Vier onmisbare marketing automation functies

Vier onmisbare marketing automation functies
  • B2b
  • 23 dec 2015 @ 08:15
  • 12691 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • MarketingautomationLeadgenerator

Het is zonde van je budget als je veel geld investeert in een marketing automation oplossing die niet in staat blijkt te zijn om je zorgvuldig ontworpen marketingprogramma’s uit te voeren. En het is nog pijnlijker als je deze aanschaf achteraf moet verantwoorden….! Ik schreef al eerder dat het volgens analisten en gebruikers noodzakelijk is om – voorafgaand aan de aanschaf van een marketing automation tool – een goede inventarisatie te maken van de verschillende functies die de tool aanbiedt.

Wat ik eerder hierover schreef is op deze site te lezen. In dit artikel wil ik een
viertal marketing automation functies op een rijtje zetten die in mijn ogen niet mogen ontbreken in een marketing automation tool.

360 graden lead scoring en grading
Een van de meest onmisbare functies voor het uitvoeren van een solide marketing automation programma is in mijn ogen: lead scoring.
Bij veel zelfbenoemde "marketing automation" leveranciers is het alleen mogelijk om de score van een lead bij te werken wanneer deze klikt op een link in een e-mailbericht. Persoonlijk vind ik dit een erg magere manier om de interesse van je lead in kaart te brengen...
Een -in mijn ogen- solide lead scoring systeem kan daarom niet alleen scores en/of grades koppelen aan het klikken op links in een e-mailbericht, maar bijvoorbeeld ook aan:

  • het aantal maal dat een website bezocht is
  • hoeveel pagina's bekeken zijn
  • welke pagina's bekeken zijn
  • het aantal kliks op social media berichten
  • welke formulieren zijn ingevuld
  • welke functietitel een bepaalde lead heeft
  • voor welk type en grootte van de organisatie een bepaalde lead werkt
  • welke video bekeken is en hoelang
  • welk document is aangeklikt op de website.

Door alle acties die blijk geven van interesse in je onderneming te kwantificeren kun je met een 360 graden lead scoring systeem de digitale lichaamstaal van je lead heel nauwkeurig in kaart brengen.
Dit is erg handig wanneer je met de verkoopafdeling afspraken hebt gemaakt over de kwaliteit van te overhandigen leads.
Hieronder een voorbeeld uit HubSpot:



Dynamische lijsten
Om daadwerkelijk te kunnen beschikken over een lead database die realtime wordt gesegmenteerd, is het belangrijk om dynamische lijsten te kunnen genereren.
Dynamische lijsten zijn lijsten die automatisch en real-time worden bijgewerkt aan de hand van vooraf door de marketeer gedefinieerde criteria.
Hieronder een eenvoudig voorbeeld uit Salesforce Pardot:



Deze voorbeeldlijst wordt automatisch bijgewerkt voor leads in de database die een leadscore van meer dan 9 punten hebben voor het interessegebied Cloud Computing.
Goed doordachte dynamische lijsten kun je gebruiken als trigger voor bijvoorbeeld:

  • het verzenden van een e-mailbericht aan leads die voldoen aan de gestelde criteria
  • het versturen van een notificatie aan het salesteam of
  • het starten van een lead nurturing campagne.


Bouwen van marketingprogramma assets
Cruciaal voor het opzetten van een succesvolle marketingcampagne met marketing automation software zijn programma-assets, zoals: call-to-action buttons, webformulieren, landingpagina's en e-mail(-templates). Met behulp van deze assets kun je conversiepaden op je website bouwen en de emailcommunicatie van je programma's vormgeven.
Goede marketing automation software stelt je in staat om deze programma assets op een eenvoudige en intuïtieve manier te bouwen zonder dat het nodig is om uitgebreide kennis te hebben van html, CSS en Java.

Een goed voorbeeld van een gebruikersvriendelijke asset builder biedt Marketo. De editor van Marketo heeft een handige drag-and-drop interface, waarmee je op eenvoudige wijze landingspagina’s kunt bouwen (excuses voor de lelijke kleuren ;-))



Workflows met branching logic
Tot slot nog een functie die misschien niet strict noodzakelijk is maar die er wel voor zal zorgen dat je programma net iets meer succesvol wordt: workflows met branching logic.
In veel marketing automation tools kun je alleen lineaire campagnes bouwen; bijvoorbeeld 3 opeenvolgende e-mailberichten, verdeeld over een periode van 3 weken na het downloaden van een e-book of whitepaper.
Het is nog mooier wanneer je je workflow kunt aanpassen op het gedrag van je lead met behulp van branching logic.

Een veel gebruikte toepassing hiervan is het sturen van reminders, zoals in het onderstaande voorbeeld van HubSpot: als een lead een bepaalde email wel opent, maar niet klikt op een link, dan wordt er na 5 werkdagen automatisch een reminder gestuurd:



Wanneer je een marketing automation oplossing aanschaft die beschikt over de vier bovengenoemde functionaliteiten, moet je als moderne marketeer heel goed in staat zijn om solide marketing automation programma's op te zetten en uit te voeren.

Heb jij vanuit jouw praktijk nog aanvullingen en/of opmerkingen over deze korte lijst? Ik nodig je van harte uit om hieronder je reactie te plaatsen!

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken