Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister
[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken
Heineken heeft het als bedrijf en wereldmerk lastig. Niet alleen vanwege teruglopende bierafzet, maar ook vanwege diverse schandalen. Is Heineken niet langer een betrouwbaar, helder en Hollands biermerk?
[column] Adidas: we wisten het niet
Het gebeurt niet vaak, maar als een groot en bekend merk een nieuw design introduceert en het blijkt meteen al onbruikbaar, dan hoor je het, in dit geval, in Keulen donderen.
[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok
Tony’s Chocolonely schudde recent het bed flink op door haar chocolade te verpakken in de kleuren van de grootste concurrenten. Een PR-stunt die de missie van het merk maar weer eens helder voor het voetlicht bracht: betaal cacaoboeren gewoon een eerlijke prijs.
[column] Zeg relatie met bureau niet zomaar op
Elk jaar krijgen reclame-, media- en designbureaus te horen dat de samenwerking met de adverteerder stopt. Om allerlei moverende redenen uiteraard. Een bureauwissel moet echter niet lichtvaardig worden opgevat.
[column] De marketing van vakantiestress
Zomervakanties naar het buitenland zijn bij velen nog populair, maar vliegen wordt duurder en is woke-gevoelig. Dat alles lijkt in het voordeel te werken voor binnenlandse vakanties in met name vakantieparken. Maar hoe aanlokkelijk zijn die nog?
[column] Strijd om het schap heftiger dan ooit
Wie staat er in het schap en wie (voorlopig even) niet? Het is een jaarlijkse rituele dans tussen supermarkten en fabrikanten met de prijs als inzet. Ook dit jaar zal er weer een stevig robbertje worden gevochten. Wie wint?
[column] The sky is the limit
Veel bedrijven en organisaties hebben op weg naar het nieuwe jaar vaak meer aandrang om een meer offensieve strategie te bedenken en die zo mogelijk ook uit te voeren. Niets nieuws zou je denken, maar anders wordt het als je als bedrijf in een compleet andere bedrijfstak wil stappen.
[column] Kerstmis 2023: strijd tussen vlees en vega?
De tijd dat Kerstmis La grand Bouffe was waar eenieder zich te buiten ging aan eten en drinken ligt al een tijd achter ons. Bewust en duurzaam eten, ook met kerst, rukt op. Maar zijn er ook heftige discussies over vlees en vega?
[column] Is Tesla nog in te halen?
Dat Tesla de eerste autofabrikant was die een serieproductie startte met EV’s heeft de autowereld geweten. Elon Musk is de visionair die jarenlang gebruik kon maken van het waardevolle first movers advantage. Is hij nog in te halen?
[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?
Co-branding is een reeds lang geleden geïntroduceerde merkstrategie voor merken. De essentie is dat beide merken elkaar versterken en aanvullen. Wat zijn slimme combi's?
[column] Hevige supermarktstrijd zet A-merken nog verder onder druk
In supermarktland is sinds mensenheugenis al een hevige strijd gaande om de gunst van de consument. Die oorlog wordt nu nog geïntensiveerd door inflatie. Supers rennen nog harder om zieltjes te winnen. Bijkomende marketinguitdaging: de A-merken liggen zwaar onder vuur.
[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?
De automarkt floreert weer als vanouds. Na een aantal mindere jaren waar als gevolg van corona en leveringsproblemen aanmerkelijk minder auto’s zijn verkocht, belooft 2023 weer een topjaar te worden omdat er weer veel meer auto’s verkocht worden. Daarbij zijn de auto’s flink duurder geworden, niet alleen de EV’s.
[column] Rebranding Bol.com naar Bol moet verdere doorgroei realiseren
Na 24 jaar Bol.com geheten te hebben wordt de merknaam veranderd in simpelweg Bol. Bol alleen is minder begrenst aldus het management van Bol. Bol wil verder doorgroeien in een grotere verscheidenheid aan productcategorieën en daarmee wil het bedrijf ook aantrekkelijk worden als overnamekandidaat. Iets wat tot nog toe niet is gelukt.
[column] De marketing van gezondheidszorg staat voor grote veranderingen
De gezondheidsmarkt is een gigantische markt met een omzet van jaarlijks ruim 106 miljard euro. Het is inderdaad een markt van veel vragers (miljoenen burgers) en vele duizenden aanbieders. Niet iedereen is even gelukkig met de marktwerking, maar we hebben het er maar voorlopig mee te doen.
[column] Armoede marketing
Al wekenlang gonst het in politiek Den Haag dat het bestaansrecht van Nederlanders te veel onder druk staat en dat mensen in armoede geholpen moeten worden. Kans voor grote bedrijven en merken om via donaties en hulp een sterker imago te krijgen?
[column] Gaat O-Die-Do T-Mobile snel doen vergeten?
De merken T-Mobile (Nederland) en Tele2 hebben een nieuwe naam: het nog weinig tot de verbeelding sprekende Odido. Gaat het merk de rebranding overleven?
[column] Gaan oude politieke merken overleven?
Het politieke landschap ziet er in Nederland opeens heel anders uit. Nieuw luidt het codewoord. Is er nog plaats voor de oude merken?
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
[column] Waarom slacht Musk het blauwe vogeltje?
Elon Musk – ja, die van my way or no way – komt wederom met een opmerkelijke actie: het blauwe vogeltje moet plaatsmaken voor een door AI gefantaseerde X. Briljant of gewoon dom?
[column] H'Art vernietigt heritage van Hermitage Amsterdam
Eureka, we hebben een wereldberoemde naam voor een zeer succesvol museum in Amsterdam, genaamd Hermitage Amsterdam. Maar ja, Rusland en de oorlog, dus toch maar een andere naam. Slim of dom?
[column] Nagelt Follow the Money lovebrand Patagonia terecht aan het kruis?
Er is momenteel veel heibel rondom lovebrand Patagonia. Zijn ze wel helemaal eerlijk over hun productieproces van de kleding? Het bedrijf houdt zich opvallend stil. Verstandig of toch niet?
[column] Branding by design: wie toont er Leffe?
De Norbertijnen in Leffe weten al eeuwenlang hoe je een biermerk moet positioneren. Onze columnist Leo van Sister onderging de merkervaring met zichtbaar genoegen.
[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers
Hoe vaak lees je niet over jarenlange succesverhalen in marketing en hoe geweldig de verschillende merken het doen. En dan opeens, pats boem, gaat een merk zomaar kopje onder. Leo van Sister analyseert.
[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders
Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties. Zeker ook onderzoeken naar automerken en het gedrag van hun berijders. Want zijn BMW-rijders echt zo psychopathisch zoals ze algemeen bekend staan? En wat betekent dit voor je merk?
[column] In memoriam gamechanger Ditzo
Verzekeraar a.s.r. saneert de merken Ditzo en De Europeesche. Columnist Leo van Sister vraagt zich af of dit wel een goede zet is, aangezien Ditzo met name goed scoort bij een jong publiek dat zich online oriënteert.
- AlgemeenNieuws Rijksmuseum en Heineken verlengen...Nieuws Campagne moet (vak)mensen naar...Nieuws DOSSIER MERKENBOUW Merk toch hoe...Nieuws [onderzoek] Het voorkomen van...Nieuws [branded content] Merken in...Nieuws LOI bekendste online opleider
- B2BNieuws Bestedingen digital advertising...Nieuws Beeckestijn start opleiding AI...Nieuws Martijn Delahaye van Afas Software:...Weblog Column Jezelf als marketeer slim...Nieuws Thijs Gussenhoven van Heineken over...Nieuws [branded content] Congrescoach geeft...
- BureausNieuws Nederlandse handelsmissie aan de bar...Weblog column De kunst van niets doen Nieuws Bifi terug op TV met campagne...Nieuws Moco Museum ook in Londen, Fitzroy...Nieuws Finalisten van de Dutch Creativity...Nieuws Smyle-billboard door 135 000 stappen...
- ContentmarketingNieuws Heineken lanceert ‘saaie telefoon’...Nieuws Ziekenhuis lanceert wervingscampagne...Nieuws Snickers en Noa Lang maken en vragen...Nieuws Videoserie De Impact vraagt aandacht...Nieuws Nieuwe campagne Toegift brengt...Nieuws Ambulance werft verpleegkundigen via...
- DesignNieuws Dopper lanceert digital product...Nieuws Nieuwe huisstijl voor Opel-showroomsWeblog [column] Adidas: we wisten het nietNieuws Samsung speelt met werkelijkheid in...Nieuws KNVB en Nike presenteren Oranje...Nieuws The Drum over SXSW 2024
- Food en RetailNieuws Duitse automerken tegen inmenging P...Nieuws Al meer dan 500 kinderen melden zich...Nieuws Jan Beckers van SodaStream Benelux:...Weblog [column] Wayfinding in de winkel:...Nieuws [RMD24] Retailmedia vragen om...Nieuws Plus komt met opvolger van...
- MediaWeblog Column Top 5-TikTok-trends:...Weblog [column] BvA: Wees zuinig op...Weblog [column] Stijgende tv-tarieven en...Nieuws Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in...Nieuws Onderzoek: podcastadvertising loontNieuws Hornbach pioniert met...
- Online MarketingNieuws [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen...Nieuws OrangeValley erkend als Great Place...Weblog [column] TikTok China beschermt de...Nieuws Energieleveranciers scoren gemiddeld...Nieuws KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'...Nieuws Marktplaats: steeds meer...
- SponsoringNieuws Heineken hoofdsponsor 10e editie...Nieuws Atradius shirtsponsor Nederlandse...Nieuws MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor...Nieuws Partnership Herbalife met...Nieuws Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027...Nieuws Philips stadion podium voor Philips...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je...
- Samsung lanceert TikTok-activatiecampagne buiten TikTok
- Mobiel dataverkeer stijgt, bellen daalt
- LOI bekendste online opleider
- [branded content] Merken in loyaliteitscrisis? Dit is de...
- [onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »