Rondvraag marketeers nieuwe bvA: Moment om te bundelen?

  • B2b
  • 24 mei 2019 @ 08:29
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Strategie

De bvA heeft een nieuwe strategie, positionering, website en huisstijl. Marketingtribune vroeg i.s.m. columnist Leo van Sister een aantal marketingchiefs om een korte reactie op de plannen van de 100-jarige bond.

Johan van der Zanden, VP Marketing & Communicatie Albert Heijn: ‘Ik vind netwerk van merkleiders goed gekozen.In drie woorden laat de bvA zien waar ze voor staat. Natuurlijk zijn merkenbouwers met veel meer bezig dan alleen communicatie. Het gaat er juist om dat je customer experiences, verkoopactivaties, design, prijs-waarde, data, content, advertising, digital, et cetera effectief combineert. En dat is ongetwijfeld ook hoe de BVA het bedoelt. Mooi dat ze nu een stap vooruit zetten. Ik juich netwerken waar kennis en inspiratie worden gedeeld altijd toe, maar misschien is nu wel het moment aangebroken om de krachten van onze verschillende brancheverenigingen te bundelen. Met de huidige versnippering benaderen we vraagstukken te veel vanuit de aloude silo’s, terwijl we bijvoorbeeld onderwerpen als privacy en data geïntegreerd moeten aanvliegen. Bovendien heb ik helaas onvoldoende tijd om alle verschillende netwerkevents goed bij te houden. Een eerste stap zou verdere samenwerking zijn van o.a. BVA, DDMA, VPRA, IAB.’

Kirsten Andres, directeur Marketing & Vereniging KRO/NCRV: ‘Het is goed dat BVA zichzelf weer de essentiële vraag heeft gesteld: wat is je bestaansrecht? Daarbij zijn ze teruggegaan naar hun roots, namelijk de onvrede over het gebrek aan transparantie. 100 jaar later is dat veranderd qua vorm maar de behoefte aan transparantie is er nog steeds. Vooral gedreven door data en privacy-issues en dus kan de BVA nog steeds die relevantie aantonen. Alleen klinkt die relevantie minder door in de onderregel ‘netwerk van merkleiders’. De ambitie van de BVA is om zich nu meer te richten op netwerkactiviteiten om, zoals gezegd, ‘samen de vraag te beantwoorden wat merken aan de maatschappij kunnen bijdragen’. Dit maakt de positionering in mijn ogen weer erg breed en veel minder onderscheidend.’

Sándor van Mil, marketingmanager Bolletje: ‘Ik ben positief over de herijkte positionering. Eens in de zoveel tijd moet iedere organisatie aan introspectie doen en bekijken of de huidige situatie wel optimaal aansluit bij de marktomstandigheden en behoeften van de belangrijkste stakeholders. Een honderdjarig bestaan is daar zeker een mooi moment voor, temeer omdat we in een tijd zitten waar zo veel zaken veranderen dat ieder instituut en organisatie zich meer dan ooit moet bewijzen. Routines zeggen, in die zin, veel minder dan voorheen. Ik denk dat de bvA er verstandig aan heeft gedaan om te kiezen voor een wat meer expliciete positionering, waarmee het voor insiders en outsiders helder is waar de bond voor staat. Kwaliteit en effectiviteit blijven de voorname drijfveren, maar wel ingebed in een moderne, sterk dynamische en merk gedreven stijl met de krachtige ambitie om een baken te zijn in het prachtige Nederlandse communicatielandschap.’

Martin Kersbergen MSc CC Chief Brand officer Dela: ‘100 jaar geleden werd de BvA opgericht uit onvrede. De club was strijdvaardig en volhardend als belangenbehartiger met een helder doel: meer transparantie bij dagbladreclame. De B stond vóór de A en als activistische belangenbehartiger was de A groter dan de B. Ik vind het positief dat de bvA 100 jaar later wil inspireren en verbinden, merken wil uitdagen de vraag te beantwoorden wat zij aan de maatschappij kunnen bijdragen, CMO’s wil ondersteunen bij het bouwen van hun merken in het complexe medialandschap en ook een netwerkclub wil zijn. Mooie en veelomvattende ambities vanuit verschillende perspectieven. Als belangenbehartiger heeft de bvA aan betekenis en relevantie niets ingeleverd. Sterker: door een explosieve ontwikkeling in het medialandschap is het gebrek aan transparantie en een gelijk speelveld onverminderd groot, zo niet groter dan ooit. De ambitie om als activistische belangenbehartiger daadkrachtig te werken aan méér transparantie mag van mij sterker doorklinken.’ 

 

              

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken