Stijn Fien (Reprise): 'Essentie van Traffic4u verdwijnt niet'

Stijn Fien (Reprise): 'Essentie van Traffic4u verdwijnt niet'
  • Bureaus
  • 27 feb 2019 @ 11:29
  • 14601 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Big dataInterviewMarketingDigitaalStrategieOnline advertising

De digitale merken Traffic4u en Super Digital verdwijnen. Moederbedrijf IPG Mediabrands heeft in Nederland een nieuw label voor digital marketing gelanceerd: Reprise. Stijn Fien, die leiding gaf aan Traffic4u, wordt managing director voor heel Reprise Nederland. ‘Natuurlijk was het even jammer.’

Met de uitrol van Reprise creëert IPG in 42 landen één digitaal powerlabel voor al zijn klanten. Met deze zet boekt het van oorsprong Amerikaanse concern efficiency-voordelen en eenduidigheid. Reprise biedt op data-driven marketing: strategie, data, media en creatie. Het bureau zal werken vanuit het bestaande kantoor van IPG Mediabrands in Amsterdam en vanuit het eigen pand in Groningen.

De bedrijfsnaam Traffic4u verdwijnt! Vind je dat als laatste Managing Director niet ontzettend jammer?

Stijn Fien: ‘Ja, natuurlijk was dat even een momentje jammer. We laten twintig jaar geschiedenis achter ons, maar vergeet niet: Traffic4u verdwijnt niet. We worden weliswaar Reprise, maar wie we zijn en wat we doen verandert niet van de één op de andere dag. Ik ben ook echt blij dat we deze stap nu maken. We waren al enige tijd onderdeel van het Reprise-netwerk, maar nu we ook echt onze naam wijzigen naar Reprise staan we aan het begin van een heel nieuw tijdperk.’

Vanwaar deze rebranding?

‘In 2014 is Traffic4u overgenomen door IPG Mediabrands. IPG heeft de afgelopen periode hard gewerkt aan de inrichting van één digitaal powerlabel in 42 landen. Dat is Reprise geworden. Nederland was nog een vreemde eend in de bijt met twee bureaus met elk een eigen naam (Super Digital en Traffic4u), dus in die zin was het rebranden van deze beide bureaus een logische stap. Daarbij merkten we steeds vaker dat de naam ‘Traffic4u’ de lading niet meer dekt. De digitale wereld gaat twintig jaar later niet alleen meer over traffic, maar over media, merken, technologie en data. De naam Reprise sluit dan ook beter aan bij onze (internationale) ambitie en de verdere integratie van media, data en creatie. Maar goed, we hebben het nu alleen over de naam. Interessanter is de rationale achter deze stap.'

Wat schuilt er achter deze nieuwe naam?

'De mogelijkheden van digital zijn natuurlijk eindeloos. Het wereldwijde digitale ecosysteem breidt zich in rap tempo uit en het is voor adverteerders steeds complexer geworden om in te schatten wat de mogelijkheden zijn, hoe volwassen de middelen zijn die je tot je beschikking hebt en hoe je deze zo effectief mogelijk inzet. Soms zien adverteerders door de bomen het bos niet meer en dat is te begrijpen. Reprise zet als strategisch partner van adverteerders hoog in op de ontwikkeling van geavanceerde tooling en capabilities die klanten helpen richting te geven binnen dit digitale ecosysteem. We kijken er dan ook naar uit de Nederlandse markt kennis te laten maken met deze tooling, zodat adverteerders hier hun voordeel mee kunnen doen.’

Wat houdt die internationale Reprise-tooling precies in?

‘We zien dat de silo-gedachte nog altijd dominant aanwezig is. We willen allemaal graag geïntegreerde campagne-voering, maar de praktijk is weerbarstiger. De synergie tussen de platformen ontbreekt vaak nog. Reprise ziet dat ook en zet hoog in op de ontwikkeling van tooling om dit allemaal wél mogelijk te maken. Een goed voorbeeld daarvan is bGenius als campaign management tool. Maar denk ook aan tooling op het gebied van digital experience, audit-tooling op kanaalniveau en digital capability audits die een heel bedrijf kunnen doorlichten. Dit gaat wat ons betreft verder dan alleen het advies op media en het adopteren van nieuwe technologieën.'

Waar komt daar dan verder nog bij kijken?

'We richten ons op de doelstellingen van een organisatie en gaan samen kijken naar de digitale bedrijfsmogelijkheden om deze doelen te realiseren. Hierbij kijken we naar beschikbare resources zoals mensen, processen en technologie en brengen we de sterke en zwakkere aspecten in kaart. Door vast te stellen waar de hiaten liggen, kunnen we adviseren waar bedrijven hun inspanningen het beste op kunnen richten, en bieden we ze onze ondersteuning, middelen en capaciteiten aan om hun visie te realiseren.’

Wordt de samenvoeging van Traffic4u en Super Digital een ingewikkelde operatie?

‘Dat valt eigenlijk best mee. Beide bureaus waren natuurlijk al onderdeel van hetzelfde moederbedrijf en daardoor goed met elkaar verweven. Super Digital en Traffic4u werkten nauw samen en zijn hetzelfde ingericht. Daarom is het samenvoegen van deze twee niet direct een hele ingewikkelde operatie. Wel is het natuurlijk een uitdaging om twee culturen te blenden. Daar zijn we ons bewust van. Maar ook hier ziet iedereen de voordelen wel van in. Traffic4u is van oudsher heel performance-gericht. Dat is ook goed. Dat moeten we niet willen loslaten. Super Digital is van origine meer op branding gericht. Met het samenvoegen van beide bureaus brengen we deze twee werelden samen. Dat proces verloopt eigenlijk best goed. We hadden vrijdag bijvoorbeeld een Reprise Roadshow op kantoor om onze mensen weer verder onder te dompelen in het Reprise gedachtengoed. En zo organiseren we meer activiteiten. Dat is onze verantwoordelijkheid. De wil om samen het Reprise-avontuur aan te gaan is er.’

Bij de bekendmaking werd direct gezegd dat klanten er weinig van gaan merken, maar ben je het met me eens dat klanten hier áltijd iets van merken? Hoe gaan jullie de verandering in goede banen leiden?

‘Natuurlijk merken ook klanten het één en ander, maar de kunst is om de praktische implicaties zo klein mogelijk te laten zijn en ons te focussen op de meerwaarde die we klanten gaan bieden. Natuurlijk hebben we een nieuwe naam en een nieuwe look & feel, maar onze dienstverlening naar bestaande klanten toe blijft ongewijzigd en ook zullen zij gewoon met dezelfde mensen blijven werken. We hebben onze klanten persoonlijk op de hoogte gesteld van de lancering van Reprise en zullen de komende maanden ook in gesprek met hen blijven om te bespreken hoe we onze samenwerking vorm kunnen blijven geven.’

Reprise gaat inzetten op verdere professionalisering van programmatic. Programmatic is altijd een black box geweest voor marketeers. Hoe gaan jullie dat anders en beter doen?

‘Daar ben ik het niet mee eens. Programmatic is voor ons geen black box geweest, maar wel vaak voor de markt. Binnen IPG Mediabrands zijn de programmatic-activiteiten ondergebracht bij Cadreon, onze programmatic tech-hub. Cadreon zal vanaf nu weer gaan opereren als zelfstandig label, gelijk aan de internationale opzet. Het zal zich richten op centrale programmatic-inkoop, technologie en advisering op deze technologie. Reprise en Cadreon zijn gezamenlijk nauw betrokken bij onze klanten, waarbij in veel gevallen de regie bij Reprise ligt en de programmatic-uitvoering via Cadreon verloopt. Zo waarborgen we het niveau van onze dienstverlening.’

Interview: Jeroen Mirck, hoofdredacteur Marketingfacts

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken