Coronavirus is goed voor het klimaat
- B2b
- 24 feb 2020 @ 11:55
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 24 feb 2020 @ 11:55
- Peter van Woensel Kooy
Het coronavirus eist slachtoffers, maar voor het klimaat lijkt het op korte termijn een zegen. Voor beleggers en pensioenfondsen geldt dat ze momenteel voor een prikkie kunnen instappen. Zo staat Royal Dutch Shell, behorend tot de wereldwijde supermajors met enorme voorraden en liquiditeit, momenteel te grabbel ,
De budgetmaatschappijen Ryanair en EasyJet, die vooral binnen Europa vliegen, raakten vanmorgen 9,2% en 10,3% kwijt. In Amsterdam leverde Air France-KLM 8,2% in. Lufthansa verloor 7,4% in Frankfurt en IAG, de eigenaar van British Airways en Iberia, zakte 8% in Londen. Chipmachinemaker ASML dook vandaag 5,1% in het rood, meldt de DFT. Staalmerk ArcelorMittal raakte liefst 7,4% kwijt. Ook financial brands daalden, vooral ABN Amro (-6%) en Aegon raakte 4,3% kwijt. Zwaargewicht ING zakte 4,6%. Shell verloor 4,22% maar lijkt alweer terug te klimmen dankzij slimme koopjesjagers.
Industrie ligt stil dus minder uitstoot
Onderzoeker Lauri Myllyvirta van het Britse onderzoeksbureau CarbonBrief meldt intussen in de Volkskrant dat de uitstoot van CO2 in China de afgelopen twee weken maar liefst een kwart lager uitpakt dan in voorgaande jaren: 300 miljoen ton, waar 400 miljoen ton gebruikelijk is. 'Dat betekent ook wereldwijd een enorme klapper: 6 procent minder uitstoot in de betreffende weken.' Volgens Myllyvirta is de productie in China in deze periode maar liefst 15 tot 40 procent lager geweest dan gebruikelijk. Het aantal slachtoffers is amper meer dan bij een gewone griepepidemie, de paniek lijkt dan ook vrij hysterisch. Lees hier verder.
(PvWK, bronnen: AEX, DFT, VK, beeld: Macau Photo Agency / Unsplash)
Disclaimer: beleggen doet u op eigen risico
Lees ook: De kwestie Corona: wat als je merknaam plotseling een eng virus is?
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- pensioenfonds
- China
- marketing
- Royal Dutch Shell
- zegen
- te grabbel
- kans
- beleggers
- merknaam
- korte termijn
- coronavirus
- voorraden
- bier
- instappen
- liquiditeit
- AEX
- prikkie
- supermajors
- slachtoffers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing