Hoe DirectResearch ontzorgt met onderzoek

Hoe DirectResearch ontzorgt met onderzoek
  • Bureaus
  • 1 sep 2020 @ 00:02
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Tijdens de Nima Marketing Week die aftrapt op 1 september 2020, presenteert zich DirectResearch. 'Klanten blijven verrassen' noemt het agile bureau een onderdeel van haar missie. We spreken topmannen Jeroen Jansen en Peter van de Vijver over hun expertise, marketing-insights en hun visie op de toekomst.

Heren, wat hebben jullie met marketing?

Jeroen Jansen: 'Veel, ik heb Marketing Management gestudeerd binnen de opleiding Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ik heb nog college gehad van bekende professoren als Peter Leeflang  en Karel Jan Alsem. De zachte kant van deze opleiding heeft me altijd aangetrokken vanwege de combinatie van de elementen Organisatie, Onderzoek en Consumentengedrag. Marketing betekent waarde toevoegen en communiceren voor klanten en onderzoek is daar een onlosmakelijk onderdeel van.'

Peter van de Vijver: 'Lange tijd heb ik uitsluitend voor opdrachtgevers bij de overheid gewerkt, waardoor marketing nog niet zo vaak op mijn pad kwam. Dat is veranderd sinds ik die onderzoekfocus een flink aantal jaren geleden heb verbreed: steeds belangrijker werd de verbinding tussen onderzoek en marketing. Onderzoek is de basis van betere marketingbesluiten, zo is mijn overtuiging en ook de ervaring. Met opdrachtgevers vanuit onderzoeksinzichten meedenken over de beste marketingstrategie, dat vind ik enorm leuk om te doen.'

Hoelang is DirectResearch actief, met welke doelstelling? Waar staan jullie nu?

'Dit jaar is een jubileumjaar voor DirectResearch. We bestaan vijftien jaar en zitten op ons kantoor aan de Herengracht met circa 25 medewerkers. We zijn opgericht als een bureau dat onderzoek "sneller" wilde uitvoeren dan tot dan toe gebruikelijk was. Met een eigen onderzoekstool, waarin onze klanten real time konden meekijken met de resultaten, konden onze opdrachtgevers veel sneller beslissingen maken om de concurrentie een stap voor te blijven. Ze hoefden immers niet weken op een rapport te wachten. Destijds hebben we ook ons eigen representatieve panel opgezet, omdat we flexibel wilden zijn en optimaal controle wilden hebben op kwaliteit van onderzoeksresultaten. In principe een agile werkwijze, voordat die term überhaupt werd gebruikt. Het voelde als schoppen tegen de schenen van de grotere, veelal loggere, bureaus.

In de loop der jaren zijn we gegroeid in omvang en professionaliteit. We hebben ervaren consultants in dienst die onderzoeksresultaten vertalen naar concrete inzichten voor onze klanten en hebben ons onderzoeksportfolio uitgebreid. Vorig jaar zijn we onderdeel geworden van de ME Research Group en behoren we met één klap tot de top 5 van de Nederlandse marktonderzoeksbureaus, waarbij we onze eigen identiteit en visie hebben behouden.'

Hoe positioneren jullie je in de markt als onderzoekbureau?

'We positioneren onszelf als bureau dat organisaties ontzorgt op gebied van merk-, communicatie- en customer experience onderzoek en hierbij zijn we een full service bureau: we voeren naast kwantitatief onderzoek ook veel kwalitatief onderzoek uit. In onze missie leveren we de juiste inzichten op een tijdige, transparante en flexibele manier. Om dit te bereiken is maatwerk nodig, want elke organisatie, elke marktomstandigheid is weer anders. Ondanks dat maatwerk en kwaliteit in combinatie met snelle doorlooptijden een tegenstrijdigheid lijkt, is dat voor DirectResearch juist hét spanningsveld waar wij zo enthousiast van worden en dat volgens onze klanten uniek is.'

Klanten blijven verrassen noemen jullie als onderdeel van de missie. Licht graag toe. Heb je een voorbeeld? 

'Dat vloeit eigenlijk direct voort uit voorgaande. Door als organisatie wendbaar te zijn, kunnen we onze belofte waarmaken. Zo hebben hebben we recent voor een grote financiële dienstverlener een klantonderzoek uitgevoerd om hen te helpen met het optimaliseren van hun digitale customer journey. Binnen een week tijd hebben we eerst met diverse stakeholders de bestaande informatie opgehaald, waarna we de hoeveelheid informatie hebben vertaald naar een logische vragenlijst. De vragenlijst was de basis voor een grootschalig klantonderzoek. We kregen direct de complimenten terug van onze opdrachtgever!'


Hoe helpen jullie je opdrachtgevers bij het verzamelen van nieuwe inzichten? Vinden jullie dat marketeers insights voldoende benutten?

'Ons uitgangspunt is dat wij sparring partner zijn van onze opdrachtgevers, ons goed inleven in de business questions die spelen en vanuit daar de beste onderzoeksopzet bedenken. Vaak merken onze opdrachtgevers, dat we dit vlot en prijstechnisch aantrekkelijk kunnen insteken, zodat je echt de specifieke informatie verzamelt die de besluitvorming onderbouwt, versterkt en de effectiviteit bovendien vergroot. Wat wij merken is dat de meerwaarde van insights voor het maken van betere beslissingen nog regelmatig wordt onderschat. Anderzijds tonen de trouwe klantrelaties die wij hebben, ook juist impliciet, maar onomstotelijk de meerwaarde aan van ons werk. DirectResearch werkt voor opdrachtgevers uit verschillende sectoren: bureau-klanten, FMCG, Leisure, Telecom, Energie, Mobiliteit en zorg.'

Waarom is een marketeer uit deze sectoren juist bij jullie aan het juist adres... aan Amsterdams mooiste gracht?

'Het begint als gezegd bij de capaciteit, kennis en interesse om ons te verdiepen in vraagstukken die onze klanten bezighouden. De kennis en ervaring die wij hebben in al deze sectoren, maakt dat wij vaak al behoorlijk weten wat de actuele vraagstukken zijn, dus makkelijk aan kunnen haken bij een onderzoeksvraag die onze kant op komt. De vertaalslag naar welk onderzoek nodig is om de gewenste antwoorden te krijgen, is bij uitstek onze expertise. Voor een marketeer is het bovendien fijn met ons schakelen, omdat we snel begrijpen waar het omgaat en in staat zijn om snel in actie te komen om de gewenste antwoorden te achterhalen.'
(PvWK, beeld: Fotografierende / Pexels)

Meer bureau-informatie vindt u op www.directresearch.nl

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken