
Leer emoties herkennen als waarschuwing tegen fraude
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) roept Nederlanders op om te luisteren naar hun gevoel bij een poging tot fraude. In de nieuwe campagne ‘Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude’ laat de brancheorganisatie zien dat emoties als schrik, spanning of opwinding vaak het eerste signaal zijn dat er iets niet klopt.

Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen verschil te zien
Uit onderzoek van Talpa Media en DVJ Insights lijkt AI-content te winnen aan geloofwaardigheid ten opzichte van traditionele campagnes. Hanneke Berghoef, Hoofd Marketing & Communicatie bij Bruna: ‘Onze zomercampagne is daar een concreet voorbeeld van.’

Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall winnaar
Welke tv-commercials wisten in het derde kwartaal van 2025 het verschil te maken? Commercialreview deed onderzoek en vroeg Nederlandse respondenten de commercials te beoordelen op de criteria geloofwaardigheid, kijkplezier, irritatie, onderscheidend vermogen, activerend vermogen en het algemene rapportcijfer. Vriendenloterij, Albert Heijn en Bol komen dit kwartaal als winnaars uit de bus.

Sofi: social-first bureau voor missiegedreven merken
Young Ones Media heet voortaan Sofi. Met deze rebranding positioneert het bureau zich nadrukkelijk als social-first partner voor merken en organisaties die maatschappelijke thema’s voelbaar, begrijpelijk en activerend willen maken.

‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens Museumweek
De Museumweek (11–19 oktober) viert dit jaar niet alleen de rijkdom van de Nederlandse musea, maar ook de kracht van verbinding. Onder het motto ‘Ga! Maar ga samen’ roept de Museumkaart bezoekers op om cultuur te beleven in gezelschap – al krijgt ‘samen’ dit keer een onverwachte, fysieke betekenis. KesselsKramer, al jaren creatief partner van de Museumkaart, verbeeldt het thema op verrassende wijze: museumbezoekers die letterlijk op elkaars schouders zitten.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch voor Makro
Initiative heeft, in samenwerking met Yune, beide onderdeel van IPG Mediabrands, de geïntegreerde pitch van Makro Nederland gewonnen. De bureaus gaan aan de slag met de ontwikkeling en uitvoering van een overkoepelende media- en creatiestrategie voor de groothandel. De eerste uitrol van de nieuwe aanpak vond al in september plaats.

Triodos Bank kiest Gardeners en Multitude als nieuwe creatieve partners
Triodos Bank heeft de bureaus Gardeners en Multitude geselecteerd als nieuwe creatieve partners. Gardeners wordt het lead agency voor campagnes, terwijl Multitude verantwoordelijk wordt voor de merkidentiteit. Met de keuze voor deze bureaus onderstreept Triodos Bank haar missie om geld te laten werken voor positieve verandering in de samenleving.

Overstappen.nl lanceert merkcampagne met Kick de kikker
Overstappen.nl, al vijftien jaar een vaste waarde in online vergelijken, maakt de stap van functionele vergelijker naar herkenbaar consumentenmerk. In samenwerking met Fitzroy | United Playgrounds en mediabureau Draft Digital lanceert het bedrijf een ambitieuze merkcampagne met de nieuwe mascotte Kick de kikker en de slogan ‘Da’s altijd slim’.

Auping lanceert campagne rond ultiem slaapcomfort
Auping breidt haar merkpositionering 'Designed for Life' uit met een nieuwe campagne die draait om de belofte van ultiem slaapcomfort, waar vakmanschap, innovatie en design samenkomen. De commercial, ontwikkeld door N=5 en geregisseerd door Maria Bodil, verbeeldt ‘de slaap van je dromen’: hoe het voelt om op een Auping te slapen en uitgerust wakker te worden.

Team5pm sluit zich aan bij internationaal netwerk Samy
Social agency team5pm is overgenomen door Samy, een internationaal social-first marketingbureau met meer dan 900 specialisten, werkzaam vanuit 20 kantoren in ruim 55 markten. Met de overname versnelt team5pm haar internationale groei en wordt de datagedreven content- en platformexpertise gecombineerd met het brede social-first aanbod van Samy, waarin influencer marketing, creativiteit, data, commerce en community samenkomen.

Nationale Opera & Ballet lanceert ‘Ervaar Grootser’
Voor het eerst in haar geschiedenis presenteert Nationale Opera & Ballet een overkoepelende merkcampagne: Ervaar Grootser. De campagne vormt een artistieke uitnodiging om iets te voelen dat groter is dan jezelf – een ode aan de magie van zang, dans, muziek, techniek en vormgeving die samen het alledaagse ontstijgen.

Gouden Zaag 2025: kandidaten gezocht
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 22ste keer in successie start de zoektocht naar de nieuwe winnaar van de Gouden Zaag. Ken jij nog een goed startend topteam? Nomineer!

'Dan is er Menzis' verbeeldt nieuwe missie: kiezen voor de mens
Na een herpositionering lanceert zorgverzekeraar Menzis samen met bureau N=5 de merkcampagne ‘Dan is er Menzis’. De campagne, vanaf 9 oktober zichtbaar via onder meer bioscoop, online video en out-of-home, benadrukt hoe Menzis mensen ondersteunt bij alledaagse gezondheidsuitdagingen.

CZ omarmt ‘zorginstinct’ in nieuwe merkkoers
Zorgverzekeraar CZ heeft vandaag een nieuwe merkpositionering gelanceerd onder het motto ‘Alle mensen zorgen’. Met deze koers wil het merk dichter bij mensen komen en de betekenis van ‘zorgen’ verbreden. De aftrap is de campagne ‘Zorgen zit in onze natuur’, ontwikkeld door Ace, dat sinds kort strategisch en creatief partner is van CZ.

Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen
Het Voedingscentrum en Truman Amsterdam lanceren een opvallende bewustwordingscampagne tegen ‘eetdrammen’: het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel.

D66 maakt ruimte met campagne ‘Het kan wél’
Met de Tweede Kamerverkiezingen in aantocht trapt D66 haar nieuwe campagne ‘Het kan wél’ af. De campagne, ontwikkeld door een speciaal campagneteam in samenwerking met Cheil Benelux, is sinds dit weekend te zien op televisie, outdoor en online. Centraal staat het thema ‘ruimte’ – ruimte voor vrijheid, vooruitgang, het klimaat en voor elkaar.

FonQ inspireert met nieuwe woonstijlcampagne
Online woonwinkel fonQ lanceert in samenwerking met team5pm een nieuwe online campagne die Nederlanders inspireert om hun eigen woonstijl te ontdekken. De campagne, die vandaag live gaat, draait volledig om stijlzin – van het eerste idee ‘ik wil iets nieuws’ tot het vinden van dat ene item dat een interieur persoonlijk maakt.

Universiteiten geven leraar statusboost met knipoogcampagne
Met humor en zelfspot lanceren de Universiteiten van Nederland, samen met bureau KesselsKramer, een campagne die het leraarschap de status geeft die het verdient. Waar functietitels als CEO, consultant en executive vaak statusverhogend werken, krijgen academische leraren nu een vergelijkbare, maar ludieke upgrade.

ASN Bank helpt starters hun woondromen waarmaken
ASN Bank richt zich in haar nieuwste campagne op starters op de woningmarkt. Met de boodschap ‘Breng jouw toekomstdromen dichterbij met een hypotheek van ASN Bank’ laat de bank zien hoe zij meewerkt aan een mooiere toekomst - op de optimistische toon die inmiddels kenmerkend is voor het merk.

MediaMarkt blaast iconische pay-off nieuw leven in
MediaMarkt trapt een nieuwe fase van merkcampagnes af met een frisse, eigentijdse versie van de iconische slogan ‘Ik ben toch niet gek’. De slogan, al jaren stevig verankerd in het geheugen van de consument, krijgt hiermee een creatieve doorstart in een campagne die draait om beleving in plaats van alleen prijs.

Hornbach start najaarscampagne 'Geen project zonder tegenslag'
Hornbach begint het najaar met een nieuwe landelijke campagne die de realiteit van het doe-het-zelven benadrukt. Onder de titel ‘Geen project zonder tegenslag’ zet de bouwmarktketen klussers in de schijnwerpers en laat zien dat mislukkingen en frustraties onlosmakelijk verbonden zijn met elk project.

Skelet Aat Veldhoen zet Amsterdam aan het denken
Voor de expositie ‘Aat Veldhoen – Realist tot in de Kist’ in Museum Tot Zover ontwikkelde OK Creative Agency (Onze Kapel) een opvallende campagne rond de vraag: ‘Wat is het mooiste dat jij kan zeggen over de dood?’

Joe Public lanceert Joe Live
Joe Public breidt zijn dienstverlening uit met een nieuw label: Joe Live, gericht op sponsoring en activatie van live events zoals festivals en sportevenementen. Het bureau haalt hiervoor zwaargewicht Marcel Surendonk binnen als Head of Joe Live.
![[column] Midfunnel: snelweg of mooiste route?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Midfunnel: snelweg of mooiste route?
De laatste tijd hoor je ineens overal over de midfunnel. Alsof marketeers een nieuw werelddeel hebben ontdekt. Er zijn whitepapers, podcasts en events. Maar, laten we eerlijk zijn, de midfunnel bestond altijd al. Sterker nog, ik zit m’n hele werkende leven al in deze midfunnel. Misschien is hij tot nu toe alleen nog niet ten volste benut.

Zwijsen lanceert emotionele campagne voor Open Up
In aanloop naar de Dag van de Leerkracht heeft uitgeverij Zwijsen een ontroerende campagne gelanceerd voor Open Up, de nieuwste Engelse lesmethode voor het basisonderwijs. Creatief bureau LifeHunters tekende voor de ontwikkeling van het concept.

Ra*w en Bauer Media Outdoor maken winnaars DOOH Challenge 2025 bekend
Het thema van de outdoor-challenge dit jaar, ‘Unlock the Nextgen’, daagde volgens het Ra*w-bestuur studenten en starters uit om een ontwerp te creëren dat zowel realistisch en relevant is, als hoop en verbeeldingskracht oproept.

De Speld & Partners steunen ElevatorBrief
Satirisch mediaplatform De Speld & Partners gaat een samenwerking aan met creatief bureau Closed on Monday voor het initiatief ElevatorBrief. Hiermee stellen zij hun kanalen – goed voor een mediawaarde van €15.000 – ter beschikking aan de winnaar van de creatieve pitch.

Ciomo omarmt Italiaanse flair met rebrand
Vengean heeft voor Ciomo, onderdeel van optiekgroep Nexeye (waaronder Hans Anders, Direkt Optik en eyes + more), een complete rebrand ontwikkeld. Het eyewear merk krijgt een nieuwe merkstrategie en visuele identiteit, geïnspireerd door 'La Dolce Vita': de kunst van stijlvol Italiaans genieten.

Campagne OCW koppelt creators aan jonge docenten
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) lanceert een nieuwe campagne die jongeren op een frisse manier laat kijken naar een carrière in het onderwijs. Niet via traditionele spotjes of voorlichtingsfolders, maar met herkenbare formats en populaire creators als de Bankzitters en de Laatkomers. Zij werken samen met jonge docenten die hun eigen ervaringen delen.

Ex-Glasnost duo en oud-NOS-journalist starten Numen
Drie vertrouwde uit de media- en Pr-wereld hebben hun krachten gebundeld in een nieuw bureau: Numen. Het gaat om oud-NOS-journalist en mediatrainer Frank du Mosch, en Pr-experts Stijn Zwinkels (ex-Managing Director Ace Pr/Glasnost) en Kirsten Peterse (ex-Account Director Ace Pr/Glasnost).

Heineken opent vergeten daken met Rooftop Revival
Heineken lanceert met Rooftop Revival een nieuwe wereldwijde campagne die vergeten stedelijke ruimtes nieuw leven inblaast. In Seoul werden verlaten daken omgetoverd tot bruisende ontmoetingsplekken, waar duizenden stadsbewoners samenkwamen voor muziek, kunst en culinaire ervaringen.

ING start campagne tegen online fraude
Na onderzoek naar de zorgen van Nederlanders over online fraude, lanceert ING de nieuwe bewustwordingscampagne ‘Wie is jouw tweede paar ogen?’ op Instagram en TikTok.

Aimici wil AI inzetten ter versterking van menselijke creativiteit
Het pas opgerichte Nederlandse AI-marketingbureau Aimici presenteert zich als tegenhanger van de trend waarin kunstmatige intelligentie vooral wordt gebruikt om menselijke arbeid te vervangen. Het bureau stelt dat AI juist kan bijdragen aan het versterken van menselijke creativiteit en samenwerking.

Branche tekent voor eerlijke pitchpraktijken
Bij Felix Meritis in Amsterdam hebben op 29 september zeven brancheorganisaties – BvA, VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA – gezamenlijk de Pitchcode 2025 ondertekend. Voor het eerst schaart de creatieve industrie zich unaniem achter duidelijke gedragsregels rond briefings, selectieprocessen en honorering.

EW lanceert verkiezingscampagne 'Zuurstof tot nadenken'
Nu politieke polarisatie en misinformatie de publieke discussie bedreigen, lanceert nieuws- en opiniemedium EW een omvangrijke campagne waarbij het belang van betrouwbare informatie in aanloop naar de komende verkiezingen centraal staat. Pay off: 'zuurstof tot nadenken'.

Inholland kiest Dentsu voor wervingscampagne
Hogeschool Inholland heeft Dentsu Creative Amsterdam aangesteld als nieuw creatief bureau voor de studentwerving. De samenwerking ging van start met de campagne 'Skills voor het leven', waarin studenten de vaardigheden delen die je niet in boeken vindt.

NIO herdefinieert de autowereld door focus op community marketing
'We verkopen auto’s, maar eigenlijk is NIO een merk dat mensen verbindt,' zegt Mark Heiligers, PR-manager van NIO, in de podcast ZIGT op Groei. Het automerk wil niet alleen de manier waarop we rijden veranderen, maar ook hoe we omgaan met energie, technologie en elkaar.

‘Liever één keer te vaak dan te laat’
Met de campagne Waar ben je? vraagt het Ministerie van Justitie en Veiligheid samen met Havas Lemz aandacht voor de signalen van partnergeweld. Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw gedood, vaak door haar partner of ex-partner. Aan die fatale gebeurtenissen gaat meestal een periode van psychische druk en dwingende controle vooraf.

‘Waarom bedrijven tegenwoordig bij ons wíllen pitchen’
Reclamebureau Closed on Monday draait de rollen om. Met The Elevator Brief krijgen non-profits de kans om hun briefing letterlijk in een lift te presenteren en zo een kwartaal lang alle maandagen van het bureau te winnen. Oprichter Gookie Sassen vertelt hoe dit nieuwe model meer verdieping, zichtbaarheid én creatieve vrijheid oplevert.

Vernieuwd Stoptober betrekt omgeving bij stoppogingen
De jaarlijkse Stoptober-campagne krijgt dit jaar een nieuwe positionering. Niet alleen de stopper staat centraal, maar ook de mensen om hem of haar heen. De campagne laat zien dat stoppen met roken geen individuele worsteling hoeft te zijn, maar een gezamenlijke prestatie die steun en aanmoediging verdient.

Buut lanceert met campagne ‘Maak er een potje van’
De makers van Tikkie hebben een nieuwe bank gelanceerd: Buut. Met de introductiecampagne, ontwikkeld door Joe Public en Springbok, wil Buut jongeren helpen bewuster met geld om te gaan. Het centrale thema is veelzeggend: 'Maak er een potje van'.

Dept ontwikkelt strategie en experience voor nieuwe tienerbank Buut
ABN Amro lanceerde begin september Buut, een nieuwe bank speciaal voor tieners én hun ouders. Het platform, bedacht door de makers van Tikkie, is samen met Dept ontwikkeld en richt zich volledig op de digitale leefwereld van jongeren. Van strategie en propositie tot design en gebruikerservaring: Dept speelde een centrale rol in de realisatie van de app en website.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt blaast iconische pay-off nieuw leven in
- Hornbach start najaarscampagne 'Geen project zonder tegenslag'
- 'Dan is er Menzis' verbeeldt nieuwe missie: kiezen voor de mens
- Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen
- Gouden Zaag 2025; kandidaten gezocht
- Nationale Opera & Ballet lanceert ‘Ervaar Grootser’
Laatste Nieuws
- Leer emoties herkennen als... 17-10-2025
- Bruna test AI-commercial en... 16-10-2025
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij... 16-10-2025
- Sofi: social-first bureau voor... 15-10-2025
- ‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens... 14-10-2025
- Initiative en Yune winnen... 14-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes