[column] De marketing van vakantiestress
- Algemeen
- 19 jan 2024 @ 11:27
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen - Geen tag
- 19 jan 2024 @ 11:27
- Leo van Sister
Zomervakanties naar het buitenland zijn bij velen nog populair, maar vliegen wordt duurder en is woke-gevoelig. Dat alles lijkt in het voordeel te werken voor binnenlandse vakanties in met name vakantieparken. Maar hoe aanlokkelijk zijn die nog?
De vroege vakantieshoppers hebben vaak al in het najaar of sommigen zelfs direct na hun laatste zomervakantie hun slag geslagen en het huisje, appartement of campingplaats van hun voorkeur voor deze zomer geboekt. Een grotere groep boekt hun zomervakantie in de kerstvakantie of doet dat op dit ogenblik en wordt geconfronteerd met minder keuze omdat de leukste locaties al vergeven zijn en intussen ook hogere tarieven gelden voor eenzelfde locatie. Voeg daarbij de effecten van inflatie op de tarieven van de recreatie- en leisure-aanbieders en de keuzestress neemt toe. Zomervakantie 2024 is vaak een keuze tussen beleving, betaalbaarheid en binnen- of buitenland.
Duur en duurder
Als je geen kinderen hebt of de kinderen hebben het ouderlijk huis verlaten en je werk laat het toe om in het voor- of naseizoen te boeken, dan zijn de zomervakanties nog redelijk betaalbaar. Maar als je, zoals zovelen, aangewezen bent op de schoolvakanties dan ben je de pineut. Recreatieverblijven, vrijwel allen, rekenen in die periode namelijk de hoogste tarieven, simpelweg omdat de vraag groter is dan het aanbod en de vakantieganger het toch wel betaalt. Maar nu de prijzen fors blijven stijgen keert het tij en gaan allengs steeds meer consumenten op zoek naar budgetvakanties.
Een greep uit het aanbod. We huren voor 1 week een 4-persoons huisje, cottage of stacaravan met 2 volwassenen en 2 pubers voor de week van 2-9 augustus in Nederland en betalen: (tarieven januari, excl. toeslagen).
Plaats
|
Aanbieder |
Faciliteit |
Prijs voor volle week |
Opmerkingen |
Ouddorp |
Center Parcs |
Port Zélande Premium cottage |
2.318 euro |
Grote variatie in prijzen |
Burch-Haamstede Zeeland |
Landal Greenparcs |
4 persoons villa |
2.293 euro |
|
Domburg Zeeland |
Roompot |
Hof Domburg Comfort bungalow |
2.213 euro |
Grote variatie in prijzen |
Hoek bij Terneuzen Zeeland |
Oostappen |
Marina Beach Beach cottage |
912 euro |
Eigendom van Peter Gillis |
Hellevoetsluis Zeeland |
Europarcs |
Poort van Zeeland Pavilion 4 |
1.415 euro (voltarief 1.336) |
Grote variatie in prijzen |
Oostkapelle Zeeland |
Capfun |
Camping de Pekelinge Habana stacaravan |
1.262 euro |
Grote variatie in prijzen |
Cromvoirt NB |
Topparken |
Rialto 5 |
972 euro |
|
Kamperland Zeeland |
RCN parken |
Bungalow Dukdalf |
1.855 euro |
Grote variatie in prijzen |
Duidelijk is dat er een grote prijsvariatie is tussen de aanbieders, dat zich deels terugvertaalt in locatie en ook in aanbod van speelgelegenheden en entertainment. De prijzen liggen bij de meesten op een hoog niveau. De verwachting is dan ook dat er vooral ook concepten voor het budgetsegment ontwikkeld zullen worden.
Bollo en Koos zijn sinds de fusie vriendjes geworden - Foto: parkvakanties.nl
Onderscheid & positionering
Het leeuwendeel van de vakantieparken met huisjes, cottages en tenten heeft een vrij identiek aanbod. Vaak relatief weinig ruimte in de woningen en als je pech hebt soms behoorlijk gedateerd v.w.b. inrichting. Onderscheid is er vooral op gebieden als de omgeving, in spel- en entertainment en tarieven. Onderscheid is in toenemende mate te vinden in grootte van de locaties en tevens in de meer of mindere luxe inrichting en daarnaast tegenwoordig ook hoe duurzaam de locaties gebouwd en ingericht zijn. Zo is al een tijdje het duurdere glamping populair, het vakantievieren in een luxe grote safaritent in de natuur of camping.
Center Parcs is van oudsher de marktleider die relatief kleine vakantiewoningen combineert met luxe zwembaden en entertainment. Klanten hebben wel wisselende ervaringen met Centerparcs als je de reviews op Trustpilot bekijkt. Een van de oorzaken is dat een deel nog gedateerde huisjes heeft, maar je betaalt wel de nieuwe prijzen.
Oostappen vakantieparken heeft zich zeer duidelijk als budgetaanbieder genesteld, wat dan ook terug te zien is in het aanbod en de uitrusting. De reviews bij Trustpilot liegen er niet om en het gedoe met eigenaar Peter Gillis helpt daar zeker niet bij.
Landal Greenparcs heeft zijn parken meer gepositioneerd op duurzaamheid en plaatst de parken zoveel mogelijk in mooie natuurgebieden. Na de laatste overname door Roompot in 2023 zal de positionering ongetwijfeld weer aangescherpt gaan worden.
Glamping op themapark Archeon; foto: Archeon
ARCHEON is een kleinere aanbieder van vakanties en heeft zich sinds enkele jaren geheel gericht op luxe glamping met eigen sanitair i.c.m. het archeologische themapark ernaast tegen alleszins acceptabele prijzen. Dat in combinatie met iedere dag een leuk dagprogramma en maaltijden. Dus veel entertainment voor oud en jong. En met een positief oordeel van de vakantiegangers.
CAPFUN heeft zijn positionering duidelijk gericht op het aanbieden van leuke vakanties voor kinderen, ouders komen op de tweede plaats. De parken kennen dan ook behoorlijk veel speelruimte en entertainment en voorzieningen voor de kids. Vooral daarom krijgt Capfun bij velen een positieve beoordeling.
Zwembaden verhogen de funfactor : foto: Capfun
Entertainment heeft de toekomst
De klassieke concurrentie bij zomervakanties beweegt zich tussen aanbieders onderling v.w.b. locaties, aanbod van vertier en entertainment en uiteraard ook de prijzen. Bovendien is er de keuze tussen vakantie in Nederland en in het buitenland. Een recente ABN Amro-studie geeft aan dat de vakantiebestedingen met 30 procent zullen stijgen tot 2027, waarbij de groep 55+ers het meest zullen bijdragen aan die groei. Zomervakanties naar het buitenland zijn bij velen nog populair, maar vliegen wordt duurder en is woke-gevoelig. Dat alles lijkt in het voordeel te werken voor binnenlandse vakanties in met name vakantieparken. Maar hoe aanlokkelijk zijn die nog?
De huidige, behoorlijk hoge tarieven bij sommige aanbieders zullen toch ook veel mensen doen uitwijken naar budgetaanbieders zoals Oostappen en Topparken. Of men kiest voor een autovakantie naar het buitenland. Als tegentrend zien we dat het plattelandstoerisme ook verder blijft groeien.
In alle gevallen zal entertainment, naast duurzaamheid, een steeds belangrijkere rol gaan spelen voor de meeste vakantiegangers bij hun keuze van vakantie. Het volk wil vermaakt worden en de aanbieders die daarin willen investeren gaan vast en zeker met de meeste gasten scoren. Entertainment zal steeds meer een vast selectiecriterium gaan worden.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Zanger Claude en Basic-Fit vragen aandacht voor mentale...
- Randstad rolt nieuwe wereldwijde merkcampagne uit
- Fanta lanceert DOOH Beetjejuice-campagne met interactieve AI
- [column] Gerommel in de trommel: Miele viert 125 jaar bestaan...
- Campagne voor gelijke kansen voor top- en breedtesport van start
- In het wiel van... Albin Bronkhorst: 'ik geniet van elke rit'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing