Consumentenmonitor: vakantiestemming en minder online aankopen

Consumentenmonitor: vakantiestemming en minder online aankopen
  • B2b
  • 5 jun 2020 @ 09:03
  • 16977 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Wekelijks doet Marketingtribune exclusief verslag van de Monitor Consumentengedrag van bureau Validators en de VU Amsterdam. Samenvattend: Nederlanders in vakantiestemming, groei TikTok zet door en steeds minder intentie om online te gaan kopen

Samenvatting: Nederlanders maken zich steeds minder persoonlijke zorgen en kijken uit naar de vakantie. Toch hebben veel consumenten nog geen concrete plannen voor gemaakt. Wel verwacht de reisbranche dat de meeste Nederlanders komende weken alsnog op vakantie gaan. Verder lijkt ons media- en koopgedrag steeds meer op dat van voor de crisis. TikTok, maaltijdbezorgers en webshops in mode en schoenen profiteren wel.

Consumentenmonitor: minder persoonlijke zorgen, wel zorg om de economie

Consumenten maken zich steeds minder zorgen hoe de coronacrisis hen persoonlijk raakt. Niet alleen nemen de zorgen over de eigen gezondheid of die van naasten af. Ook de zorgen om de eigen financiële situatie nemen af, zelfs bij consumenten met een onzekere werksituatie en bij de oudste en meest kwetsbare groep consumenten. Het grootste zorgpunt is en blijft wel de naderende economische crisis: twee derde van de Nederlandse consumenten maakt zich hier zorgen over.

Martin Leeflang, CEO Validators (linksonder op foto): 'We meten nu langere tijd hoe consumenten de coronacrisis ervaren en zien de persoonlijke zorgen al weken duidelijk afnemen, terwijl de zorgen om iets abstracts als een recessie hoog blijven. Een compliment voor de overheid voor de maatregelen die ze treft om werk en inkomen te beschermen en de manier waarop ze burgers het gevoel van veiligheid weet te geven. Het vertrouwen hierin is al weken onveranderd hoog.'

Consumenten snakken naar vakantie, maar hebben geen concrete plannen

Nu onze zorgen over het coronavirus afnemen, kijken steeds meer consumenten uit naar de vakantie. Bijna 60% van de Nederlanders kan niet wachten om de koffers te pakken. Alleen bezoek aan familie of vrienden wordt meer gemist. De versoepeling van de reisregels komt dan ook geen moment te vroeg. Toch hebben veel Nederlanders nog geen concrete vakantieplannen. Ongeveer 20% zegt een binnen- of buitenlandse vakantie te hebben geboekt en nog eens 16% overweegt dit te gaan doen. Ruim een kwart heeft echter nog geen enkel plan. Ook verwacht een derde thuis te blijven, wat fors meer zou zijn dan vorig jaar. Toen bleef volgens het CBS ongeveer 15% thuis tijdens de vakantie.

 

Voor reismerken breekt er daarom een belangrijke periode aan. Nederlanders willen graag op reis en vier op de tien moeten nog beslissen of en waarheen.

Dat biedt kansen om iets van het jaar goed te maken, maar tegelijk blijven wel meer mensen thuis. Hierdoor zal er meer concurrentiedruk zijn. Bovendien moeten touroperators zich aanpassen aan een grotere vraag naar binnenlandse reizen.

Frans Leenaars, CMO TUI Western Region: 'De vakantiewens herkennen wij zeker en zien we ook terug in eigen onderzoek waarbij 68% aangeeft deze zomer nog op vakantie te willen. Een zonvakantie naar Spanje of Griekenland is hierbij favoriet. We merken dat mensen weer openstaan voor het boeken van een zomervakantie. In eerste instantie groeide de verkoop van onze vakanties dichtbij huis, maar zeker na de aangekondigde versoepeling van het reisadvies zien we nu ook een toename in de boekingen van vakanties in het buitenland. Hierbij is goede voorlichting essentieel. Wat zijn de maatregelen tijdens de reis en het verblijf? Hoe gaat mijn vakantie eruit zien? Daar informeren wij onze klanten heel gericht over. Samen met de versoepelingen vanuit de overheden geeft dat mensen het vertrouwen om een zomervakantie te boeken.'

We merken dat mensen weer openstaan voor het boeken van een zomervakantie

TikTok profiteert van coronacrisis, vooral bij jongeren

Welke mediakanalen profiteren nu van de coronacrisis? TikTok lijkt aan het langste eind te trekken. Het gebruik van “traditionele” sociale media zoals Facebook, Instagram en Twitter meer de proporties van voor de coronacrisis aanneemt en het gebruik van (online) nieuwsmedia stabiliseert. De nieuwshonger over corona is blijkbaar wat voorbij. Langzaam raken we gewend aan een leven met corona. Tegelijkertijd blijft het aantal consumenten dat TikTok vaker gebruikt toenemen. Vooral jonge stedelingen hebben de laatste weken kennisgemaakt met dit relatief nieuwe sociale medium en lijken er nog niet op uitgekeken.

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes en lid expertpanel (midden onder op foto): 'De groei van TikTok van voor de crisis zet dus door. Met name onder jongeren en jongvolwassenen. Met de recente commercial toont het platform zich als een plek om even aan de nieuwe realiteit te ontsnappen. Mensen willen een uitlaatklep voor alle zorgen, angsten en beperkingen van de afgelopen tijd. TikTok speelt daar als entertainmentmerk perfect op in.' (zie video hieronder).

Maaltijdbezorgers en webshops in mode en kleding profiteren

E-commerce profiteert ook van de coronacrisis en dan vooral de maaltijdbezorgers. Ruim een kwart van de consumenten geeft aan hier nu meer geld aan uit. Maar er zijn flinke verschillen tussen sectoren, vooral als we kijken naar de intentie van consumenten om vaker online te kopen. Merken in de schoenen- en kledingbranche kunnen bijvoorbeeld een verschuiving naar online verwachten. Een grote en stabiele groep overweegt namelijk om mode en schoenen vaker online te kopen. In andere sectoren, zoals bij het bestellen van boodschappen, is deze overweging lager en neemt deze sinds het begin van de crisis gestaag af.

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel (rechtsboven op foto): “Er wordt nu veel geroepen dat het koopgedrag na de coronacrisis digitaal zal zijn. De monitor bevestigt die jubelstemming niet. E-commerce zal groeien, maar veel consumenten houden vast aan hun routinegedrag of vervallen daar weer in. Vooral omdat de belangrijkste driver voor online aankopen nu is, dat consumenten contact met andere mensen willen vermijden. Die noodzaak verdwijnt over een tijdje weer.”

Wil je ook kosteloos inzichten ontvangen uit de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken