Willemsens (Disney): ‘Experimenteer met nieuwe ideeën’

Willemsens (Disney): ‘Experimenteer met nieuwe ideeën’
  • B2b
  • 1 jun 2023 @ 09:44
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Isabelle Willemsens, Country Director Northern Europe bij Disney, verzorgt tijdens de 7e editie van Nima Marketing Day op donderdag 15 juni in DeFabrique in Utrecht een van de vele sessies. Een korte kennismaking.

Isabelle Willemsens is eindverantwoordelijk voor de lokale marketing en sales distributie van Disneyland Paris, Walt Disney World en Disney Cruise Line in België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Ze werkt sinds 2010 bij Disney waar ze begon als marketing – en sales manager voor Disneyland Paris. Van 2015 tot en met 2018 was ze verantwoordelijk voor het formuleren van de marketing strategie van de core merken (franchises) van Disney in Nederland. In 2018 keerde ze terug naar Parks & Resorts als Country Director voor de Benelux. Sinds 2021 heeft ze eveneens de regionale verantwoordelijkheid voor Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Een van haar grote verwezenlijkingen bij Disney bestaat uit de transformatie van de retail distributie naar een direct digitaal boekingsplatform voor de reisagenten waarvoor ze met haar team een award voor innovatie heeft gewonnen binnen de sector.

Tijdens deze sessie zal Isabelle een blik achter de schermen geven en inzichten delen over de strategiën en tactieken die Disney gebruikt om gasten te verleiden en een magische ervaring te bieden in Disneyland Parijs. Zij zal ingaan op het belang van het begrijpen van de Nederlandse cultuur en het aanpassen van de marketing strategiën aan de lokale markt en zal aangeven hoe belangrijk story-telling is om diepgaande emoties op te wekken en een diepgaande verbinding te creëren door middel van verhalen.

Isabelle zal de marketing campagnes bespreken en hoe deze gericht zijn op het genereren van vraag en het aantrekken van Nederlandse gasten naar Disneyland Parijs.Ten slotte zal ze ook de nadruk leggen op het belang van het bieden van een naadloze customer journey, vanaf het eerste contact moment tot tijdens en na het bezoek van het park

Waar moet de perfecte customer journey zeker aan voldoen?
De perfecte customer journey moet klantgericht zijn, moet gericht zijn op de noden en behoeften van de klant. Zo hebben we vorig jaar de prijs kalender toegevoegd aan onze website zodat de klanten op een duidelijke manier kunnen zien op welke data welke prijzen actief zijn. Je kan dan zien wanneer de Nederlanders tijdens de schoolvakanties kunnen komen en welke ervaringen we aanbieden voor kleine kinderen. We proberen voor elke doelgroep de noden en behoeften te beantwoorden. Het is heel belangrijk dat de klant voldoende product informatie kan vinden. De keywords voor de customer journey zijn: personalisatie, gebruiksvriendelijkheid, eenvoud en een naadloze ervaring bieden.Ook post boeking moet de customer journey zeker feedback van de klant kunnen integreren. Op deze manier kunnen we beter begrijpen welke zaken moeten verbeterd worden zodat we voor onze volgende gasten een nog betere magische ervaring kunnen aanbieden.

Jouw marketing is gericht op ‘De Nederlander’. Wat onderscheidt de Nederlandse consument van andere nationaliteiten?
Wat we bij Disney zien is dat de Nederlander zeer pragmatisch is ingesteld en behoefte heeft aan duidelijk en transparante communicatie. De prijskalender zoals eerder vermeld is daar een perfect voorbeeld van. Ook moet de Nederlander goed begrijpen waarvoor hij betaald. Value for Money is heel belangrijk. Eén van de uitdagingen die we daardoor hebben is om te communiceren  wat een verblijf allemaal inhoudt: hotel overnachting, toegang tot twee parken, shows, parades, ontmoetingen met de personages ...

Qua affiniteit is de Nederlander de gast met de hoogste affiniteit met de Donald Duck franchise in vergelijking met andere nationaliteiten. Dit heeft te maken met de Donald Duck magazine die bij de Nederlander al van jongs  af hoort tot de leescultuur.

De Nederlander houdt van natuur en gezelligheid en zal daarom meestal kiezen om te logeren in onze Davy Crocket Ranch, waar hij eerder voor de bungalowformule kiest in het bos dan in één van onze andere zes Disney hotels.

Welke tips/adviezen heb je voor collega-marketeers?
Ik vind het heel fijn om dingen te testen. Experimenteer met nieuwe ideeën , strategieën en kanalen, maar vergeet niet om de resultaten te meten zodat inzicht krijgt in de effectiviteit van de marketing campagnes .

Volg de trends, blijf leren. Marketing is constant aan het evolueren. Het is daarom belangrijk om je te blijven ontwikkelen en op de hoogte te zijn van de marketing trends.

Als laatste focus op je klant/ doelgroepen, probeer ze te begrijpen en bouw een sterke, gepersonaliseerde relatie met hen. Ik vind het zelf bijvoorbeeld heel interessant om focusgroepen bij te wonen of af en toe in het park/hotel rond te wandelen om affiniteit met mijn gasten te hebben en zo beter te begrijpen wat voor hen belangrijk is.

N I M A  M A R K E T I N G  D A Y  2 0 2 3
Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 15 juni 2023 in DeFabrique in Utrecht.
Reserveer hier uw ticket.
Meer informatie via nimamarketingday.nl.

Lees ook: Mediahuis en MediaTest presenteren het Jongerenonderzoek 2023 tijdens NMD
Lees ook: Hoe zet je als B2B-bedrijf een nieuw merk in de markt?
Lees ook: John Kivit van Multiscope: 'Marketeer zou directe contact met doelgroep moeten koesteren'
Lees ook: Center Parcs: 'We vertellen het verhaal over hoe we ons merk vanuit de kern hebben veranderd'
Lees ook: Arnoud Schonis van Eredivisie: 'Hoe een digitale voetbalcompetitie opnieuw geboren werd'
Lees ook: 'De Volksbank meet ook op vertrouwen en liefde'
Lees ook: Pit&Pit: 'Internationalisatie is een logische strategie als je als Belgisch bedrijf wilt groeien'
Lees ook: Keynote Richard de Hoop: 'We moeten anders gaan samenwerken om futureproof te blijven'
Lees ook: Kruidvat en DVJ Insights: 'Van prijsvechter naar hartendief'
Lees ook: Keynote Peeter Verlegh: 'Welke effecten heeft merkactivisme op consumenten, werknemers en investeerders?
Lees ook: Tambr en Typhoon: ‘Muziek is een fantastische illusie’

Lees ook: Markteffect: 'Humor in marketing: Wanneer ben je spot on en wanneer sla je de plank mis?'

 

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken