[jong in marketing] Maud Olieslagers: 'Ik heb de allerleukste baan van het land'

  • B2b
  • 18 jan 2021 @ 08:21
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Maud Olieslagers (25) is met ingang van 1 januari 2021 voorzitter van Nima Young Professionals. Zij neemt het stokje over van Michel Schrama.

Maud Olieslagers (25) is met ingang van 1 januari 2021 voorzitter van Nima Young Professionals. Zij neemt het stokje over van Michel Schrama, die het na drie jaar bestuur en ruim twee jaar voorzitterschap naar eigen zeggen ‘tijd vond voor een nieuwe frisse wind.’ Schrama blijft actief binnen Nima, maar daarover later meer. Maud woont in Amsterdam en is werkzaam als head of social bij socialmediabureau Dorst & Lesser en noemt dit ‘de allerleukste baan van het land.’

De allerleukste baan van het land…
Ja klopt 😊 Mijn beslissing om de rol van head of social bij Dorst & Lesser aan te nemen was de beste beslissing op zakelijk gebied die ik tot nu toe heb genomen. Het was echt een sprong in het diepe door op vrij jonge leeftijd een leidinggevende rol aan te nemen, maar ik raak elke dag weer geïnspireerd door m’n team en de mogelijkheden die we met elkaar hebben om onze klanten, en onszelf, verder te brengen. Het is gewoon de allerleukste baan van Nederland omdat de klanten en hun bijbehorende doelstellingen zo divers zijn. Zo ben ik het ene moment bezig met een evaluatie voor Renault, daarna met de advertisingstrategie voor Jägermeister en heb ik vervolgens een meeting met de oprichters van de Pure Goat Company, een start-up in babyvoeding op basis van geitenmelk, voor een conversieoptimalisatie. Ik werk in een hecht team, waarin iedereen voor elkaar klaar staat. Zeker in dit afgelopen jaar is maar weer gebleken hoe waardevol en belangrijk het is om fijne collega's te hebben.
 



Waarom heb je voor marketing gekozen?
Eigenlijk hebben twee dingen daarvoor gezorgd. Als kind vond ik reclames op tv al fantastisch en vond ik het vooral heel mooi hoe beelden op tv ervoor kunnen zorgen dat iemand iets koopt. Maar de doorslaggevende factor was dat de studie die ik wou gaan volgen - Psychologie - vooral bestond uit wiskunde en biologie en dat waren mijn minst favoriete vakken. Na verdere oriëntatie kwam al snel de studie Communicatie en Marketing op mijn pad, omdat je hierbij ook inspeelt op de psyche van de mens. Dat bleek een perfecte match.

Hoe zag je studententijd eruit?
Regelmatig heb ik me iets te weinig bezig gehouden met studeren en iets te veel met al het andere wat het studentenleven bood. Na twee jaar studie ben ik naar Amsterdam verhuisd voor stages en een minor en daar ben ik eigenlijk ‘blijven hangen’. Het laatste gedeelte van mijn studie pendelde ik tussen Amsterdam en Tilburg, waar ik studeerde.

Wat is de komende jaren jouw grootste marketinguitdaging?
Data en creativiteit samen brengen om zo verder te komen. In de creatieve sector merk je vaak dat creativiteit de overhand heeft en je van goede huize moet komen om creatieven te overtuigen met data. Ik zie het als mijn taak om deze twee werelden te verenigen, waarbij iedereen ook de waarde van de combinatie ziet. Uiteindelijk kan het niet zonder elkaar: goede content en campagnes worden versterkt door goed gebruik en inzet van klantinzichten en data.

En toen wist je het? Ik wil voorzitter van Nima Young Profs worden…
Ja! Ik ben anderhalf jaar geleden bij het bestuur gekomen en als ik ergens volledig in geloof, dan wil ik daar 100 procent voor gaan. Toen Michel zijn vertrek aankondigde, heb ik de kans om voorzitter te worden dan ook met beide handen aangegrepen.

Wat zijn je plannen voor Nima Young Profs?
Ik vind het vooral belangrijk dat we de komende jaren focussen op het behoud, maar ook de groei van onze community. Vooral de aanwas van mensen die starten in ons vak moet groter worden om zo de community natuurlijk te laten groeien. Je ziet dat de kloof tussen studenten en mensen met een paar jaar werkervaring vaak best groot is, omdat de overstap van studeren naar werk dit vaak ook is. Ik zie het als onze taak om young profs te inspireren, verbinden, maar bovenal ook begeleiden in hun - eerste - stappen in het vak. Zelf heb ik de afgelopen jaren ook ervaren hoe het is om te starten en ik denk dat iedereen gebaat is bij tips en ondersteuning in die tijd.

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?
Helaas herken ik mezelf hier ook in, maar ik denk de balans vinden tussen hard werken en genieten. Ik vind hard werken leuk, omdat je hiermee resultaat ziet wat er voor zorgt dat je meer wilt; het bekende dopamine-effect. Maar het is zó belangrijk om af en toe helemaal niet hard te werken en vooral heel erg te ontspannen. Ik denk dat voor veel mensen in mijn generatie de balans hierin vinden lastig is en dat ook de reden is van de vele burn-outs. Het motto ‘work hard, play hard’ bestaat niet voor niets!

Welke merken zijn een schoolvoorbeeld voor de marketingwereld?
Mijn all time favourite blijft Nike. Dat merk is het schoolvoorbeeld dat marketing geen trucje is en dat je hele organisatie dezelfde strategie of visie moet hanteren om dit als marketingverhaal naar buiten te kunnen brengen.

Wat zijn jouw eigen favoriete merken?
Disney, Hema en KLM. Deze merken zorgen bij mij altijd voor een goed gevoel en ik heb werkelijk het idee dat deze merken iets toevoegen aan mijn leven. Naar mijn idee ben je echt een sterk merk als je dat gevoel weet op te roepen bij consumenten.

Wie zijn je (marketing)helden?
Ik heb niet echt een held, maar ik kan door heel veel mensen geïnspireerd raken, zowel zakelijk als privé. Maar, als ik iemand zou moeten noemen, dan is het Marc Oosterhout. Ik vind zijn boeken heel inspirerend en met name hoe hij kijkt naar merken en hun marketing. Power Brands 2.0 - dat hij samen schreef met Bastiaan Weers - heb ik verslonden en de wetten van het merkdenken die hierin beschreven worden, probeer ik ook toe te passen in mijn werkzaamheden voor verschillende merken. Wij zitten als social agency vaak aan het einde van de keten met betrekking tot de positionering van merken, maar daardoor is onze bijdrage hieraan niet minder waardevol. Het is namelijk belangrijk om je merk en strategie op de juiste manier door te vertalen naar social, want dat is nog steeds echt een hele andere manier van je merk laten zien dan via traditionele media.

Op een netwerkborrel: max twee wijntjes of als laatste naar huis?
Ik zou graag max twee wijntjes zeggen maar dat gaat niemand geloven. Dus, ik moet toch echt gaan voor als laatste naar huis. Ik ben echt een sucker voor gezelligheid.

Positieve feedback of met gestrekt been erin?
Sowieso positieve feedback! Ik vind het belangrijk dat iemand er ook daadwerkelijk wat aan heeft en ik denk dat feedback geven met een gestrekt been hier niet per se aan bijdraagt.

Wat staat er op je bucket list?
Ik zou graag meer van de wereld zien en vooral een keer de Trans Siberië Express-treinreis maken. Verder heb ik nog een hele diepe wens om een Master te doen. Ik ben na mijn HBO Bachelor gelijk gaan werken, omdat het me goed leek om verder te leren in het werkveld, maar ik heb altijd gezegd dat ik alsnog een Master wil doen na een paar jaar werken. Dus de tijd om dat dus nu echt te gaan doen, begint er wel aan te komen.

Romanticus of realist?
Haha, 100 procent realist tot ongenoegen van mijn vriend.

Wat is je guilty pleasure?
Alles van Disney…

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 01, 2021.
 










































Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken