Logo en huisstijl: vijftien tips om ontwerpen te beoordelen

Logo en huisstijl: vijftien tips om ontwerpen te beoordelen
  • Algemeen
  • 23 dec 2014 @ 09:00
  • 5383 x gelezen
  • Link
  • Jeanne Melchels
    Jeanne Melchels

    grafisch ontwerper & illustrator
    Jeanne | ontwerp & illustratie
  • Visual idKwaliteit

Je hebt besloten om een professioneel logo en dito huisstijl te laten ontwerpen voor je bedrijf. Een reclamebureau of grafisch ontwerper gaat enthousiast voor je aan de slag. Maar hoe beoordeel je nu de ontwerpvoorstellen die gepresenteerd worden?

Bij het beoordelen van ontwerpconcepten voor logo en huisstijl is het heel belangrijk terug te kijken naar de briefing en het communicatiedoel. Kijk hierbij niet alleen naar je persoonlijke voorkeuren en smaak. Natuurlijk moeten logo en huisstijl bij je persoonlijkheid passen als je een zzp’er bent. Maar nog belangrijker is dat het bij je bedrijf of merk past: Wat communiceert het? Overtuigt het de doelgroep? En komen de kernwaarden en usp’s (unique selling points) van je bedrijf er in terug?

Het beantwoorden van onderstaande vragen bij een logo en/of huisstijlpresentatie zal helpen om tot een goed gefundeerd oordeel te komen.

1. Noteer direct je eerste indruk. Zeker als er meerdere voorstellen worden gepresenteerd of er lang over een voorstel wordt gediscussieerd, vergeet je soms de eerste gevoelsmatige reactie. Het is dus verstandig om deze direct te noteren.

2. Weerspiegelt dit logo de (gewenste) identiteit van jou of je bedrijf? Staat dit logo voor wie je bent/jullie zijn?

3. Verbeeld dit logo je kernkwaliteit? Staat dit logo voor wat je doet en hoe je dat doet?

4. Spreekt het logo je doelgroep aan? Bij twijfel: testen!

5. Is het logo positief? Sluit het mogelijke negatieve associaties uit?

6. Is het logo sterk én eenvoudig: blijft het in één oogopslag op het netvlies hangen? Is het in één keer duidelijk wat er staat, of moet het logo straks keer op keer uitgelegd worden? De sterkste logo’s zijn vaak verrassend eenvoudig!

7. Is het logo uniek? Is het logo opvallend en onderscheidend van de concurrenten?

8. Is het logo origineel? Een logo hoeft geen letterlijke afbeelding te zijn, maar kan ook een symbool zijn dat de juiste associatie oproept.

9. Begrijpt de doelgroep direct om welk soort bedrijf of merk het gaat, bijvoorbeeld financiële dienstverlening of een hip modemerk? Wijkt het niet teveel af van wat in deze markt/bedrijfstak gebruikelijk is?

10. Is het tijdloos en professioneel? Kan het logo tien jaar mee?

11. Is het toepasbaar op alle communicatiedragers (groot, klein, desktop beeldscherm, mobiel, op papier, relatiegeschenken, gevel of auto)?

12. Is het goed leesbaar, heeft het voldoende contrast?

13. Werkt het in kleur, zwart-wit en diapositief (wit tegen een gekleurde achtergrond)?

14. Versterken de kleuren, vormen en typografie van het logo elkaar? Dit geldt natuurlijk ook voor de gehele huisstijl. Is dit in de huisstijl ook consequent doorgevoerd?

15. Is er ook een logovariant voor heel klein gebruik, bijvoorbeeld Twitter avatar of favicon (een persoonlijk plaatje of pictogram dat geassocieerd wordt met een website)?

Huisstijl
Voor de huisstijl geldt dat visitekaartje, briefpapier en envelop zijn in de eerste plaats informatiedragers zijn. Zijn de NAW-gegevens (naam, adres en woongegevens) hierop goed leesbaar?

Beeld
Beeldmateriaal en illustraties vormen een essentieel onderdeel van je huisstijl. Vermijd als het kan typische stockfoto’s en standaard illustraties. Precies diezelfde foto’s komen namelijk ook bij concurrerende bedrijven voor en dragen dus niet bij aan je onderscheidend vermogen. Zorg dat het beeldmateriaal qua sfeer en kleur past bij je corporate identity en de rest van de huisstijl.

Deze tips helpen je om tot een goed gefundeerd oordeel te komen. Als een ontwerp nog niet naar je tevredenheid is, zullen deze tips je ook helpen om de ontwerper of het reclamebureau van de juiste feedback te voorzien.

Lees ook het interview met Jeanne Melchels: De psychologie achter kleuren in zorgmarketing

Jeanne Melchels

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken