Peilstok corona: Geen paniekvoetbal en blijf dicht bij jezelf
- B2b
- 2 jun 2020 @ 10:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Verkoop
- 2 jun 2020 @ 10:06
- Sjaak Hoogkamer
Corona in marketing en reclame. Hoe is de situatie in onze sector? Florent Renders, manager consumer marketing, bij Swinkels Family Brewers N.V: ‘Afgelopen maanden zijn we versneld door gaan schakelen op trends die zich al lang hebben ingezet.’
Hoe is de status van marketing bij jullie in verband met de coronacrisis? Wat zijn qua marketing opvallende zaken?
‘We hebben een aantal geplande campagnes en grote onderzoeken stopgezet. Enerzijds omdat we in deze tijden op ons uitgavenpatroon moeten letten en alleen hoognodige zaken doen (die bijv. een goede start van 2021 anders in de weg zouden staan), anderzijds omdat bepaalde campagnes gelinkt waren aan activiteiten die niet doorgaan zoals het EK, festivals.’
Zijn er ingrijpende marketingbesluiten qua strategie gevallen? Speelt het reclamebureau daarin een rol?
‘Nee, niet zozeer. Sommige zaken op lager pitje, maar de strategie is niet veranderd. We zien wel dat er ruimte is voor kansen waar we nu op inspelen. Denk aan de handalcohol die we produceerden vanuit het bier dat we terughaalden uit horeca en de daarmee gepaard gaande introductie van Swinckels’ 0.0. De alcohol die we destilleerden uit zowel het horecabier als de originele Swinckels’ Pilsner, hebben we gebruikt voor de productie van handalcohol. Met deze handalcohol hebben we ruim 1.200 zorginstellingen kunnen helpen die nijpende tekorten hadden aan desinfectiemiddel, dus we zijn blij dat we op deze manier een steentje kunnen bijdragen. Dat we ooit een Swinckels’ 0.0% op de markt zouden brengen, stond voor ons al vast. Door de huidige situatie is dat proces nu alleen wat versneld in gang gekomen. Omdat we de Swinckels’ 0.0% enkel aanbieden in horeca, bieden we ze ook iets vernieuwends zodra ze vanaf 1 juni weer (gedeeltelijk) open kunnen.’
Hoe is het met de verkoop van bier van Swinkels? In hoeverre speelt corona hierin een rol?
‘Een groot deel van onze omzet en afzet komt uit horeca en festivals. Daar is de afgelopen maanden de omzet 0% geweest. Dus je kunt je voorstellen dat corona een hele grote negatieve impact op ons bedrijf heeft. Daarnaast zien we dat de komende maanden de horeca langzaam opengaat met kleine groepen mensen, maar dat het nog wel maanden zal duren voordat die op het oude niveau staat, als die al terug komt op het oude niveau. Laat staan omzet komende uit festivals, concerten, foodtruck festivals, culturele evenementen. Die gaan voorlopig allemaal niet door. De verkoop in supermarkten loopt natuurlijk wel gewoon door, maar gezien de maatregelen worden er op dit moment ook geen grootse feesten gegeven bij mensen thuis. We merken dus zeker de impact van corona op onze verkoopcijfers.’
De uitdaging voor marketeers is om geen paniekvoetbal te gaan spelen en weg te gaan van je strategie, maar binnen je strategie mooie kansen te pakken. Wij hebben het voordeel dat we met een merk als Bavaria vooral bekend staan als een no-nonsense en inventief merk.
Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
‘De uitdaging voor marketeers is om geen paniekvoetbal te gaan spelen en weg te gaan van je strategie, maar binnen je strategie mooie kansen te pakken. Wij hebben het voordeel dat we met een merk als Bavaria vooral bekend staan als een no-nonsense en inventief merk. Dus zelfs binnen onze strategie mogen we juist ook wel eens wat anders doen. Dit natuurlijk allemaal in beperkte mate, want er zijn natuurlijk wel serieuze dingen aan de hand in de wereld en je wilt niet je neus stoten door een verkeerd ingeschatte campagne.’
Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
‘Afgelopen maanden zijn we versneld door gaan schakelen op trends die zich al lang hebben ingezet. Mensen kopen nog meer online, en dat betekent ook dat procentueel meer van ons budget die kant op gaat. Zeker ook gezien we bepaalde zaken nu ook simpelweg niet meer kunnen/mogen. Activaties op straat, bij festivals, rondom voetbalwedstrijden: het kan voorlopig niet. Daarnaast merk je door corona ook dat je iets meer moet opletten wat voor toon je aanslaat. Te paternalistisch kan verkeerd vallen en irritatie opwekken (zeker als veel merken het al doen), maar een normaal gezien goede grap kan ook helemaal verkeerd vallen. Het belangrijkste is dat je dicht bij jezelf blijft.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 11,... 21-03-2025
- Edward Knol nieuwe Managing Director... 19-03-2025
- Wim Creative Agency neemt David... 18-03-2025
- Thijs de Boer versterkt creatief... 17-03-2025
- De marketingtransfers van week 10,... 14-03-2025
- Surf en Nikhef kiezen ServerDirect... 11-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center