspreid duidelijk moet zijn. Dit betekent dat wanneer bijvoorbeeld een consument of een BN’er een vergoeding (in euro’s of natura) krijgt om een nieuw product te reviewen, hij dit moet melden. Bijvoorbeeld door te zeggen “Ik kreeg deze tablet gratis om hem te testen”. Daarnaast zegt de Code dat een adverteerder uitingen/reacties op eigen (social) media niet dusdanig mag wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat.

Voor alle informatie over de Code kun je hier terecht. Of kom naar de speciale voorlichtingsbijeenkomst op 29 januari aanstaande.

2. Gedragscode Promotionele Kansspelen
Sinds 1 januari 2014 is ook de nieuwe Gedragscode Promotionele Kansspelen van kracht. Een wijziging die rauw op het dak van marketingland is gevallen aangezien, ondanks eerdere toezeggingen van justitie, de sector niet op de hoogte is gehouden van het verloop. Tadaaaaaa! Opeens was daar op 2 december het bericht dat de wijziging per 1 januari van kracht zou zijn.

Lobbyen heeft wel degelijk nut
Maar godzijdank heeft justitie wel (gedeeltelijk) geluisterd naar de lobbyisten van de sector. Zonder hun inspanningen hadden er anders geen promotionele kansspelen georganiseerd mogen worden om persoonsgegevens mee te verzamelen of inkomsten te genereren. Ik kan mij zo voorstellen dat je bij het lezen van deze laatste zin dacht “HUH?” Maar inderdaad, justitie was schijnbaar even in de veronderstelling dat niemand een promotionele actie inzet om de afzetmarkt te vergroten. En laat dat nu onontbeerlijk zijn bij het vergroten van klantkennis.

Voor een handig overzicht van de belangrijkste wijzigingen op een rij (o.a. over persoonsgegevens, kosten, prijzenpakket, spelvoorwaarden en klachtenprocedure) kun je hier terecht.

3. Europese Privacy verordening
Bijna een jaar geleden schreef ik nog de column ‘Het einde van marketing is in zicht, maar niemand die het beseft’. Een pakkende titel inderdaad, maar de inhoud en insteek was wel waar. Niet iedereen was erg blij met deze column. [ Reacties op deze column uit 2013  zijn bij de overgang naar nieuwe site en nieuw CMS van MarketingTribune helaas verloren gegaan, red.] Mensen raakten in paniek. Anti-columns werden als reactie hierop gepubliceerd. Nu was dat niet mijn bedoeling, maar het was wel erg belangrijk dat marketeers wakker werden geschud. Er was wel degelijk sprake van dat het Europese Parlement het geweldige idee had bedacht om alle vormen van marketing ‘opt-in’ te maken.

Strenge eisen qua transparantie
Gelukkig kan ik jullie nu informeren dat mede door actieve lobby uit de branche het Europees Parlement qua gegevensgebruik voor marketing en advertising water bij de wijn heeft gedaan. Maar er worden nu nog wel steeds strenge eisen aan transparantie gesteld. Met andere woorden: iemand moet weten dat zijn gegevens verzameld worden voor marketing en profileren en moet dit eenvoudig kunnen tegengaan. Maar dat lijkt me fair. Het adverterend bedrijfsleven is voor transparantie en keuze, maar wil wel graag een bepaalde armslag om potentiële klanten te benaderen.

Expliciete toestemming
Helaas kunnen we nog niet op onze lauweren rusten. We zijn er nog (steeds) niet. Als Jan Philippe Albrecht, als kartrekker vanuit het Europees Parlement, de druk opvoert om de privacyverordening op de laatste vergadering voor de parlementsverkiezingen (in mei 2014) te plaatsen. Dan zal je als dataverzamelaar wellicht al binnen het jaar rekening moeten houden met het feit dat je een zeer uitgebreide verantwoording moet kunnen afgeven over hoe en waarom je welke data verzamelt en gebruikt. En het kan zelfs impact hebben op de cookiewetgeving, afhankelijk van de interpretatie van de expliciete toestemming. Het blijft dus belangrijk voor elke marketeer die data verzamelt. En geef nou toe, welke marketeer doet dat nou niet? Om dit dossier nauwkeurig in de gaten te houden!
En er is nog zoveel meer om in de gaten te houden!

Vergeet natuurlijk niet dat dit maar de top-3 van wet- en regelgeving is die je als marketeer in de gaten moet houden. Cookies, targeting, e-mail, telemarketing en ga zo nog maar even door, hebben deze lijst niet gehaald. Maar ook deze vakgebieden worden scherp gemonitord en hebben allemaal hun eigen regels waar je je als marketeer aan moet houden. Genoeg om in de gaten te houden dus! Ik zal jullie in ieder geval via mijn column van deze en alle overige belangrijke wet- en regelgeving op de hoogte houden.
 




Size: 147.1K bytes Modified: 16 January 2014, 08:47
Sheila Klein Schiphorst

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken