Tien conceptdenkers starten Ei van Columbus

Tien conceptdenkers starten Ei van Columbus
  • Bureaus
  • 10 apr 2014 @ 09:29
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieInnovatieWebsiteConcept

Tien conceptdenkers hebben de denktank Het ei van Columbus opgericht. Erik Kessels, Lidewij Edelkoort, Edward de Bono, Daan Roosegaarde, Frank Tjepkema, Rob Wagemans, Piet Hein Eek, Goos Geursen, Erwin Olaf en Joep van Lieshout leggen wekelijks een ei om tot een creatieve oplossing te komen. Het doel is elke week een wereldprobleem op te lossen door middel van een simpel idee voor een moeilijke uitdaging. NRC Next publiceert de resultaten.

Het ei van Columbus is een platform én een binnenkort te verschijnen boek. Monique Juffermans, initiatiefnemer van de denktank en eigenaar van conceptbureau Dutchlabel in Amsterdam, werkt aan het boek 'Het ei van Columbus' waarin de beste methode om tot een vernieuwende oplossing te komen uiteen wordt gezet. Zij stelde in samenwerking met NRC Next een forum samen van 'exceptionele conceptdenkers met bewezen creatief oplossend vermogen' en vroeg hen oplossingen te bedenken voor actuele maatschappelijke problemen. Ook biedt het forum aan iedereen de mogelijkheid mee te doen.

Deze eerste week van het ei van Columbus kwam Edward de Bono aan zet. Hij doet de aftrap met het oplossen van het fileprobleem. Hij bedacht een rijbewijs dat enkel op maandag, dinsdag en woensdag geldig is. Automobilisten gaan dan op zoek naar automobilisten die een rijbewijs hebben voor donderdag, vrijdag en zaterdag. Het deeltijdrijbewijs beperkt niet zozeer het autorijden zelf, maar je gaat de auto veel efficiënter gebruiken. Ook presenteert hij oplossingen voor food waste, jeugdwerkloosheid en het Israël/Gaza-conflict.

Volgende week presenteert conceptdenker Frank Tjepkema zijn ideeën. Hij geeft volgende week zijn oplossing ter vermindering van de CO2-uitstoot. Vooral de uitstoot door de zware industrie, het transport en het verkeer is een groot probleem. Het is dus heel erg belangrijk om de CO2-uitstoot te verminderen. Wanneer dit op de lange termijn niet gebeurt, dan kan dit leiden tot een versterkt broeikaseffect. Op het platform van Het ei van Columbus is ook aan het publiek gevraagd mee te denken over een conceptuele manier voor het verminderen van vervuilde auto’s, de uitstoot door transport, fabrieken, afval of hoe je milieubewust landbouw kunt bedrijven.

www.heteivancolumbus.net

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken