Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister

![[column] Eet je rond en val af!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eet je rond en val af!
Levensmiddelenfabrikanten proberen uit alle macht mee te liften op het grote succes van de Omzempic-hype met eigen afslankmiddeltjes. Intussen moeten ze ook hun ‘gewone’, vaak dik makende producten blijven verkopen. Is dat een slimme marketingstrategie?
![[column] Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje
Unilever wil alweer af van de Vegetarische Slager. Zes jaar geleden nog triomfantelijk binnengesleept als kroonjuweel, en nu gedumpt als te trage groeier. Maar ja, wat levert het nog op?
![[column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever
Focus is de nieuwe kernstrategie van grote bedrijven zoals Unilever. Grote en succesvolle merken zoals Magnum, Ben & Jerry, Ola, maar nu ook Unox en Conimex worden in de etalage gezet door Unilever. De inzet is om minder merken in de company kerstboom te hebben hangen en daardoor meer focus op de ontwikkeling van de merken die mogen blijven. Anders gezegd als de groeipotentie te laag is en/of de winstbijdrage te laag is, staat het merk al rap in de etalage.
![[column] Twee Jumbo’s, en dat voor die prijs](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Twee Jumbo’s, en dat voor die prijs
Apetrots presenteerde Ton van Veen, de CEO van supermarktorganisatie Jumbo, zijn nieuwe huismerk Jumbo’s wat geen huismerk mag heten. In het supermarktlandschap is het voor de organisaties van vitaal belang om een goed lopend eigen huismerk te hebben. Het aardige hier is dat Jumbo al een huismerk had sinds 1996.
![[column] Lego: steen voor steen een succesvolle innovator](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
Lego is een merkenbouwer pur sang die maar al te goed weet dat innoveren de beste strategie is om te groeien en overleven.
![[column] No New Nike?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] No New Nike?
Nike staat meer in het nieuws dan ze zelf willen. Het zou erg slecht gaan met Nike en de inmiddels ontslagen CEO heeft het bedrijf geen goed gedaan. Nike is de glans van vroeger kwijt, zo lijkt het.
![[column] Marketeer, modaal is exit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeer, modaal is exit
Wie is er als marketeer niet groot mee geworden: voor veel marketing- en mediadoeleinden werd decennialang het “modale gezin” als ijkpunt gebruikt. Wake up, het modale gezin bestaat al heel lang niet meer!
![[column] Rekent Jumbo zich te snel rijk?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Rekent Jumbo zich te snel rijk?
Jumbo bevindt zich als merk in zware turbulentie. Het roer moet om en snel want alle seinen staan op rood. De vraag is echter of brutaal en gedurfd de prijzen gaan vergelijken met die van Albert Heijn veel zoden aan de dijk zet…
![[column] Tesla X Trump: gok of geniaal?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tesla X Trump: gok of geniaal?
Zeer recent liet Elon Musk de wereld weten dat hij de kandidatuur van Trump nadrukkelijk steunt. Hij heeft hem zelfs in totaal zo’n 250 miljoen dollar aan donaties toegezegd. Slim of dom?
![[column] Esprit uit de mode?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Esprit uit de mode?
Nu is het Esprit dat faillissement heeft aangevraagd vanwege de slechte bedrijfsresultaten. Het modemerk is het zoveelste in de lange reeks van modeketens en winkelketens dat onderuit gaat. En dat terwijl topfashion in de meeste gevallen het goed doet.
![[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen
La Place is zonder meer een sterk en mooi merk, maar kan het zich na de verzelfstandiging permitteren om te blijven innoveren en op niveau te investeren?
![[column] Margestrategie van de A-merkfabrikanten moet stoppen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Margestrategie van de A-merkfabrikanten moet stoppen
A-merkfabrikanten in food blijven ondanks waarschuwende signalen uit de samenleving toch hun prijzen opschroeven. Zowel de overheid als de consument is er klaar mee. De laatste laat in hoge mate als reactie de A-merken links liggen en kiest voor het huismerk.
![[column] Wees zuinig op je logo!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wees zuinig op je logo!
Merklogo’s vormen een cruciaal onderdeel van je branding en zijn het uithangbord van het merk en de achterliggende organisatie. Verander het logo – alleen als het moet ! - dan ook in kleine beheersbare stapjes en doe het niet rigoureus in één keer.
![[column] Eurovisieschandaal: Van Klein naar Groot](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eurovisieschandaal: Van Klein naar Groot
EBU, een op Koreaanse wijze geleide organisatie uit de oertijd, heeft het Europees songfestival in korte tijd behoorlijke reputatieschade berokkend. Enkele snelle marketing- en pr-lessen voor het EBU van onze columnist Leo van Sister.
![[column] Battle of the smartphones](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Battle of the smartphones
Niets zo dynamisch en heftig als de voortdurende strijd op de smartphonemarkt. Naast Samsung en Apple melden zich nieuwe spelers. Waarin zit het onderscheid en hoe merktrouw zijn we eigenlijk?
![[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken
Heineken heeft het als bedrijf en wereldmerk lastig. Niet alleen vanwege teruglopende bierafzet, maar ook vanwege diverse schandalen. Is Heineken niet langer een betrouwbaar, helder en Hollands biermerk?
![[column] Adidas: we wisten het niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Adidas: we wisten het niet
Het gebeurt niet vaak, maar als een groot en bekend merk een nieuw design introduceert en het blijkt meteen al onbruikbaar, dan hoor je het, in dit geval, in Keulen donderen.
![[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
![[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok
Tony’s Chocolonely schudde recent het bed flink op door haar chocolade te verpakken in de kleuren van de grootste concurrenten. Een PR-stunt die de missie van het merk maar weer eens helder voor het voetlicht bracht: betaal cacaoboeren gewoon een eerlijke prijs.
![[column] Zeg relatie met bureau niet zomaar op](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zeg relatie met bureau niet zomaar op
Elk jaar krijgen reclame-, media- en designbureaus te horen dat de samenwerking met de adverteerder stopt. Om allerlei moverende redenen uiteraard. Een bureauwissel moet echter niet lichtvaardig worden opgevat.
![[column] De marketing van vakantiestress](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketing van vakantiestress
Zomervakanties naar het buitenland zijn bij velen nog populair, maar vliegen wordt duurder en is woke-gevoelig. Dat alles lijkt in het voordeel te werken voor binnenlandse vakanties in met name vakantieparken. Maar hoe aanlokkelijk zijn die nog?
![[column] Strijd om het schap heftiger dan ooit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Strijd om het schap heftiger dan ooit
Wie staat er in het schap en wie (voorlopig even) niet? Het is een jaarlijkse rituele dans tussen supermarkten en fabrikanten met de prijs als inzet. Ook dit jaar zal er weer een stevig robbertje worden gevochten. Wie wint?
![[column] The sky is the limit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The sky is the limit
Veel bedrijven en organisaties hebben op weg naar het nieuwe jaar vaak meer aandrang om een meer offensieve strategie te bedenken en die zo mogelijk ook uit te voeren. Niets nieuws zou je denken, maar anders wordt het als je als bedrijf in een compleet andere bedrijfstak wil stappen.
![[column] Kerstmis 2023: strijd tussen vlees en vega?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kerstmis 2023: strijd tussen vlees en vega?
De tijd dat Kerstmis La grand Bouffe was waar eenieder zich te buiten ging aan eten en drinken ligt al een tijd achter ons. Bewust en duurzaam eten, ook met kerst, rukt op. Maar zijn er ook heftige discussies over vlees en vega?
![[column] Is Tesla nog in te halen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is Tesla nog in te halen?
Dat Tesla de eerste autofabrikant was die een serieproductie startte met EV’s heeft de autowereld geweten. Elon Musk is de visionair die jarenlang gebruik kon maken van het waardevolle first movers advantage. Is hij nog in te halen?
![[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?
Co-branding is een reeds lang geleden geïntroduceerde merkstrategie voor merken. De essentie is dat beide merken elkaar versterken en aanvullen. Wat zijn slimme combi's?
- AlgemeenNieuws Veranderingen in Google Ads policy...Nieuws Nieuw onderzoek naar merkwaarde als...Nieuws 'Live Happy' van TUI meest...Nieuws Valentijn-inhakers 2025 maar dan net...Nieuws 'Vakmensen worden de rijken van de...Nieuws [onderzoek] Visa: Gen Z verkiest...
- B2BNieuws 3MO breidt mediaconsultancy uit met...Nieuws CMcom introduceert Halo de volgende...Nieuws De marketingtransfers van week 5, 2025Nieuws Eerste keynotespreker Nima Marketing...Nieuws PIM Trendrapport 2025: Hoe merken...Nieuws De marketingtransfers van week 4, 2025
- BureausNieuws Europese introductiecampagne...Nieuws HG kiest team5pm als nieuw social...Nieuws Nieuwe InnovatieRoute helpt...Nieuws Lars de Vries aan de slag bij...Nieuws AMMA’s sluit inzendingen: jury start...Nieuws Nieuwe geur Lancôme komt tot leven...
- ContentmarketingNieuws Lulu & Mozzie introduceert...Weblog [column] LinkedIn: het verschil...Nieuws Eerste keynote spreker Retail Media...Weblog [column] Nieuwjaarsboodschap van de...Nieuws ODVB video over creatief Aad Kuijper...Nieuws Eerste keynote spreker Branded...
- DesignNieuws Philips lanceert OneUp elektrische...Nieuws Rabobank opent digitale deuren naar...Nieuws Geen reclame, maar kunst op...Nieuws Soundlogo top-30: 'Dat is het...Nieuws Fernhout over iconische fotografie Nieuws Jaguar toont lef met komst Type 00
- Food en RetailNieuws Vrumona neemt GiG Drinks over Nieuws Peulvruchten centraal bij Albert...Nieuws Lidl en Vrumona winnaars eerste...Nieuws Jacky van Dijk van Pringles: 'Focus...Weblog [column] Eet je rond en val afWeblog [column] De teloorgang van Nike
- MediaNieuws Audioreclame: adverteerders...Weblog [column] Het verloren collectieve...Nieuws [marketeer 216] Annette Reijersen...Nieuws Mercurs jubileumfilm genomineerd...Nieuws Eisma Media Groep neemt PRINTmatters...Nieuws Mediahuis NRC en Mindshare...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #1Nieuws Google Maps presenteert best...Nieuws Level Level lanceert consultancy-tak...Nieuws Zuckerberg over Meta en AI in 2025Nieuws Mobiel.nl: Uitgeslapen mensen...Nieuws [marketeer 214] Diederik Broekhuizen...
- SponsoringNieuws ABN Amro verlengt sponsoring...Nieuws A.S.R. hoofdsponsor Avond4daagse...Nieuws Wehkamp en Jantje Beton verlengen...Nieuws Hema en War Child halen bijna een...Nieuws Nationale Opera & Ballet en Houthoff...Nieuws Kunsthal Rotterdam en...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Valentijn-inhakers 2025 maar dan net even anders
- [onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas
- 'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'
- 'Live Happy' van TUI meest herkenbare soundlogo Nederlandse...
- Nieuw onderzoek naar merkwaarde als aanjager van commercieel...
- Veranderingen in Google Ads policy gaat promotie illegale...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »