Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: 'Validators begrijpt heel goed dat we verder moeten kijken dan alleen data'

Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: 'Validators begrijpt heel goed dat we verder moeten kijken dan alleen data'
  • B2b
  • 15 mrt 2024 @ 07:37
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Marktonderzoeksbureau Validators organiseert op 19 maart a.s. een webinar – met ochtend en middagsessie – over haar nieuwste brandreview over non-alcoholische drankjes. Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom, was bij eerdere webinars aanwezig en is enthousiast.

Dit komende webinar is een uitgelezen kans voor marketeers en adverteerders om de nieuwste inzichten te horen over frisdranken, sap, melk, energydrank, water en sterke ‘buitenbeentjes’ zoals Chocomel...

Waarom heb je de webinars en welke van Validators gevolgd? Wat vond je ervan?

Jaartsveld: ‘Mediabureau Stroom heeft net als Validators klanten in veel verschillende sectoren:  van B2B  tot B2C. De brandreviews van Validators zijn enorm leerzaam en nuttig voor mij om meer over de inhoud en de markt te weten te komen. Ik ben zelf meer een allround communicatiestrateeg die een brede belangstelling heeft voor alle verschillende facetten: reclame, media en marketing, dus ik log graag in op deze webinars. Vooral het gedachtengoed van Byron Sharp is een gemeenschappelijk gedragen denkwijze, bij zowel Stroom als Validators.

Het bureau weet meer van Sharp, Binet&Field en Kahnemann dan het gemiddelde onderzoeksbureau en daarom is het plezierig en effectief samenwerken.

Door ons te verdiepen in CEPS (Category Entry Points), deze te meten en dus bij te sturen, bouwen we sterke merken. We doen dat bijvoorbeeld voor de NGF, De Nederlandse Golf Federatie. Door CEPS goed te analyseren winnen we waardevolle informatie: voor zowel de creatieve ontwikkeling van reclamebureaus, de mediastrategie, de mediabureaus en de ontwikkeling van het merk en haar positionering.

De communicatiewereld is nu (eindelijk!) enorm bezig met de herstellende verhouding tussen merk en performance. Ook op dat gebied valt veel te leren: hoe nu verder als de online performance ruif in de meeste sectoren is leeggegeten? Het antwoord ligt bij sterk(ere) merkcommunicatie in een steeds verder fragmenterend medialandschap. Validators begrijpt als researchpartij heel goed dat we verder moeten kijken dan alleen data, en dat een sterke strategie o.b.v. onderzoek, inzichten, CEPS en merkassets - van en voor adverteerders - het verschil gaat maken.

Welke nieuwe inzichten hebben de webinars jou gegeven?

Jaartsveld: ‘Als eerste: hun mantra is een quote van Ferrier: 99,9% of the people don't give a fuck about your brand. Dat vind ik een heel down-to-earth uitgangspunt en ik ben het er helemaal mee eens. Veel klanten en bureaus lijden aan tunnelvisie en denken snel dat de wereld enorm betrokken is bij hun merk: beroepsdeformatie, maar helaas… Het is goed om even realistisch en objectief naar de cijfers te kijken. Helemaal in een steeds meer versnipperend medialandschap waar elke dag nieuwe platformen en kanalen bijkomen, maar waar we gemiddeld ongeveer nog steeds evenveel tijd aan media per dag besteden als 10 jaar terug. Kortom: een sterk merk wordt belangrijker dan ooit. Het gaat dus niet zozeer om verschillen tussen merken te laden, maar om je merk relevant te laten zijn in koopsituaties, zodat het opkomt op het moment als de klant het wil kopen. Dat is een heel ander spel.

Vandaar dat het meten en investeren in CEPS zo belangrijk is. En Validators kan dat als een van de weinigen heel goed analyseren, uitleggen en concreet maken.

Afijn, dat is het leuke van ons vak: elk merk en elke categorie heeft weer zijn eigen uitdagingen, gewoontes en advies. Mijn tip: log even in bij de volgende Validators Brandreview.’

Lees hier het complete artikel over de nieuwste inzichten over de Brandreview non-alcoholische dranken.

Wil je meer weten over de Brandreview en verdiepende inzichten in de non-alcoholische dranken branche? Of wil je meer leren over het laten groeien van je (mentale) marktaandeel en de wetenschap daarachter?

Schrijf je dan in voor het webinar op 19 maart 2024. Heb je vragen over dit onderzoek? Neem dan gerust contact op met jelmer.wit@validators.nl.

Validators en Brandreview: wetenschappelijke basis

Brandreview is een initiatief van Validators in samenwerking met de VU Amsterdam en Dynata, met als doel de positie achterhalen van merken in het brein van de consument. Maandelijks werpt de Brandreview een grondige blik op een specifieke branche om te leren wat de behoeftes zijn van de consumenten binnen die branche en hoe de merken zich daarop positioneren. Al eerder stonden de banken, de energieleveranciers en de e-bikes in brandreviews centraal.

Samenwerking met Vrije Universiteit

In 2018 zijn VU Amsterdam en Validators gestart met het Institute for Brand Analytics. Doel van deze samenwerking is het stuurbaar maken van merken en het meetbaar maken van mentale marktaandelen. Na vier jaar onderzoek naar ruim 300 merken kwamen we tot een methode die de kracht van merken kon meten en voorspellingen kon doen over het marktaandeel. 

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken