3 social media mythen ontkracht

3 social media mythen ontkracht
  • B2b
  • 6 jul 2016 @ 09:00
  • 15274 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • OnderzoekCommunicatie

In dit blog onkracht ik 3 social media mythen, namelijk bereik, aandacht en motivatie. In een HubSpot webinar presenteerde 'social media scientist' Dan Zarella: 'The Science of Social Media'. Dan Zarella probeert aan de hand van cijfermatig onderzoek te ontdekken op welke wijze je ideeën viraal kunt laten verspreiden in social media. Daarbij laat hij zich inspireren door onder biologische principes en een wat uit de mode geraakte wetenschap: 'memetics'.

Om deze dynamiek in kaart te brengen, maakt hij gebruik van de 'Hierachy of Contagious Ideas'. Deze bestaat uit de volgende drie lagen:

  1. Bereik (Exposure): hoe kun je je social media bereik (aantal volgers) vergroten? 
  2. Aandacht (Attention): hoe kun je de aandacht van je volgers krijgen?
  3. Motivatie (Motivation): hoe kun je je volgers de door jou gewenste actie laten ondernemen?

In zijn presentatie laat hij zien, dat zijn onderzoek enkele algemeen veronderstelde waarheden over social media ontkracht. In dit artikel zet ik drie opvallende bevindingen op een rijtje:

Mythe 1: Deelnemen aan de conversatie is het belangrijkste onderdeel van social media
Dan Zarella onderzocht, wat de correlatie is tussen het voeren van conversaties in social media en het aantal volgers:  

 

Twitteraccounts met minder dan 1000 volgers converseren ongeveer tweemaal zoveel als Twitteraccounts met meer dan 1000 volgers. Verder viel het op, dat er een duidelijke correlatie bestaat tussen het delen van links naar interessante content en het aantal volgers:

Als je je bereik in social media wenst te vergroten, lijkt het dus raadzaam om je als onderneming terichten op het delen van relevante content en minder aandacht te besteden aan het deelnemen aan de conversatie.

Mythe 2: Vrijdag, zaterdag, zondag zijn ongeschikte dagen om te publiceren
Uit het onderzoek van Dan blijkt verder, dat met name vrijdag een geschikte dag is om content te delen in social media:

Mythe 3: Vragen om een ReTweet werkt niet
"Kinderen, die vragen worden overgeslagen" is een spreuk, die we allemaal wel kennen. In Twitter werkt het omgekeerd, blijkt uit de metingen van Dan Zarella:


 

Hierboven zijn slechts enkele bevindingen beschreven. Hieronder kun je alle sheets van de presentatie bekijken: The Science of Social Media. Lees ook meer over ‘memetics’ en Dan Zarella.
Wat zijn jullie eigen ervaringen met social media marketing? Delen jullie content of gaan jullie vooral de dialoog aan?

 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken