Human 2 Human
- B2b
- 10 mrt 2014 @ 09:00
- Link
-
Ingeborg van Beusekom
Senior Marketing Communications Manager
SAP Nederland - KlantenConsumenten
- 10 mrt 2014 @ 09:00
- Ingeborg van Beusekom
De markten Business-to-Consumer (B2C) en Business-to-Business (B2B) kennen we allemaal. Maar communiceren we in beide gevallen niet gewoon van mens tot mens? En zijn de meest waardevolle connecties niet onze persoonlijke verbindingen tot elkaar? We moeten ons verplaatsen in de consument, de klant of de partner, want dat zijn wij zelf ook. Liever spreek ik daarom van Human-to-Human (H2H).
Merken willen graag opvallen. Maar de boodschap in massareclame lijkt steeds gecompliceerder, technischer en doordachter te worden. De ruis tussen zender en ontvanger is te groot en potentiële klanten begrijpen het niet meer. Dit vergroot hun afstand tot je organisatie. Klanten hebben daarnaast steeds meer in te brengen. Via social media, mobile en online communities zijn zij dan ook veel intensiever betrokken en bedrijven moeten op die nieuwe positie inspelen. De klant is meer dan koning.
Context
In het ‘Human-to-Human’-tijdperk moeten bedrijven ruis tot een minimum beperken, of de boodschap nu via advertenties, social media, mail, radio of televisie wordt verzonden. Bedenk wel dat de context hierin een essentiële rol vervult. Dit betekent dat je als bedrijf goed moet weten hoe de doelgroep jouw boodschap ontvangt. Op hun mobiele telefoon, tablet, pc, televisie of laptop? Daarnaast moet je weten wat hen bezighoudt. Interessegebieden zijn via analytics tools te meten en aan geografische informatie is af te lezen waar iemand zich op dat moment bevindt. Maak daarom als marketeer veelvuldig gebruik van dergelijke vernuftige middelen om je klant te leren kennen. Op die manier kunnen bedrijven hun boodschap per doelgroep zeer gericht personaliseren. Klantgerichtheid en ervaring moeten te allen tijde voorop staan.
Basiszintuigen
Mensen, en dus ook klanten, willen zich bijzonder en begrepen voelen. Dit kan alleen als bedrijven hun klanten ook echt kennen. Wil je dat marketing succesvol is, speel dan in op menselijke basiszintuigen. Maak een aantrekkelijk design voor de producten, maar zorg dat het wel herkenbaar blijft. Klanten kopen vaker producten of maken gebruik van diensten die ze kennen en waar ze zich prettig bij voelen. Het is hierbij wederom belangrijk om de juiste boodschap naar de juiste ontvanger te verzenden. Een vrouw die op haar mobiele telefoon reclame ontvangt voor nieuwe automatten, zal geen seconde van haar tijd verspillen om de advertentie te lezen. Het interesseert haar gewoonweg niet. In het ergste geval wekt het zelfs irritatie op. Last but not least: luister naar anderen. Volg en neem deel aan discussies op social media, van je eigen organisatie, maar ook van je concurrenten. Weet wat er speelt binnen het vakgebied en zoek uit wat er beter kan. Zo komen kansen en mogelijkheden aan het licht, waar je direct op in kunt spelen.
Digitale ontwikkelingen worden met de dag innovatiever en beter. Hierdoor zijn we vergeten waar het in de basis om gaat. Namelijk over persoonlijke - en vooral menselijke - relaties. Als je dat in het achterhoofd houdt, dan merk je dat die nieuwe technologie heel veel hulp biedt bij het aangaan van relaties met klanten.
-
Ingeborg van Beusekom
- Werkt bij: SAP Nederland
- Functie: Senior Marketing Communications Manager
- Website:http://www.sap.com/netherlands/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe... 14-07-2025
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers